Soft roady, SUV a občas i některé další názvy se používají pro automobily, kterých je vidět na silnicích stále více. Ano, právě na silnicích, přestože se vizuálně podobají skutečným vozům pro jízdu v terénu, tedy off roadům. Od nich se ale odlišují použitými technologiemi, které jim zpravidla dovolují kromě pohybu po asfaltových a betonových cestách ještě jízdu po polních a lesních cestách, maximálně někde po louce. Díru na trhu před pár lety objevily korejské automobilky a teď se jejich náskok snaží dohonit evropští výrobci, kteří se až dosud orientovali na klasické silniční vozy. Přestože je to paradox, nejvíce si auta kupují lidé, kteří zásadní porce kilometrů najezdí po městech. Oceňují to, že v nich sedí výše, a tudíž mají dobrý výhled, navíc díky robustní konstrukci mají pocit bezpečí. "Právě to oceňují hlavně ženy, které si SUV kupují, i když dobře vědí, že do terénu nikdy nevjedou," vysvětlují lidé z českého zastoupení Mitsubishi, které má vozy se schopnostmi jízdy v terénu v nabídce již desítky let. Ceny SUV a off roadů se pohybují od několika set tisíc korun (například Lada Niva 315 000 Kč) až po několik milionů (Porsche Cayenne).


Nejrychlejší SUV: Porsche Cayenne Turbo S Tento vůz pohání osmiválcový motor s objemem 4,5 litru. Jeho sílu navíc zvyšují dvě turba. Díky tomu má výkon 521 koní a mamutí krouticí moment 720 Nm. Z nuly na stovku umí auto Porsche Cayenne Turbo S rozjet za 5,2 sekundy a dokáže dosáhnout maximální rychlosti 270 km/hod.
Citroen crosser - SUV chtějí mít všichni Ještě někdy před deseti lety by to bylo absolutně nemyslitelné. Kdyby příznivcům a majitelům sportovně zaměřených automobilek, jako je třeba BMW, Subaru či dokonce Porsche, někdo řekl, že v jejich autosalonech budou vystaveny i modely SUV, nevěřil by. A přesto to tak je. K BMW X5 a později X3 přibylo Porsche Cayenne a teď i Subaru Tribeca.
Hummer - Pravověrných off roadů je málo Kategorie opravdových off roadů již pomalu mizí. S postupem let si mnohá původně "čistá" SUV přisvojila slušné terénní schopnosti, naopak mnozí výrobci off roadů upustili od klasické koncepce tuhého žebřinového rámu (např. Suzuki u Vitary). Proto se za zástupce této kategorie považují již jen Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser, Mitsubishi Pajero, Land Rover Defender (vyrábí se již od roku 1948), Jeep Wrangler, Hummer a pak samozřejmě řada poměrně levných, pracovních aut, například rumunské ARO či španělská Santana.
Některé letošní novinky Chevrolet Captiva - od 760 000 Kč Toyota Rav 4 - od 699 900 Kč Audi Q7 - od 1 539 500 Kč Suzuki SX4 - od 449 900 Kč Ssangyong Action - od 669 980 Kč Subaru Tribeca - od 1 229 800 Kč Audi allroad - od 1 511 200 Kč
Brzy se objeví * Land Rover Freelander * BMW X5 (2. generace) * Mitsubishi Outlander (nová generace) * Peugeot 4007 * Citroen C-crosser * Honda CRV (další generace)