To všechno byl v osmdesátých letech Fiat Uno, který se vyráběl od roku 1983 až do 1995. Za tu dobu se prodalo přes šest milionů kusů! V neposlední řadě je Uno modelem, který značce Fiat zajistil nesmrtelnost.

Jízdě i vzhledově přitažlivé auto si oblíbili dokonce i Němci a v prodejích Uno hodně zatápělo i takovým velikánům jako byl VW Golf nebo Ford Escort. To, že kastle Una hnila jako banány z výprodeje, přitom nikdo neřešil. Tady rozhodovaly emoce.

Fiat Uno
Autor: en.wikipedia.org

K dispozici byly tří i pětidveřové verze. První Una měla motory 903 cm³ OHV z Fiatu 127 a 1108 cm³ a 1300 cm³ z Fiatu Ritmo. V nabídce byl dokonce i uchrochtaný a rozvibrovaný diesel. Kromě nízké spotřeby měly všechny používané motory neuvěřitelnou životnost. Sám jsem potkal několik majitelů, kteří ze základním litrovým modelem najeli bez jediné závady přes půl milionu kilometrů.

Naprostým vrcholem v nabídce bylo sportovní Uno 1.3 Turbo, později verze 1.4 Turbo. Ty už dnes nejsou k sehnání, protože většina majitelů se v této motokáře zabila. Těžko se shání ale i obyčejné verze. Důvod je jednoduchý – buď se rozpadly na prach nebo se dostaly do ruky tunerům, kteří je předělali k nepoznání.

Fiat Uno
Autor: en.wikipedia.org

Takže zpátky do zlatých osmdesátých. V Mototechně tohle auto nebylo, takže zájemce musel do Tuzexu. V listopadu 1989 se dala základní verze Uno 45 Fire pořídit za 56.000 bonů. Dobrá cena za bon přitom bylo 5,50 Kčs. Sami si proto vynásobte, kolik průměrných ročních socialistických platů na tohoto malého, ale zatraceně líbivého Fiata padlo.