Vzduchotechnika automobilu se během provozu zanáší nečistotami a to snižuje její výkon a potažmo zvyšuje spotřebu vozu. Navíc, při přepnutí do letního režimu (ochlazování), dokáže špinavá klimatizace z kabiny vozu vytvořit plynovou komoru plnou roztočů, plísňových spor, částeček prachu a dalších alergenů.

Kabinový filtr

Čištění: starý vyndat a vyhodit, nandat nový.

Na začátku jarní očisty klimatizace je potřeba vyměnit kabinový filtr. Ten brání nečistotám ve venkovním ovzduší dostat se do kabiny. Filtr zanáší pilová zrna, prach a v zimě i sůl ze silnic. Když se filtr zanese, místo aby vzduch uvnitř vozu čistil, uvolňuje do něj škodliviny. Je totiž živnou půdou pro tvorbu plísní a bakterií, které po zapnutí větráku putují přes výdechy ventilace rovnou do vašeho těla.

Tip: Filtr nemusíte měnit každý rok. Záleží na tipu a druhu filtru. Zatímco v servisech se často setkáte s názorem, že filtr se mění ročně, kupříkladu škodovka u originálních filtrů garantuje životnost na 30 000 ujetých km nebo 24 měsíců.

Samozřejmě že záleží na způsobu užívání a v hodně prašném provozu může být filtr černý jako bota už za pár týdnů. Výměna filtru stojí kupříkladu pro fabii I. generace 546 Kč, samotný díl přijde zhruba na 180 korun. Při výměně svépomocí tak můžete ušetřit. Filtr se ale nesmí namontovat špatně, nesmí se prohnout, jinak ztrácí účinnost.

Výparník a průduchy

Čištění: sprejem, nebo pomocí speciálního přístroje v servisu.

Toto zařízení ochlazuje vzduch proudící do kabiny a za provozu na něm silně kondenzuje voda. Proto se zde dobře daří zákeřným mikroorganismům. Znečištěný výparník se vedle zápachu projevuje i sníženou účinností klimatizace a ta má proto při stejném výsledku větší vliv na spotřebu. Každý druhý rok by měla být provedena i výměna chladiva.

Tip: Na trhu je k dispozici mnoho přípravků na vyčištění klimatizací. Některé nastříkáte pomocí hadičky dovnitř klimatizace, jiné položíte mezi sedačky a necháte nasávat klimatizací do jejích útrob. Takové mají sice velmi jednoduchou aplikaci, ale jejich účinnost je sporná.

Kupříkladu odolné plísně v záhybech a těžko dostupných místech jejich působení přežijí. Technici v servisech proto doporučují spíš čištění ultrazvukovým přístrojem ve spojení se speciálním roztokem. Takovéto odborné vyčištění klimatizace u škodovky pořídíte za 534 Kč. Spreje vás vyjdou na od 100 do 600 Kč.

Prevence je zadarmo

Správné funkci a životnosti klimatizace můžete pomoci tím, že ji občas zapnete i v zimě nebo teď na jaře, alespoň jednou za 14 dní. Roztočený kompresor totiž zajistí promazání všech těsnících prvků. Užitečné je také nenechávat klimatizaci běžet až do cíle cesty. Když ji vypnete zhruba čtvrt hodiny před odstavením vozidla, výparník se stihne vysušit a tím se minimalizuje tvorba bakterií.