Středa 17. dubna 2024
Svátek slaví Rudolf, zítra Valérie
Oblačno, déšť 10°C

Lze poznat kradenou ojetinu? Problémy s diesely i noční cesta z hospody! Odpovědi Odborníků na telefonu Blesku

/
  • Na desítky dotazů odpovídali experti na auto moto.
    6. listopadu 2019 ● 05:00

    Osm českých expertů na dopravu a automobilismus v rámci projektu Odborníci na telefonu Blesku odpovídalo na dotazy volajících.  Závady a servis vozidel i přezouvání zimních pneumatik, to byla témata, která zajímala nejvíce. Zapeklitým problémem byl i nákup ojetin. 

  • 1.

    Zimní pneumatiky a přezouvání

    Odpovídal: Mgr. Petr Slováček, vedoucí všeobecného motorismu v časopise Svět motorů

     

    Chcete jezdit v zimě bezpečně? Pak sáhněte po dražších zimních gumách, které mají kromě zkratky M+S na boku pláště i takzvaný Alpský symbol, tedy obrázek sněhové vločky v horském masivu. V Německu je dokonce pro zimní pneumatiky povinný. A minimálně s vzorkem hlubším než 4 milimetry. Na léto je ale znovu sundejte, protože jezdit celoročně na zimních se nevyplatí.

     

    Dříve nebyly žádné zimní pneumatiky a také jsme jezdili. Co by se stalo, kdybych jezdil celý rok na zimních. Hrozí mi něco?

     

    V ČR vám žádná pokuta nehrozí. Zimní pneumatiky jsou podle naší legislativy označeny M+S, M.S nebo M/S, což znamená Mud and Snow, bláto a sníh. Hrubší sezónní gumy se v teple rychleji sjíždějí, mají delší brzdnou dráhu, nejsou tak stabilní v zatáčkách, a kupříkladu v Itálii za jejich použití v létě může hrozit i pokuta.

    Mgr. Petr Slováček, vedoucí všeobecného motorismu v časopise Svět motorů
    Autor: Tonda Tran

    Prodejce pneumatik mi tvrdí, že označení M+S nestačí. Mám prý vybrat pneumatiky s Alpským symbolem, které jsou ale dražší. Proč?

     

    Pro splnění české povinnosti stačí pneumatika, která nese na bočnici označení M+S, M/S, M.S. Jenže někteří levní výrobci se nerozpakují uvést značení i na gumu, která má do zimní daleko. Renomovaní producenti se proto dohodli na Alpském symbolu. Vypadá jako sněhová vločka v horském masivu a dokazuje zimní testování. V Německu už je dokonce závazná pro zimní pneumatiky vyrobené po lednu 2018.

     

    Slyšel jsem v souvislosti se zimními pneumatikami o nějakém pravidle čtyř. Jak zní a co znamená?

     

    Toto neoficiální pravidlo říká, že sezonní pneumatiky mají být obuty na všech čtyřech kolech. Minimální hloubka dezénu nesmí klesnout pod 4 mm. A maximální doba použitelnosti je čtyři sezóny. Mimochodem na samotných pneumatikách obvykle číslovku 4 nenajdete! V Asii je znamením pro smrt, celosvětoví výrobci se jí proto vyhýbají.

     

    Dřív se doporučovalo pneumatiky měnit po autě křížem, aby se stejnoměrně sjížděly. Dnes už se to prý nesmí. Proč?

    Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

    Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Dnešní horoskopy