Mnoho českých motoristů má hluboko do kapsy a určitě přemýšlí o tom, jak ušetřit. Třeba tak, že by jezdili po celý rok na stejných pneumatikách. Žádné přezouvání ze zimních na letní a naopak. Na trhu je řada celoročních pneumatik, ale odborníci se na ně dívají velmi skepticky! „Celoroční pneumatiky dostupné na trhu jsou v podstatě zimní pneumatiky s tvrdším běhounem, díky němuž se zvyšuje jejich odolnost vůči opotřebení. Nicméně výkonnost těchto pneumatik není v extrémních podmínkách stejná jako výkonnost čistě zimních. Stejné rozdíly se vyskytují i v letních podmínkách mezi celoročními a letními plášti. Především z hlediska brzdných vlastností,“ říká Lukáš Líbal ze společnosti Nokian. Jinými slovy, celoroční pneumatiky mají v létě podstatně horší vlastnosti než letní gumy a v zimě jsou méně bezpečné než pláště zimní. Špatný kompromis.

Celý rok na zimních gumách

Za zimní pneumatiky v létě řidičům pokuta nehrozí, za letní ale v zimě na některých vyznačených úsecích dálnic ano. Někteří řidiči proto přijali šalamounské řešení – koupit jen pneumatiky zimní a používat je pořád, po celý rok. Po přijetí novely zákona, která přikáže v zimě používat zimní výbavu na všech silnicích, takových motoristů určitě přibyde. Podle Vojtěcha Schwangmaiera z internetového obchodu Pneumatiky.cz používají už teď někteří řidiči zimní (nebo pouze letní) pneumatiky po celý rok. „Tento trend je nebezpečný a může být příčinou vážných dopravních nehod,“ varuje. „Proto motoristům striktně doporučujeme používat v zimní sezoně pneumatiky přímo určené na zimní vozovku. To stejné přirozeně platí pro letní období, a to s ohledem na klimatické podmínky v ČR,“ dodává.

Zimních plášťů se prodává víc

Celoroční používání zimních plášťů dokazuje skutečnost, že se jich prodá víc než letních. „Obecně je větší poměr prodeje zimních pneumatik pravděpodobně způsoben tím, že řidič vnímá vyšší riziko při jízdě v zimě,“ říká Magda Pančochová za společnost ContiTrade.

Jak se liší zimní a letní gumy?

Rozdíl mezi letní a zimní pneumatikou je v dezénu (vzorku zářezů) a v tvrdosti běhounové směsi. Aby pneumatiky správně fungovaly, musí mít dostatečnou výšku dezénu. Minimální výška je zákonem stanovena u letních na 1,6 mm, u zimních na 4 mm.

Zimní pneumatiky

Jsou vyrobeny z podstatně měkčího materiály než letní gumy a jednotlivé štěrbiny na běhounu pneumatiky jsou blízko u sebe, což napomáhá větší přilnavosti k povrchu silnice. Vzhledem k použití měkčího materiálu u zimních gum se při používání v létě velmi rychle sjíždějí

Celoroční pneumatiky

Kombinují zimní i letní profily, jsou kompromisem pro řidiče, kteří toho mnoho nenajezdí. Lamely vyskytující se na zimních pneumatikách po celém dezénu se na celoročních pneumatikách většinou vyskytují jen na několika místech.

Letní pneumatiky

Jsou z tvrdšího materiálu, který v zimě při nízkých teplotách ještě více tuhne a zhoršuje se tak jejich přilnavost. Mají mnohem méně drážek než zimní pneumatiky.

Fotogalerie
1 fotografie