Nejnovějšími „pětihvězdičkovými“ vozidly z pohledu bezpečnosti se v nezávislých testech EuroNCAP staly Audi A6, Bmw X3, Chevrolet Aveo a Orlando, Citroën DS5, Hyundai i40, Opel Ampera, Volkswagen Golf Cabriolet a Volkswagen Jetta. Se čtyřmi hvězdičkami především za podceněnou aktivní bezpečnost odjela Kia Picanto. Ta ztratila body za ESP v příplatkové výbavě.
Kupříkladu druhý elektromobil v historii testů, Opel Ampera, projel testy na výbornou a díky optimálnímu vyvážení karoserie a zádržných systémů získal plný počet bodů za ochranu při bočním nárazu do sloupu.
Překvapivě bezpečné pro pasažéry se ukázaly i Chevrolety Aveo a Orlando. Navzdory faktu, že staré Aveo z roku 2006 získalo v této kategorii pouhé dvě hvězdičky. Nejlepší hodnocení za ochranu dětí v autosedačkách pak získaly Hyundai i40 a Volkswageny Jetta a Golf.
Všechna auta jsou zabijáci, jen některá méně krvelační
Přes všechny ty hvězdičky, při havárii je stále lepší být na vnitřní straně karosérie. Ochrana chodců v případě autonehody je stále slabším místem většiny vozů. Tedy alespoň u testů EuroNCAP, které jsou přísnější než testy na homologaci. „Účel EuroNCAP není rozlišit vozidla, která plní a neplní, ale rozlišit dobrá auta od těch, která mají pouze to, co mít musí,“ říká Jan Hnilica, expert z certifikační organizace TÜV SÜD. A přestože Opel Ampera, Audi A6 a Citroën DS5 získaly plný počet pěti hvězdiček, přísnější kritéria pro rok 2012 by nesplnily. Pět hvězdiček totiž dostanou jen za minimálně 60% ochranu chodců. Se svými 41% by neuspěla ani manažerská Audi A6, nebo elektrická ampera. Obě chodcům nebezpečně drtí pánve. Ani Citroën DS5, který nadprůměrně zraňuje hlavu, by se 40% neuspěl. Z 25 letos testovaných modelů by s plným počtem bodů prošly jen čtyři – Ford Focus (72%), Nissan Leaf (65%), Volvo V60 a Hyundai iX20 (po 64%). Daleko nejhůře z letos testovaných vozů dopadla Dacia Duster (28%), která kvůli vysokému nárazníku chodce ohrožuje komplet od pasu dolů.
Jak dopadne vaše hlava rozhodne kapota, jestli budete po srážce chodit, určí nárazníky
S prvními maketami chodců se auta sráží už při homologačních testech. Tam se odfiltrují opravdu nebezpečné vehykly, které se na silnici vůbec nedostanou. Pak přichází na řadu speciální testy jako jsou třeba EuroNCAP, kde jde vedle deformačních zón také o prestiž. Proč ale jedno auto chodce poláme zatímco druhé ho jen odstrčí? „U nárazů maketou hlavy do kapoty jde vždy o to mít pod kapotou dostatečnou deformační zónu, která pohltí energii hlavy. Když není k dispozici dost místa, dá se vytvořit aktivními prvky, třeba zvedacími závěsy kapoty,“ říká Hnilica z TÜV SÜD. Proti rozdrcení koleního kloubu, nebo kostí zas pomůžou pohlcovače energie v nárazníku. „Pomůžou i zaoblené masivní předky vozidel, které poskytují noze podporu nad kolenem i pod ním,“ doplňuje Hnilica. Ty zabrání přílišnému ohybu či posunu kostí v koleni.
Vůz | Hvězdičky | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Aktivní bezpečnost |
Audi A6 | ***** | 91% | 83% | 41% | 86% |
BMW X3 | ***** | 88% | 83% | 53% | 71% |
Citroën DS5 | ***** | 89% | 83% | 40% | 87% |
Hyundai i40 | ***** | 92% | 86% | 43% | 86% |
Chevrolet Aveo | ***** | 95% | 87% | 54% | 93% |
Chevrolet Orlando | ***** | 95% | 79% | 49% | 71% |
Kia Picanto | **** | 86% | 83% | 47% | 43% |
Opel Ampera | ***** | 85% | 78% | 41% | 86% |
VW Golf Cabriolet | ***** | 96% | 86% | 53% | 71% |
VW Jetta | ***** | 94% | 86% | 56% | 71% |