Pařížské výstaviště se po dvou letech opět proměnilo v chrám motoristických nadšenců. Blesk na víkend vám na následujících stranách přináší to nejzajímavější i nejhezčí, co je možné ve francouzské metropoli až do neděle 17. října vidět.

Suzuki Swift

Cena: cca 220 tisíc

V prodeji od: Říjen 2010 Zhruba od poloviny října se v Česku začne prodávat inovovaná verze nejprodávanějšího modelu Suzuki. Nový swift je na první pohled od předchozí generace stěží rozpoznatelný, narostl ale na délku o 9 cm na 3,85 m a rozvor se zvětšil o 5 cm na 2,43 m. V základní výbavě už je sedm airbagů a stabilizační systém. V nárazových testech získal pět hvězdiček. Současný model se v akci prodává za 185 tisíc, nový by neměl být výrazně dražší.
Autor: Foto ČTK, Reuters a EPA, Svět motorů

Citroën C4

Cena: cca 300 000

V prodeji od: Prosinec 2011 Pryč s hravostí, teď frčí střídmost a elegance. Tak zaveleli šéfové Citroënu, a tak je nový model o poznání solidnější než předchůdce. Značným zlepšením je přemístění tlačítek zpod volantu přímo na vola nt. V interiéru dále zaujmou budíky s modrým a bílým podsvícením. Zavazadlový prostor se základním objemem 408 litrů je dlouhý 82 cm, sklopením dělených sedadel se ložná plocha prodlouží na 148 cm. Základní motor by měl mít objem 1,4 l a výkon 70 kW.
Autor: Foto ČTK, Reuters a EPA, Svět motorů

Hyundai ix20

Cena: cca 300 000

V prodeji od: Listopad 2010 Mladší sourozenec Kii Venga s délkou 4,1 metru a zavazadlovým prostorem 440 litrů zaujme nejen ženy, ale i mladé rodiny. V základní výbavě má být šest airbagů, stabilizační systém a také ABS. Pro všechny motory s výjimkou základního benziňáku jsou standardem šestistupňové převodovky, benzinová 1,6 ji může zaměnit za čtyřstupňový automat. V Nošovicích by se mělo vyrábět 55 tisíc kusů ročně. Řidiče potěší u ix20 měkčí odpružení.
Autor: Foto ČTK, Reuters a EPA, Svět motorů

 

Nissan Micra

Cena: cca 210 000

V prodeji od: Listopad 2010 Oblíbené malé auto sice i díky úplně novému podvozku narostlo o 3,1 cm, přesto patří s délkou 3,78 metru mezi nejmenší ve své třídě. Základním motorem je tříválec o objemu 1,2 litru a výkonu 59 kW, silnější verze se chlubí silou 72 kW. Zavazadlový prostor tohoto vozu oblíbeného zvláště mezi ženami má objem 265 litrů, což stačí na menší nákup. Podle informací prodejců by se měla nová micra začít prodávat za atraktivní akční cenu 210 tisíc korun.
Autor: Foto ČTK, Reuters a EPA, Svět motorů

Nejčastější věta návštěvníků: Je to na baterky!

Je to dobrá zpráva pro elektrárenské společnosti. A špatná pro ropné šejky a těžařské společnosti. Značná část prezentovaných konceptů a novinek na slavném autosalonu je totiž na baterky. Už žádné tankování benzinu nebo nafty, už žádné ušpiněné a smradlavé ruce, už žádné zplodiny. Budoucnost prý patří elektrice.

Přijedete večer z práce, dáte auto do zásuvky, podobně, jako když nabíjíte třeba mobil a ráno vyjedete z domu, aniž by vaše auto vydalo jediný gram zplodin. Daleká budoucnost? Spíš přítomnost! Například společnost Nissan chce už v prosinci začít v Americe a Japonsku prodávat vůz Leaf poháněný elektromotorem. Na přelomu roku se začne prodávat i Peugeot Ion s dojezdem 150 kilometrů. A zhruba v červenci příštího roku se motory na baterky začnou montovat i do modelů Kangoo a Fluence značky Renault.

Fotogalerie
9 fotografií

Už i Škoda

Na elektrickou vlnu naskakuje i domácí Škodovka. Už příští rok na silnicích uvidíme prvních dvacet perleťově bílých Octavií Combi s označením Green E Line, za kterými se nebude kouřit. Sada baterií vážících 315 kilogramů je umístěna v zadní části vozu. Ze zavazadlového prostoru si ukrojila poměrně málo - něco přes 100 litrů. Objem se snížil z 605 litrů na 490. Po osmihodinovém nabíjení ujede auto Octavia zhruba 140 kilometrů a ručička tachometru se zastaví na údaji 135 kilometrů v hodině. Z nuly na sto motor s maximálním výkonem 85 kW zrychlí za 12 sekund, stabilně ale pracuje na 60 kW. Na cestu z Brna do Prahy to ještě není, ale až se za tři čtyři roky dostanou do prodeje, třeba zvládnou i delší štreky. Elektrický pohon se přitom zřejmě neobjeví jen v dlouhých octaviích.

Hvězdou Paříže je Dívka léta

Jana Tůmová (23) minulý týden jednoznačně vyhrála prestižní soutěž Blesku Dívka léta a teď už září na autosalonu v Paříži, kam si ji vybrala automobilka Škoda. Jana při své pařížské premiéře po prvním slavnostním otevření bran světového autosalonu poutala pozornost možná víc než nové škodovky. Není divu – křehká blondýnka je nejen krásná a inteligentní, ale má i šarm a charizma. Zatím je stále nezadaná, dodělává si vysokou školu obchodní a tvrdí, že se modelingem živit nechce. Ale kdo ví, její start v Paříži je opravdu raketový!

Škodovka se na autosalonu prezentuje jako ekologická automobilka. A tak je vše vyladěno do zelené. Šaty této barvy si oblékla i Dívka léta Jana Tůmová.
Autor: Foto ČTK, Reuters a EPA, Svět motorů

Vstupné za 300, zájezd za 4 tisíce

Chcete vidět elektrickou škodovku, nový Volkswagen Passat a stovky dalších modelů na vlastní oči? Žádný problém! Vstupenky jsou stále v prodeji, a pokud byste chtěli nechat organizaci na profesionálech, volná jsou i místa na zájezdech cestovních kanceláří. Ceny zájezdů na autosalon začínají na zhruba 4000 Kč. Za tuto částku pořídíte čtyřdenní autobusový zájezd, stejně dlouhý letecký výlet pořídíte za 12 490 korun.

Zájezdy do Paříže nabízí řada cestovek, stačí si například kliknout na výběr na www.lastminute. cz. Luxusním autobusem jste v centru dění už za 14–15 hodin. Kdo chce jet po vlastní ose, musí se připravit na zhruba dvanáctihodinovou cestu.

Adresa výstaviště: PARIS EXPO – VIPARIS PORTE DE VERSAILLES 75015 PARIS 15 Termín: 2–17 října 2010 Otevírací hodiny: denně 10–20 hod., čtvrtky 7. a 14. 10. do 22 hodin Vstupné: do 10 let zdarma, 11–18 let 6 eur dospělý 12 eur skupinové vstupné (min. 15 lidí): po 10 eur www.mondialautomobile.com Infolinka: 00 33 1 41 57 32 34