V nedávných horkých dnech si každý řidič, jehož vůz má klimatizaci, mohl v praxi ověřit, jak mu zařízení funguje. Pokud klimatizace nezvládala auto vychladit ani na nejvyšší výkon, je čas navštívit některý ze specializovaných servisů. Indikátorem také může být zápach zatuchliny. Odborníci takovou návštěvu doporučují alespoň dvakrát ročně.
Správná údržba
Do klimatizace je totiž třeba pravidelně doplňovat chladivo, dále se musí čistit výparník a měnit filtry. Servisy si za tuto službu účtují zhruba 800–1500 Kč, výměnou za to řidiči získají účinnější a zdravotně nezávadné chlazení.
Na trhu jsou za 300 Kč k dostání také samočisticí spreje, ty ovšem nejsou zdaleka tak účinné a navíc nedoplní chladivo. Bez něj klimatizace musí běžet v náročnějším režimu, což zbytečně zvyšuje spotřebu vozu (až o 2,5 l/100 km), a u maloobjemových motorů ještě navíc citelně ubírá výkon.
Náklady na klimatizaci nejsou nejmenší
Pokud nemá váš vůz klimatizaci a vedra vás přivedla na myšlenku pořídit si ji dodatečně, počítejte s náklady kolem 40 000 Kč, což je vzhledem k široké nabídce na trhu nových i ojetých aut prostě příliš mnoho.
Pokud však auto bylo s klimatizací vyrobeno, částka na případné znovuzprovoznění nebývá tak vysoká.
Jak správně používat klimatizaci v autě:
1. Pocit tepla vnímáme především v úrovni hlavy. Pokud chceme rychle vychladit rozpálené auto, namíříme výdechy vzhůru a otevřeme okna tak, aby horký vzduch mohl ven. Cca po 5 minutách okna zavřeme a necháme pracovat klimatizaci.
2. Za úvahu také stojí uzavření na vnitřní okruh chlazení tak, aby klimatizace nemusela chladit horký venkovní vzduch. Rychlé vychlazení žhavého auta nárazově zvýší spotřebu paliva až o 30 %. Německý ADAC otestoval, že při snížení teploty z 31 st. C na 22 st. C se spotřeba zvýšila na tři minuty o 2,47 l až 4,15 l na 100 km.
3. Nikdy se nenecháváme přímo ofukovat ledovým vzduchem. To znamená téměř jisté zdravotní komplikace.
4. Až se teplota v kabině stane přijatelnou, nastavíme větrání na spodní okruh, vyhneme se problémům s průvanem.
5. V případě, že máme na delší cestě teplotu v autě proti venkovní nižší o více než 6 st. Celsia, nezapomeneme se před cílem aklimatizovat – tzn. vypneme chlazení a pootevřeme okna.
6. U menších (a starších) aut – se slabšími motory – ubírá klimatizace citelně výkon motoru a zvyšuje spotřebu – zpravidla o 0,5 až 2,5 litru. Největší nárůst je při popojíždění po městě.