Avii, Tatru 806, traktor, to všechno si osahal bývalý horník Josef Suk (81) ze Zbyšova u Brna už v osmnácti. Se Škodovkou 120 kdysi s manželkou procestovali Slovensko a Polsko, na cestách byla idylka. „Zrovna včera jsme viděli auto v příkopě. Člověk musí mít oči neustále na šťopkách,“ přemítá. Termín povinných prohlídek si pan Suk pečlivě hlídá. „Cítím se v rámci možností fit,“ říká důchodce s více než šedesátiletou praxí za volantem i řídítky motorky.
„Jezdím na hřbitov a do pálenice,“ říká František (87) Jak hodnotí své řidičské schopnosti další senioři?

Pro vrstevníky, kteří se cítí na současných silnicích nesví, má radu: „V počítači mám autoškolu, s ženou pravidelně trénujeme průjezd křižovatkami. Když se seknete, nic se nestane. Doporučil bych to i mladším.“
6 hodin výcviku zdarma
Kormě teoretické přípravy může ale pan Suk vyzkoušet i smyky, průjezd kalužemi vody, ostré brzdění! Situace, které v reálném provozu mnohdy dopadnou nepěkně, si mohou řidiči každého věku nanečisto vyzkoušet na některém z polygonů v Česku. V Ostravě, ale i dalších městech, mají zkušenost také s řidiči – seniory. Ti si zde v bezplatném šestihodinovém kurzu mohou osvěžit své řidičské schopnosti a podle zdejších instruktorů umí příjemně překvapit.
Instruktor: Ženy jsou zarputilé, muži ješitní!
Podle instruktora Dalimila Friče (54) zájem ze strany seniorů je – spíše však těch zdatnějších a nebojácnějších. Přestože podle policejních statistik jsou hned po mladých druhou nejrizikovější skupinou řidičů, alespoň na okruhu se to tak neprojevuje. A Frič tvrdí, že žádné zásadní chyby nedělají. „Jsou velmi ukáznění, konfrontují s námi své zkušenosti. Především ženy jsou zarputilé, neodejdou, dokud se nenaučí, co si předsevzaly,“ vypočítává. Starší muži jsou dle něj více ješitní, jezdecké chyby raději svalují na vlastnosti svého vozu, než by si sáhli do svědomí. „Až když se poté naučí, jak vůz správně ovládat, pookřejí, a hned se chlubí, jak jim to parádně jde,“ usmívá se instruktor.
Po dobu výcviku jsou instruktoři se seniory v neustálém rádiovém spojení. Sledují je během celé jízdy a případné špatné reakce jim hlásí v přímém přenosu. Skupinou méně disciplinovaných a neukázněnějších řidičů bývají spíš než senioři ti, kteří si přijíždějí do centra »umazávat « trestné body, které jim nadělili policisté za různé přestupky. „Musí tu být, takže na výuku mají jiný názor,“ uzavírá Frič.
Projektu Jedu s dobou fandí Loprais
Vzdělávání seniorů-řidičů se na osmi místech v Česku (Ostrava, Třinec, Most, Jihlava, Příbram, Sosnová u České Lípy, Hradec Králové a Vysoké Mýto) už druhým rokem věnuje projekt Jedu s dobou. Jde o bezplatné kurzy obsahující šestihodinový program zahrnující teorii i praxi na polygonech, do nichž se mohou senioři hlásit přes webové stránky jednotlivých center.
Patronem letošního ročníku projektu je šestinásobný vítěz závodů Rallye Dakar v kategorii kamionů a čerstvý sedmdesátník Karel Loprais. Podmínkou účasti v kurzu je věk nad 65 let, zájemce také musí přijet vlastním vozem.