Rada na úvod: nabíječku si pořiďte rovnou s novým autem. A používejte ji. Proč? Dobíjení i sebesofistikovanější autobaterie by mělo být standardem stejně jako kontrola oleje nebo tlaku v pneumatikách. Pro zajímavost: zatímco před dvaceti lety byly v automobilu maximálně čtyři řídicí jednotky, v roce 2018 jejich počet narostl na více než sto! Čímž adekvátně stouply nároky na elektřinu.

Zlaté pravidlo  

Velmi důležitý je nabíjecí proud. Využívá se pravidlo 1:10. Tedy dobíjecí proud by měl odpovídat zhruba 10 % kapacity akumulátoru. Dalším parametrem výběru jsou funkce nabíječky. Existuje více typů baterií a ty mají různé nároky na dobíjecí napětí. Klasický akumulátor s volným elektrolytem včetně typu EFB potřebuje 14,4 V, AGM baterie 14,7 V. Nabíječka by tedy měla umět přepínat mezi těmito režimy pro co nejlepší dobití. Jako doplňkovou funkci výrobci přidávají rekondici baterie, teplotní čidlo, přepínání na motocyklové baterie atd.

Při častém startování nebo množství krátkých přejezdů dochází k rozvrstvení elektrolytu, hustší je dole a řidší v horní části. Tím dochází k poškozování baterie. Při rekondici je do baterie pouštěno vyšší napětí s malým proudem, což vede k promíchání elektrolytu. Teplotní čidlo pak slouží k úpravě dobíjecího napětí v závislosti na okolní teplotě. V zimním období se napětí zvyšuje, v létě naopak. Pozornost zaslouží i příslušenství, ať to jsou konektory s indikací stavu baterie či konektor pro zapojení do cigaretové zástrčky. Nabíječka by také měla být voděodolná a prachuvzdorná, respektive mít ochranu proti jiskření a přepólování. Dále můžeme hovořit o stabilitě dobíjecího napětí a proudu.

Zbytečné chyby 

Asi nejzásadnější chybou je nechat nabíječku zahálet. Klidně ji používejte jednou měsíčně, jí i akumulátoru to jen prospěje. Pak je tu problém připojení. U nových aut se totiž dost chybuje při umisťování svorek na baterii. Ano, červená patří na plusový pól, ovšem černá by se neměla připojovat na minusový pól, ale na kostru auta.

Za tuto změnu může kontrolní jednotka, která má na starosti správu baterie. Její senzor je standardně umístěn u záporného pólu. Když připojíte nabíječku přímo na minusový pól, senzor obejdete a může pak nastat problém. Vozidlo zjistí, že na baterii došlo ke změně, ale jednotka nic nezaznamená, proto to vyhodnotí jako chybu a vozidlem pak nemusíte odjet.

Pozor na servis

› Při prohlídkách nebo opravách aut se bohužel často stává, že servis baterii na nabíječku či externí zdroj nenapojí. Ve výsledku si pak vyzvednete vůz, který má akumulátor vybitý. Vždyť už při pouhém odemčení a otevření dveří jsou na baterii odběry 25-40 A. Enormní odběry umí také palubní diagnostika. Tento problém se začala masověji objevovat před 2–3 roky, ale je celkem závažný.