Je otázka, zda nyní, po zavedení bodového systému, klesne poptávka po ostrých hatch, jak se v motoristické hantýrce říká přemotorovaným autům vycházejícím z běžného modelu nižší střední třídy. Je jich teď na trhu nebývalé množství. Volkswagen Golf GTI či R 32, Škoda Octavia RS, Renault Mégane Sport, Ford Focus ST, Opel Astra OPC,.... Se čtyřmi posledně jmenovanými měl Blesk možnost jezdit, a všechny, jak jsme poznali, mají něco do sebe. Dnes se zaměříme na expresy od Fordu a Opelu. Opel Astra OPC: Tento vůz nevypadá obyčejně. Zářivě modrá barva, spojlery na mnoha místech karoserie, kola, která svou velikostí patří snad na kamión. Přitom ovšem nepřipomíná dílo zuřivého příznivce extrémního tuningu, ale vůz pro opravdového chlapa. Také uvnitř je jasné, že vás nečeká decentní houpavé povození. Sportovní kožené sedačky Recaro (prošívané modrou nití) tělo doslova chytnou do svých spárů, tlustý věnec volantu snad křehké ženské prstíky nejsou vůbec schopné obejmout. Jediné, co by mohlo signalizovat, že výrobce myslel i na ženy, jsou obrovská zrcátka ve zpětných clonách. Nebo že by tam byly proto, aby řidič po jízdě viděl, kde všude je zpocený? Tohle auto disponuje 240 koni (nejvyšší hodnota ze všech hot hatchů) a také nejrychleji dosáhne z nuly na stovku (6,4 s). Podvozek je extrémně tuhý už v běžném režimu a dá se ještě přitvrdit po stisknutí tlačítka Sport. Díky tomu je možno docílit doslova závodního stylu jízdy. Ovšem pozor, pouze na kvalitní silnici. Na rozbité okresce se dá auto krotit jen s vypětím všech sil. Dost ho limituje jednoduchá zadní náprava. Max. rychlost: 244 km/hod Spotřeba: 9,2 l/ 100 km Zavazadlový prostor: 340 l Cena: 849 900 Kč Ford Focus ST: Přijedete-li někam s Fordem Focus ST, všimnou si jen znalci, že jste vystoupil z vozu, který má pod kapotou pětiválec s výkonem 225 koní. Také ten, kdo ho uvidí ve zpětném zrcátku, hned nepochopí, že by měl rezignovat a nesnažit se závodit. Zepředu totiž zvláště pětidveřová verze v černé barvě, jakou měl testovaný vůz, nevypadá nijak zvlášť bojovně. Výrazně nápadnější je třídveřová verze. Uvnitř to už neznalému člověku začíná být trošku podezřelé: na přístrojové desce jsou tři ukazatele navíc, a sedačky Recaro s barevnými okraji mohou naznačit, že auto asi bude umět více než běžný focus. Definitivně jasné je to po nastartování. Tak nádherný zvuk, navíc po přidání provázen praskáním výfuku, se při přidání plynu jen tak neslyší. Přes sílu, která se skrývá pod kapotou, je ježdění s vozem velmi snadné i pro méně sportovně založeného řidiče. Podvozek úžasně zvládá jakoukoli silnici v jakémkoliv stavu, a pokud se nebojíte, pak v téměř jakékoli rychlosti, motor skvěle táhne odspodu. Jak jsme si ale ověřili, bohužel pětiválec není zrovna úsporný a spotřeby pod deset litrů není prakticky možné dosáhnout. Max. rychlost: 241 km/hod Spotřeba: 9,3 l/100 km Zavazadlový prostor: 385 l Cena: 789 990 Kč
Modrý versus černý expres
Zpět
na
Jaký je rozdíl mezi Opel Astra OPC a Fordem Focus ST? A proč nemyslel výrobce ani trochu na ženy?