Podle výrobců pneumatik mají ty zimní lepší vlastnosti než letní už při teplotách nižších než 7 °C. Jenže loňský test specializovaného časopisu Svět motorů ukázal, že když je silnice suchá, brzdí letní gumy lépe i při teplotě -5 °C. A v mokru je ještě při +1 °C výkon letních pneumatik se zimními srovnatelný.

Pokud tedy bydlíte kupříkladu ve městě v nížině a nemusíte nutně jezdit autem každý den a za všech okolností, přezouvat vůbec nemusíte. Dnů, kdy ve městech hrozí námraza na silnicích, je každý rok čím dál méně a když bude pár dnů skutečně mrznout, můžete cestu odložit, nebo využít MHD.

Pozor na značku

Značka Zimní výbava přikazuje zimní výbavu včetně zimních pneumatik. A to úplně bez ohledu na předpokládané povětrnostní podmínky! Dobu platnosti u ní omezuje dodatková tabulka, jinak platí celoročně, třeba i v létě! Najdete ji nejčastěji v Krušných horách, Krkonoších, Jeseníkách a Beskydech nebo na dálnici D1. Pokud tudy plánujete projíždět, vyměňte na zimní.

Hlídejte si hloubku vzorku

Někdy se vyplatí vyměnit pneumatiky i tehdy, když mráz nehrozí. Především kvůli sjetému vzorku. Ten musí mít u zimních alespoň 4 milimetry a u letních 1,6 milimetru. A když už budete v servisu a plánujete v zimě vyjíždět bez ohledu na počasí, vyplatí se nechat si nandat rovnou zimní.

Tip: Správnou výšku vzorku pomůže odhalit kovová padesátikoruna. Měděná část kolem zlatého středu má 5 mm. Když zapadne do vzorku celá, máte hloubku drážek dostatečnou.

Tohle hrozí!

Jízda na letních pneumatikách za nepříznivých podmínek (sníh, led, námraza) – pokuta až 2000 Kč. V případě nehody, když se prokáže, že za ni může špatné obutí, nemusí pojišťovna krátit plnění a zbytek půjde z vaší kapsy.

Jízda se sjetými pneumatikami – pokuta až 2000 Kč. U úplně sjetých pneumatik (kupř. pod 1,6 mm, ohrožujících provoz) hrozí 5 až 10 tisíc Kč, 5 bodů a zákaz řízení až na 1 rok. Rezervní kolo s letními gumami – nic nehrozí, to je povoleno.

 

Video
Video se připravuje ...

Jak připravit auto na zimu? Jen zimní pneumatiky nestačí