Jistě ne náhodou si bavorská automobilka BMW vybrala za místo prvního představení nové trojkové řady španělskou Valencii. Nešlo jen o teplo, kterého je i v zimě na jihu víc než ve středu Evropy. Střed Valencie je vyzdoben supermoderními, oku lahodícími budovami a pátá generace BMW trojkové řady sem dokonale zapadala. Krása prostě sluší kráse. Trojková řada BMW má za sebou už třicet let výroby. Hlavně čtvrtá generace je považována za jeden z nejpovedenějších a nejvyváženějších automobilů historie. O to těžší to měli konstruktéři a designéři, když měli z dokonalosti udělat dokonalost na druhou. Úkol zvládli. * TVARY: Americký šéfdesignér Chris Bangle už před časem strohé německé tvary ozvláštnil prolínajícími se křivkami a plochami. Zprvu narážel na hráz nepochopení, ale čas vše zhojil. Nové BMW 3 už nešokuje, ale hladí. * MOTORY A PODVOZEK: Nová trojka je o 5 cm delší, o 8 širší a o centimetr vyšší. Na 276 cm narostl rozvor, což přináší mnohem víc místa v kabině. Narostl i zavazadlový prostor, jehož objem je nyní 460 l. Vstup do kufru je však hodně úzký a trojkový bavorák určitě není vozem pro speditéra. Největším pokladem nového bavorského krasavce je podvozek. Jako vždy je poháněna zadní náprava a motor je uložen vpředu napříč. To vede k vyváženému zatížení obou náprav v poměru 50:50. Pokud jde o motory, vybírat můžete ze čtyř zbrusu nových. Nejslabší (110 kW) je benzínový dvoulitrový čtyřválec 320i, následuje naftový dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec 320d (120 kW), zážehový šestiválcový hořčíkový dvouapůllitr 325i (160 kW) a vrcholem je šestiválcový hořčíkový třílitr 330i (190 kW). Standardem je u všech motorů šestistupňová mechanická převodovka. * PRODEJ: Nové vozy BMW řady 3 se začnou prodávat v březnu. Na podzim by měly k sedanu přibýt kombík, čtyřkolka a na výběr další tři motory. Cena pro český trh zatím nebyla stanovena. * SUMA SUMÁRUM: Těžko se letos na našich silnicích objeví auto střední třídy, které by mohlo BMW řady 3 předčit.


Chtělo by to dotaci na pokuty... Měli jsme možnost testovat dieselový motor a potom třílitr. Nejen na obyčejných cestách a dálnicích, ale i na závodním okruhu v Albacete. Tady byla připravena i testovací trasa na klikatém klouzajícím superhladkém betonu. Postupně jsme na něm mohli vypínat všechny elektronické "policajty" strážící náš styl jízdy a sledovali, co to s nádherným autem dělá. Dostat se na normální silnici na hranici možností nového BMW 3 je prakticky nemožné. A pokud už cítíte, že máte namále, podívejte se bleskově na rychloměr. Zjistíte, že jedete zhruba dvakrát rychleji než si myslíte. V tom je BMW řady 3 opravdu nebezpečné. Chtělo by to neomezenou dotaci na pokuty...