Sváteční řidiči, kteří bydlí v dobře udržovaných městech, sice přezouvat nemusí, ale musí počítat s tím, že jim počasí bude diktovat, kdy vyjedou a kdy zůstanou doma. Na letních pneumatikách totiž hrozí v zimě nejen pokuta, ale také až šestkrát vyšší pravděpodobnost nehody! Oproti zimním mají na sněhu více než dvojnásobnou brzdnou dráhu. „I za sucha při teplotě 0 °C je rozdíl v brzdné dráze zimní a letní pneumatiky 3 m, při -10 °C je to 7 m a při -20 °C dokonce 12 m. Na sněhu a náledí se tento rozdíl ještě zvětšuje,“ tvrdí mluvčí společnosti Goodyear Dunlop Jindřich Jindřich.
7 nejlepších bojovníků s náledím
Testům pneumatik se před každou sezonou věnuje řada expertů, aby je podrobili všemožným testům. Blesk vám přináší přehled sedmi nejlepších z testů provedených na nejběžnějších velikostech pneumatik Autoklubem ČR, německým autoklubem ADAC, rakouským autoklubem ÖAMTC a renomovanými motoristickými magazíny Autobild a Auto Motor und Sport. Každý sice vybírá i testuje pneumatiky trošku jinak, ale na stupních vítězů se některá jména objevují častěji než jiná. Výsledky testů najdete ZDE!
Kolik stojí přezutí v servisu a kolik doma?
Cena přezutí závisí ve většině servisů na velikosti disků. Za přezutí auta se 14palcovými pneumatikami, třeba Škody Fabia, dáte okolo 550 korun a za větší, 17palcové, třeba pro Škodu Octavia, dáte o 50 korun víc. Terénní vozy a dodávky pak přijdou i o 400 korun dráž.
Pneumatiky si přitom na svém voze můžete přezout i sami. Sundávat a nandávat je na disky je ale v domácích podmínkách prakticky nemožné, a proto si musíte pořídit ještě jednu sadu čtyř disků pro zimní pneumatiky. Plechový disk pro Škodu Fabia (14´´) stojí zhruba od 670 do 2000 Kč za kus, celá sada pak vyjde v nejlevnější variantě na 2700 Kč.
Investice se vám vrátí zhruba po pěti přezutí, tedy po dvou a půl letech. V servisu vám ale při každém přezutí kola na přístrojích vyváží, což doma v garáži nezvládnete. Špatně vyvážená kola mohou přitom vést k rychlejšímu opotřebení a přenášejí vibrace na volant, což není nic příjemného. Za samotné vyvážení všech kol přitom můžete dát i okolo 320 korun.
Základní pravidlo zimního obutí
4 x 4 x 4 = 4 stejné pneumatiky, nejméně 4 mm hluboký vzorek, maximálně 4 roky staré
7 nejdůležitějších odpovědí k nákupu zimních pneumatik
● Kdy přezouvat?
Je nejvyšší čas! Od 1. listopadu už byste mohli dostat pokutu. Podle zákona totiž musíte mít od tohoto data zimní obutí vždy, když na silnici je souvislá vrstva sněhu, ledu či náledí, nebo lze-li vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se během jízdy tato souvislá vrstva může vyskytovat. A to až do konce března. Přezouvat radí i meteorologové. Už tři dny nás po ránu provázejí mrznoucí mlhy a počasí se bude jen zhoršovat.
● Pokud jezdím pouze ve městě, vyplatí se přezout?
Přezouvat nemusíte, když máte auto jen na popojíždění po městě a ve chvíli, kdy napadne sníh, ho necháte doma. Počítejte ale s tím, že bude mnohem víc stát, než jezdit. Kupříkladu minulou zimu bylo v Praze jen od začátku prosince do konce února 45 ledových dnů a souvislá sněhová pokrývka pak třeba v Praze-Libuši ležela celých 61 dní. Podle mluvčího Technické správy komunikací hlavního města Prahy Tomáše Mrázka sice na hlavních tazích Prahou neležela loni souvislá vrstva sněhu téměř nikdy, ale vedlejší komunikace se se sněhem i s ranním náledím potýkaly. Proto doporučuje gumy na zimu přezout. „Není to jen o sněhu a ledu, ale hlavně o bezpečnosti. V každém případě přezout,“ zdůrazňuje Mrázek.
● Není výhodnější mít celoroční pneumatiky?
Univerzální gumy se rychleji sjíždějí a měly by být měněny každou sezonu, maximálně po dvou. Jsou sice značeny M+S, tedy jako zimní, ale na silnici se tak mnohdy nechovají. „Celoroční pneumatiky jsou v podstatě zimní pneumatiky s tvrdším běhounem, díky němuž se zvyšuje jejich odolnost vůči opotřebení. Nicméně výkonnost těchto pneumatik není v extrémních podmínkách stejná jako výkonnost čistě zimních,“ potvrzuje i Lukáš Líbal ze společnosti Nokian.
