To že koncem dubna nadešel nejvyšší čas přezout na letní pneumatiky, asi pozná každý. Jenže tímto údržba auta nekončí. Vypravili jsme se do servisu na jarní prohlídku a prozkoumali, co vše je potřeba po zimě zkontrolovat. Řadu věcí přitom zvládnete i sami!

Pneumatiky

Hloubku dezénu je vhodné prověřit na více místech, kdyby se od sebe měření lišila, mohlo by to značit špatnou geometrii.

Brzdy

Mechanici doporučují aspoň vizuální kontrolu stavu destiček a kotoučů. „Osobně doporučuji brzdy také vyčistit. Zákazník sice zaplatí asi hodinu práce, nicméně zabrání tomu, kdy brzdy přes nečistoty stále trochu přibrzďují, což vede ke zkrácení jejich životnosti,“ radí technik Zdeněk Žufníček.

Akumulátor

Test baterie se dělá speciálním zátěžovým měřičem. Odhalí, zda není baterii po zimě potřeba dobít, nebo dokonce vyměnit. „Akumulátor vydrží asi pět let, když jej ale jednou včas dobijete, jeho životnost to prodlouží,“ radí mechanik.

Provozní kapaliny

Začínáme chladicí, zajímáme se nejen o její stav a hodnotu tuhnutí v mrazech, mechanik ji testuje i vizuálně. „Snadno tak lze odhalit další závady motoru, například pronikající olej," říká Žufníček s tím, že by se v takovém případě ukázala na hladině mastnota. Kontrolujeme i stav oleje.

Řemeny

Kontrolujeme klínový i rozvodový řemen, pokud není zakrytý. „Tady však vizuální kontrola mnoho nenapoví. Může se ale stát, že by byl řemen roztřepený nebo rozpraskaný, a pak je nutná okamžitá výměna,“ radí Zdeněk Žufníček.

Manžety poloos

„Zde vidíte typický příklad toho, co se stane, když selže manžeta poloosy,“ ukazuje nám Zdeněk. Z prasklé gumové objímky se dostává grafitová vazelína, která zamašťuje brzdový kotouč, který kvůli tomu hůře brzdí.

Podvozek

Klasika závad jsou vyklepané kosti stabilizátorů. Na českých silnicích trpí také uložení ramen náprav, pružiny i tlumiče – ty jasně prozradí konec své životnosti tím, že z nich začne vytýkat mazivo.

Ložiska

Při jarní prohlídce je také potřeba provést kontrolu jednotlivých ložisek. „Když je v pořádku, bude se roztočené kolo dále točit. Pokud ne, nebo třeba slyšíte v zatáčkách hučení, tak bude problém právě tady,“ radí Zdeněk Žufníček.

Klimatizace

Po zimě se také doporučuje kontrola těsnosti a funkčnosti klimatizace, ale i kabinového filtru. Za zvážení stojí také její vyčištění a případné doplnění chladicího média.

Osvětlení

Svítí vám skutečně všechny žárovky? To můžete snadno zkontrolovat i sami. Nemusíme dodávat, že funkční osvětlení je základem pro bezpečnou jízdu v noci.

Geometrie

Nerovnoměrně sjeté pneumatiky značí rozhozenou geometrii. „Doporučil bych její kontrolu každý druhý rok, pak se vám nestane, že budete muset vyhodit gumy, které už budou nenávratně zničené,“ říká Zdeněk Žufníček.

Výfuk

Často odchází pletenec výfuku, především když se do něj dostane voda se solí. „Bohužel u dnešních aut začínají rezivět výfuky klidně i po dvou letech,“ popisuje mechanik.

Připraveno ve spolupráci se Světem motorů

Fotogalerie
10 fotografií