Za rodinná auta jsou dnes považované vozy kategorie MPV (multi-purpose vehicle – velkoprostorový vůz). Mají vyšší karoserii než kombíky, lépe se do nich nasedá a je z nich lepší výhled. Díky vyšší střeše mohou být v kufru další, příležitostná sedadla, ta však nenabízí pohodlné cestování a likvidují úložný prostor.Pokud tedy chcete jet v sedmi na delší výlet, musíte si pořídit střešní box nebo větší auto.

Všechny srovnávané vozy musely splnit požadavky Blesku (6 airbagů – 2 přední, 2 boční, 2 hlavové, ESP – stabilizační systém, klima, centrál, el. okna + zrcátka, počítač, rádio). Ceny aut odpovídají těmto nebo lepším výbavám a jsou vzaty z internetových ceníků při platbě v hotovosti ke dni 2. 8. 2010. Blesk vybíral nejdostupnější verze.

Renault Scénic Authentique 5 míst, kufr 522/1804 l

BENZIN: 1,6 16V 81 kW/110 k MT-6, 7,4 l/100 km 364 100 Kč

NAFTA: 1,5dCi (bez FAP) 63 kW/85 k, MT-6, 4,6 l/100 km 393 100 Kč

+ Renault nabízí už v základu bezklíčový start a protiprokluzový systém ASR. Je prostorný. Kvitujeme standardní šestistupňové převodovky a u dieselových verzí možnost pořídit je bez FAP (fi ltr pevných částic), který je jinak do budoucna zdrojem potíží. Sedadla jsou vyjímatelná (nikoli sklopná do podlahy), příplatky za naftové motory mírné. Za sedmimístnou verzi připlácíte 30 000 Kč.

- Interiér scénicu vypadá propracovaně a používá kvalitní materiály. V testovaném voze s najetými 21 000 kilometry, se ale ozývaly nejrůznější pazvuky. Manipulace se sedadly je zbytečně zdlouhavá – ve třech fázích. Renaulty jsou také známé rychlým poklesem ceny.

Místo: 3

 


 

Ford C-MAX Gen-X 5 míst, kufr 460/1620 l

BENZIN: 1,6 Duratec 74 kW/100 k, MT-5, 6,9 l/100 km

359 990 Kč

NAFTA: 1,6 TDCi 66 kW/90 k MT-5, 4,5 l/100 km

409 990 Kč

+ C-MAX čeká na svého nástupce, který přijde na konci roku 2010. Díky tomu jsou ceny této generace velmi nízko. Co víc, vůz má i vynikající výbavu – sadu airbagů i pro cestující vzadu a mlhovky. Tohle auto se řídí, jako by to ani MPV nebylo. Z naší pětky suverénně nejlepší řidičský zážitek s nejzajímavější cenovou nabídkou. První místo v testu s jasnou převahou.

- Exteriér je decentní, interiér tvarově zastaralý, ale i po letech funkční. Jediný problém je, že pokud chcete sedmimístnou verzi, musíte jít jinam nebo hodně přidat. Ford v řadě C-MAX 7 míst nenabízí. A manipulace se sedadly není z nejsnadnějších. Vše se změní s novou generací.

Místo: 1


Opel Zafira Essentia 7 míst, kufr 540/1820 l

BENZIN: 1,6 XER 85 kW/115 k, MT-5, 6,7 l/100 km

425 700 Kč

NAFTA: 1,7 DTJ 81 kW/110 k, MT-6, 5,7 l/100 km

476 700 Kč

+ Zafira do této kategorie tak úplně nepatří – je vždy sedmimístná. Díky svým rozměrům nabízí nejvíc místa. Bavily nás jisté jízdní vlastnosti a technické možnosti. Za necelých 25 000 Kč je k dispozici unikátní stavitelný podvozek. Existuje i sportovní verze a varianta na zemní plyn. Byl by to vážný kandidát na první místo – zvlášť pokud chcete sedmimístnou verzi – jenže…

- Z auta není vidět! Zrcátka má zafira snad z motocyklu a čelní A-sloupky zase z tanku. Díky nim je auto bezpečnější, jenže výhled šikmo vpřed nestojí za nic. Interiér je tvarově zastaralý, navíc bez odkládacích míst. Už aby tu byla nová generace (přijde v roce 2011). Jenže ta zase nejspíš nebude tak levná…

Místo: 4

 


 

Citroën C4 Picasso X 5 míst, kufr 500/1734 l

BENZIN: 1,6 VTi 16V 88 kW/120 k, MT- 5, 7,4 l/100 km

404 000 Kč

NAFTA: 1,6 HDi (FAP) 80 kW/110 k, MT-6, 5,5 l/100 km

464 900 Kč

+ Picasso je víc umělecké dílo než auto. Je stylově vymazlené, přitom praktické. Pokud sháníte skutečné »auto pro rodinu «, je Picasso velmi dobrý kandidát. I v nejlevnější verzi má tempomat a v kopci vám s rozjezdem pomůže elektronika. Sedmimístná verze není tak hezká jako pětimístná, můžete ji mít za příplatek 25 000 Kč. Škoda jízdních vlastností…

- Pokud totiž čas od času »zatopíte pod kotlem«, neudělá vám C4 radost. Vůz je sice komfortní, to ale platí jen na dobrém povrchu. V naší pětce působil nejméně jistě. Ze zatáček utíká ven nejdřív, vlní se, a řízení nemá žádnou zpětnou vazbu. Ano, správně, je to rodinný, nikoli sportovní vůz, ale i tak.

Místo: 2

 


 

Peugeot 5008 Confort Pack: 5 míst, kufr: 823/2506 l

BENZIN: 1,6 16 VTi 88 kW/120 k, MT- 5, 7,0 l/100 km

434 900 Kč

NAFTA: 1,6 HDi (FAP) 80 kW/110 k, MT-6, 5,5 l/100 km

494 900 Kč

+ Peugeot je pro řidiče očekávající typickou francouzskou ležérnost a jízdní letargii velkým překvapením. Kabina působí prémiově, podvozek je skoro sportovní. Designéři umně maskují MPV profi l, řada lidí by tohle auto považovala za kombík. 5008 je poslední novinkou v segmentu, ceny tomu odpovídají. Pozitivní je nízký příplatek za 3. řadu sedaček – 16 000 Kč.

- Chcete-li rodinné auto, sháníte prostor. Toho se v 5008 dostává jen vpředu. U rodinného auta podstatná potíž…Tužší nastavení podvozku je sice příjemné, ovšem až na citroën je konkurence v této pětici hbitější. A ještě k tomu nejvyšší první cena… Možná vám prodejce nabídne slevu, ale kdoví…

Místo: 5