Představením nového modelu S4, které se již zanedlouho objeví i u nás, si automobilka Audi vysloužila jedno prvenství. Žádný z konkurentů totiž ve stejném segmentu trhu zákazníkům nenabízí osmiválcový motor. Audi se totiž rozhodlo nahradit u modelu S4 dosud užívaný 2,7litrový šestiválec přeplňovaný dvěmi turbodmychadly za 4,2litrový osmiválec. Aby se ale motor, který se původně objevil ve větší Audi S6, vešel i pod kapotu menší S4, museli technici trochu zapracovat a přijít s několika změnami. Přesunutím alternátoru, vodní a palivové pumpy a dalších vyčnívajících maličkostí směrem vzad ušetřili nějaký ten centimetr místa, takže celý osmiválec nakonec měří na délku pouhých 46,4 cm. Nedělá ho to ale jen nejmenším ve třídě, s váhou 195kg je totiž i nejlehčím a vyrovnal se tak dosud používanému, menšímu šestiválci. Nemá asi smysl nějak zdůrazňovat, na kterého konkurenta chce Audi s novou S4 zaútočit. Zuby si brousí samozřejmě na odvěkého rivala BMW M3 s 3,2litrovým řadovým šestiválcem a výkonem 343 koní (252kW). Jaká to náhoda, že Audi vyšponovala výkon nového osmiválce na papírově udávaných 344 koní (253 kW)... Oproti BMW ale Audi používá pohon všech kol označovaný tradičně quattro, který je kombinován se šestistupňovou převodovkou. Ta si musí poradit i se slušným točivým momentem motoru, kterým jednoznačně překonává mnichovské M3, již ve 3500 otáčkách totiž osmiválec nabízí slušných 410 Nm. Pokud si dáte záležet, není problém se na stovku dostat za výrobcem udávaných 5,5s. Mnohem zajímavější je ale pružné zrychlení vozu, kdy se konečně naplno projeví vysoký točivý moment motoru a jeho devastující účinek na posádku. Při jízdě ale nemusíte ani příliš často používat řadící páku pro to, abyste na kola dostali potřebný výkon, což je skoro škoda, řadička má rozumně dlouhý a příjemně přesný chod. Od S4 ale nečekejte chování vyloženě sportovního auta, i S4 je klasické Audi, takže vše podává se značným klidem a utlumením. To samé ale bohužel platí i o řízení, které je sice dostatečně přesné, nicméně nenabízí tu dávku zpětné vazby, kterou byste čekali od podobně koncipovaného auta. Utlumené a poněkud příliš lehké řízení je ale snad jedinou slabinou, kterou na S4 najdete. Tedy vlastně ještě vedle průměrné spotřeby, u které sice automobilka s radostí tvrdí, že se usadí na 13,5 l na 100 km, výjimkou ale zřejmě nebudou hodnoty palubního počítače posazené u průměrných 20 l/100 km. Střízlivě pojatý, přesto velmi precizně provedený interiér stejně tak hned nenaznačuje, jakýže potenciál tohle auto vlastně nabízí. Nechybí v něm elektricky ovládané, kožené sedačky s příjemným bočním vedením, na kterých se budete cítit fit i po zdolání náročnějších cest. Tříramenný, samozřejmě kůží obšitý věnec volantu padne příjemně do rukou a vy si tak můžete už jen vychutnávat projíždění zatáček, na kterých vám pohon všech kol v kombinaci s pevnějším podvozkem a osmnáctipalcovými koly nabídne až hrozivé možnosti. Audi bude neustále klidné i v místech, kde se řidič M3 s pohonem zadních kol zapotí a vše projedete s větší jistotou. Jenže tahle auta nejsou jen o maximální dynamice nebo skvělých jízdních vlastnostech, musí nabízet i pořádnou dávku emocí a zanechat v řidiči nějaký ten zážitek z jízdy. A právě v tom Audi poněkud pokulhává, stejně dynamické BMW M3 vám srdce rozhodně rozpumpuje více. S4 je tak především pro ty řidiče, kteří chtějí univerzálního společníka jak do města, tak na dlouhé cesty, ale vyžadují nadprůměrné jízdní vlastnosti a ještě o něco větší dávku komfortu, než v případě M3. Tomu odpovídá i poměrně nenápadný vzhled, který se jen nepatrnými detaily liší od mnohem méně brutálního modelu A4. Jestli je právě tohle pro vás to pravé, pak si Audi připravilo i v dané třídě poměrně zajímavou cenu, v případě verze sedan 1 750 000 Kč...
Svezli jsme se: nové Audi S4!

(autor: )
Zpět
na
Auomobilka Audi si představením modelu Audi S4 na trh vysloužila jedno prvenství ve své třídě. Osmiválcový motor.