Absolutní katastrofa! Světová média jsou pohoršena výsledky crash testu EuroNCAP, kterému byl podroben čínský off roard Landwind. Levný? Ano! Bezpečný! Vůbec! Landwind, který vyrábí firma Jiangling Motor Co. (JMC) a který se nápadně podobá Isuzu Rodeo a Opelu Frontera, je vybaven dieselovým motorem Isuzu 2.8 l (93 k) a k dispozici jsou i dva benzinové motory mitsubishi 2.0 (115 k) a 2.4 (125 k). Cena na německém trhu začíná na 14 995 euro, což je kolem 450 000 korun, v Česku se prodává za cca. 585 000 korun. Na off road velmi slušné, když ve výbavě jsou mimo jiné klimatizace, hliníková kola, CD přehrávač a kožené sedačky. Jenomže... Bariérové zkoušky ale dokázaly, kde čínský výrobce ušetřil. Pasivní bezpečnost je na tak nízké úrovni, že posádka je ve stálém ohrožení života. Při čelním nárazu se předek zmáčkl jak plechovka od koly, motor vnikl do kabiny. V takovém případě je airbag naprosto zbytečným zařízením, v rizikovém pásmu jsou nohy, hrudník i hlava. Totéž při bočním nárazu. Jeden z pracovníků, kteří crash-test prováděli, si povzdychl: „Něco tak strašného jsem ještě neviděl!“ Výsledkem byl výčet nedostatků - špatná struktura plechu, slabé sloupky, absence zón, které sílu nárazu rozkládají a odvádějí mimo vnitřní prostor, jedno s druhým a na konci je zlá zpráva příbuzným. Tam, kde při nehodě normální auto život posádky ochraňuje, čínský produkt ho nabízí ke zmaru. Za všechno se musí platit - i za levný nákup. Ale kupovat si auto, které je - s nadsázkou - nebezpečné, i když stojí, to už je na pováženou... Před časem nas t a l v řadách evropských automobilových výrobců rozruch. To bylo poté, co Číňané oznámili, že budou na starém kontinentu prodávat levná auta. Největším tahákem má být vůz Happy Emissary (Šťastný posel), který se má na trhu objevit v příštím roce za zhruba 130 tisíc korun. Jak dopadl test * Čelní náraz 1 bod z 16 * Boční náraz 12 bodů z 16 * Ochrana cestujících 13 bodů z 37 * Bezpečnost dětí 39 bodů z 49