Telematika, moderní technologie, ještě větší individualizace, nadále konkurenční boj, ale už přece jen neuhýbání před zdražením – to jsou viditelné trendy, s nimiž se pere autopojištění v roce 2019.
„Chápu, že lidé sledují hlavně ceny. Šly nahoru, to je vidět. Pojišťovny už zkrátka musely zareagovat, ze zákona jsou totiž povinny kalkulovat pojistné tak, aby zvládly své závazky. Lidé to asi nevidí, ale jsme svědky zvýšeného dohledu nad vývojem sazeb ze strany České národní banky,“ upozorňuje Renata Čapková z ČPP, že to co se týká cen, není jen na samotných pojišťovnách.
Otázka, zda půjde vývoj cen dál nahoru, má celkem zřejmou odpověď: (nej)lépe už bylo. „Dál se dá očekávat jen plošný, i když diferencovaný nárůst sazeb ručení i havarijka,“ říká Eva Svobodová z Uniqy. „Různě musejí pojišťovny přistupovat ke každému motoristovi podle jeho škod,“ myslí si. „Třeba my pracujeme na vstupu s více než dvaceti různými parametry. Řidiče i jeho vozu. Takže mohu tvrdit, že výsledný tarif je opravdu velmi individuální,“ dodává.
Dalším významným trendem je obohacování asistenčních služeb, které jsou stále širší a kryjí čím dál více různých situací. To bude pokračovat i v roce 2020.
Snad ještě víc pojišťovny roku 2019 sázejí na rychlost a jednoduchost řešení, když se něco stane. „Díky stále širšímu využívání digitalizace dochází ke zrychlování obsluhy zákazníků a samozřejmě i likvidací pojistných událostí,“ všímá si Ivana Buriánková z České pojišťovny. „Letošní rok u autopojištění vnímáme jako velkou příležitost právě pro rychlost, jednoduchost a srozumitelnost. A to jak produktů, tak také procesů, se kterými se motorista při kontaktu s pojišťovnou potká. Ať už při sjednání pojištění nebo během řešení pojistné události,“ vysvětluje Honza Marek z Generali.
Přímá likvidace
Podstata tohoto produktu je v tom, že se v případě dopravní nehody zaviněné řidičem jiného vozidla nemusí poškozený dohadovat s pojišťovnou viníka, ale obrátí se na svou pojišťovnu, u které má sjednané povinné ručení. Ta pak svému klientovi zaplatí opravu. Celou, bez ohledu na stáří vozidla.

Jak to mají s přímou likvidací?
Allianz: Ano, jako připojištění včetně zahraničí
Axa: Ano, když má klient sjednané i havarijko
Česká pojišťovna: Ano, automaticky
ČPP: Ano, jako připojištění
ČSOB: Pojišťovna: Ano
Direct: Ne.
Generali: Ne
Hasičská: Ne.
Kooperativa: Ano, u varianty s vyššími limity v ceně, u nižších limitů jde připojistit
Slavia: Ne
Uniqa: Ano, automaticky
Hasičská: Ne
Generali: Ne
Slavia: Ne
Uniqa: Ano
Pár čísel...
› Průměrná výše škody na zdraví se za posledních pět let zvedla z necelých 250 000 Kč na současných téměř 470 000 Kč. Třeba za zlomeninu vřetení kosti se platí skoro 9000 Kč, před pěti lety to nebylo ani 2500 Kč.
› Za posledních pět let narostly ceny asistenčních zásahů v Česku o 24 %, v zahraničí dokonce o 75 %.
› Ceny lakýrnických prací za rok vyskočily o 11 % a ty u oprav čelních skel o 8 %.
Velké spojení
Pojistný trh bude mít nového lídra. Vznikne spojením České pojišťovny a Generali, u nichž mělo k prvnímu lednu 2019 sjednáno povinné ručení dohromady 2 429 328 řidičů. Jednička bude mít název Generali Česká pojišťovna. „Přínos řidičům je jasný: lepší dostupnost. Nabídneme i rychlejší likvidaci pojistných událostí,“ slibuje Luciano Cirinŕ, generální ředitel holdingu Generali, jehož součástí jsou obě pojišťovny už od roku 2008. V současné době probíhají jednání s regulátorem. Pojišťovnu povede Roman Juráš, současný generální ředitel a předseda představenstva ČP. „Naší ambicí je stát se lídrem v oblasti inovací,“ říká Juráš.