Karel Loprais vyhrál na kamionu slavnou dakarskou rallye šestkrát. Francouzský motocyklový a automobilový jezdec Stéphane Peterhansel (42) na témže závodě přebíral vítěznou trofej již devětkrát! Nyní se zastavil na dva dny v Praze a Blesku poskytl exkluzivní rozhovor! Jste v České republice poprvé? "Ne, byl jsem u vás už asi třikrát, vždycky v rámci závodů mistrovství světa motocyklů enduro." Pamatujete si, kde jste u nás závodil? "Většinou to byly jednodenní nebo dvoudenní závody, tak si ani jména těch menších českých měst nepamatuji. A už je to taky dost dlouho, to víte, ta paměť, v mém věku..." (směje se) Budete mít tentokrát víc času prohlédnout si třeba Prahu? "Bohužel ne, jsem tady opět jen na dva dny, na testovacích jízdách." Stihl jste alespoň ochutnat nějakou českou kulinářskou specialitu, třeba knedlo-vepřo? "To ne, dávám přednost, přestože jsem Francouz, italské kuchyni, takže nejraději si dávám těstoviny a pizzu." A co české pivo? "Vím, že v Česku vaříte skvělé pivo, ale já jsem spíš na víno." Takže ani jídlo, ani pivo, což takhle české ženy a dívky, líbí se vám? "Samozřejmě, Češky jsou krásné! Ale určitě víte, že mám přítelkyni, takže také nic pro mě..." (směje se) Líbí se vám vůbec v Praze? "Ale ano, Praha je krásná, plná úžasných architektonických památek. Jednou si určitě udělám na návštěvu Česka víc času. V důchodu." (směje se) Tak to vás tu asi ještě dost dlouho neuvidíme. I když se říká, že pokud se vám podaří vyhrát podesáté Dakar, ukončíte kariéru... "To je předčasné, ještě není nic rozhodnuto, uvidím. Každopádně vyhrát podesáté ve stále tvrdší konkurenci Dakar je můj velký cíl." Šestkrát jste vyhrál nejtěžší maratonskou rallye světa na motocyklu, proč jste přesedlal na čtyři kola? "Měl jsem už pocit, že potřebuji změnu. Dakar jsem jel v autě poprvé v roce 1999. O tři roky později jsem podepsal smlouvu s Mitsubishi a jako testovací jezdec jsem se podílel na vývoji nové soutěžní verze Pajero Evolution. Na tomto fantastickém autě se mi podařilo už třikrát zvítězit." Vyhrál jste Dakar na motorce i v autě, což takhle v kamionu? (směje se) "Tak na to ještě nejsem připravený!" Ale určitě by vás připravili skvělí piloti kamionů v Česku! "To asi nepůjde, v Crans Montaně ve Švýcarsku, kde bydlím, jsem si už za ta léta zvykl a líbí se mi tam." Co nejvíc? "Je to pro mě z mnoha ohledů ideální místo. Líbí se mi krajina, příroda, je tam klid. Navíc mám ve Švýcarsku perfektní tréninkové podmínky, velmi rád lyžuji a jezdím na horském kole..." A co daňové důvody? "Jak říkám, je to pro mě ideální místo. Z mnoha důvodů!" (směje se) Jsou ve Švýcarsku přísní dopravní policisté? (směje se) "Určitě ano, ale já s nimi nemám problémy. Mám toho rychlého ježdění po celý rok docela dost, když zrovna nejedu nějaký závod, tak testuji auta. Takže na silnici v normálním provozu jezdím pomalu jako šnek..."


"Dakarů" na písku se jede víc! Dakarský šampion Stéphane Peterhansel nepokořil jen nejtěžší maratonský závod planety, ale triumfoval i v dalších věhlasných vytrvalostních soutěžích. Hlavně tam, kde alespoň část trasy vedla pouštními dunami. Na písku hledá francouzský jezdec jen těžko sobě rovného soupeře. Pouštní liška, jak ho někdy přezdívají, je totiž skutečným expertem na závodění v poušti. Podle barvy písku prý pozná, zda se písečnou dunou dá bezpečně projet, nebo se písek propadne...
Nejslavnější pouštní maratony Uvádíme přehled dalších slavných motoristických maratonů, ve kterých triumfoval Stéphane Peterhansel. Rallye Paříž - Peking 24 etap/24 dní Celková délka: 11 455 km 1992 - 1. místo (motocykly) Desert Challenge Spojené arabské emiráty 4 etapy/8 dní Celková délka: 1758 km 1997 - 4. místo (motocykly) 2002, 2003, 2005 - 1. místo Rallye Tunisko 7 etap/9 dní Celková délka: 2493 km 1990, 1994, 2002, 2004, 2006 - 1. místo Rallye Maroko 5 etap/5 dní Celková délka: 1928 km 2004 - 1. místo Patagonia - Atacama Rallye (Argentina - Chile) 7 etap/12 dní Celková délka: 3840 km 2005 - 2. místo