● S jakou hloubkou vzorku ještě můžu jezdit?
Alespoň 4 mm. Někteří výrobci do pneumatik instalují i tzv. detekční proužky. Když se objeví, je jasné, že je pneu sjetá. Pokud budete mít vzorek sjetý, budete v podobně prekérní situaci jako na letních gumách. A to nejen před zákonem, ale i před náledím. Na sjetých pneumatikách se vám totiž brzdná dráha prodlouží až o polovičku.
● Musím kupovat celou sadu zimních pneu?
Vozidla do 3500 kg musí mít podle zákona zimní gumy na všech čtyřech kolech a autům nad 3500 kg stačí zimní gumy na všech hnaných nápravách. Na jedné nápravě vždy musí být pneu shodné kategorie, rozměru, konstrukce i značky. Někteří odborníci ovšem tvrdí, že jízda s letními pneu na jedné nápravě a se zimními na druhé může být nebezpečná. Také otázka rezervy je v případě nejednotného obutí neřešitelná.
● Jak se liší letní a zimní pneumatiky?
Zimní pneumatiky jsou označeny M+S (mud and snow, bláto a sníh). Od letních se liší tvarem i uspořádáním dezénu a jednotlivých drážek, tvrdostí povrchové úpravy (při nižších teplotách letní pneu tvrdnou a zhoršuje se jejich přilnavost k silnici). Zimní pneumatiky dosahují za nízkých teplot lepších výsledků při brzdění, ovládání vozidla v zatáčkách, při náhlé změně směru a mají i lepší záběrové a samočisticí vlastnosti. Některé dokonce dokáží využít podobné síly, díky které drží pohromadě sněhová koule, a využijí nalepeného sněhu v drážkách k lepší přilnavosti.
● Jaká je správná velikost pneumatik?
Původní obutí bylo navrženo v automobilce tak, aby odpovídalo váze a běžnému zatížení vozidla. Proto nikdy nevybírejte menší velikost! Správnou velikost pro vaše auto najdete v technickém průkazu. Pokud byste chtěli obout ještě větší kola, než tam máte zapsáno, informujte se nejprve u některého z prodejců automobilů vaší značky, zda je rozměr pro vaše auto vhodný. Pokud nebudou namítat, požádejte je o písemné doporučení pro použití příslušného rozměru pneumatiky na vašem voze. Tento dokument od vás budou požadovat na registru motorových vozidel, kde vám nový rozměr pneu po konzultaci s techniky zapíší do velkého technického průkazu (50 Kč za jednu položku).
Sváteční řidiči přezouvat nemusí. Ale pozor! I břečka je sníh. Hrozí pokuta až 2500 korun.
Zákon je postavený tak, aby třeba sváteční řidiči kvůli jízdě po městě přezouvat nemuseli. Když bude hezky a silnice suchá, mohou klidně vyrazit i na letních gumách. „Řidič v takovém případě samozřejmě přezouvat nemusí. Pokud vyjede sváteční řidič třeba třikrát za sezonu do nákupního střediska a je silnice suchá, může mít letní pneumatiky. Nechceme nutit tyto řidiče, aby měnili letní pneumatiky za zimní. Pokud ale na silnici bude vrstva sněhu, ledu či námraza, pak by vyjíždět neměli,“ vysvětluje Martin Novák z ministerstva dopravy. Když přesto vyjedou, hrozí jim bloková pokuta až 2000 korun, nebo až 2500 ve správním řízení, ale body se nenačítají. Na druhou stranu může policie i upustit od sankce a vyřešit přestupek domluvou. K tomu ale může dojít, jen když je silnice čistá. „Z hlediska zákona i rozbředlý sníh můžeme považovat za souvislou vrstvu sněhu. To, že je rozbředlý, nikterak nesnižuje definici sněhu,“ upozorňuje Novák.
Pozor! Nehoda na letních gumách je dražší
Pokud v zimním období způsobíte nehodu a budete mít letní pneumatiky, může vám být povinné ručení k ničemu. „Když se prokáže, že za nehodu může špatné obutí, požadujeme i dvojnásobnou výši spoluúčasti u havarijního pojištění. U povinného ručení škodu poškozenému proplatíme, ale můžeme pak vymáhat po pojištěném její proplacení v plné výši,“ popisuje Milan Káňa z pojišťovny Kooperativa. Vše ale záleží na posouzení situace a pojišťovny prý rozhodně neházejí všechny nehody na letních gumách do jednoho pytle. Když člověk přizpůsobí jízdu tomu, že má letní pneumatiky, nebo natrefí na nečekané náledí, které by rozhodilo i člověka se zimním obutím, jsou shovívavé. „Rozhodně vše šmahem nesvalujeme na pneumatiky. Za celou loňskou zimu jsme k takovému řešení přistoupili jen dvakrát,“ uklidňuje Káňa.