"Každý asi uvidí, zda je auto opravdu zásadně rozbité, nebo jde o lehčí následky. Hodně záleží na značce auta - ta luxusní se musí samozřejmě posuzovat úplně jinak. Pouhé 'ťuknutí ' a odřeniny asi moc pochybností nevyvolají, ale pokud si opravdu nejste jisti, raději bych policii volal," říká majitel pražského autoservisu H+K Pavel Kabil. Odhadovat ale můžeme právě jen podle zjevných škod - jak se ale závadě podívat 'pod sukni'? Blesk sestavil čtyři druhy nárazů i s tipy, na co se při posuzování škod zaměřit a na co nezapomenout.

Náraz zezadu
Klasická nehoda v městských kolonách a při nižších rychlostech. Energie nárazu se někdy přenese ze zadního nárazníku do středu vozu a proto je zapotřebí se přesvědčit o tom, zda se auto nedeformovalo i dál, než jen u dveří kufru. Vyzkoušet to můžete tak, že zkusíte otevřít zadní dveře a podíváte se, zda nejsou deformovány mezery mezi nimi. Pokud s otevřením není problém, mělo by být vše v pořádku. O síle nárazu také leccos vypoví dno kufru - odstraňte kobereček a podívejte se, zda není zvlněná podlaha kufru.

 

Náraz zezadu
Autor: Infografika Blesk

Náraz na pření kolo
Většinou jde o nehody při nedání přednosti v jízdě. Čím byla rychlost vyšší, tím větší je pravděpodobnost poškození nejen plechů a světlometů, ale i nápravy, čepů... Například u Škody Octavia, rok výroby 2004, může jen oprava nápravy vyjít kolem 20 000 Kč. Tyto nehody vypadají dramaticky - může bouchnout kolo, vytéct náplně, rozsypat se světlomet - škoda se ale většinou vejde do 100 000 Kč.

Náraz na přední kolo
Autor: Infografika Blesk

Čelní náraz
Nezapomeňte připočíst asi 10 tisíc za každý 'bouchnutý ' airbag a uvažte i to, že se po jejich odpálení musí měnit celý volant a přístrojová deska. Ostatní škody jsou většinou zjevné a záleží na tom, jak moc se do sebe auta 'zakousla'. Vážnost situace rozhodně poznáte.

Čelní náraz
Autor: Infografika Blesk


Náraz do boku vozu
Tahle nehoda většinou nic neskrývá - všechno je vidět na první pohled. O výši škody rozhoduje, jak moc je poškozená střecha a podlaha, nakolik jsou promáčklé dveře a sloupek a jestli jsou kromě dveří poškozeny i jejich zámky a jsou-li vytlučená okna.

Náraz do boku vozu
Autor: Infografika Blesk

8 nejčastějších nejasností při bouračce

Už 13 dní platí na českých silnicích nová pravidla pro hlášení škod. A motoristé tápou. Kdy volat policii, jak poznat škodu a co se stane, když se v servisu ukáže, že účet bude vyšší než 100 tisíc korun? Přinášíme odpovědi na nejčastější otázky, podrobný návod, jak postupovat při nehodě a navíc tipy odborníka, co po havárii zkontrolovat!

1. Jako účastníci nehody jsme odhadli škodu pod 100 tisíc a proto nezavolali policii. Nakonec to ale bylo daleko víc - co bude následovat?
Pokud se zjistí, že skutečná škoda je vyšší, než byl schopen účastník nehody odhadnout, nemělo by to mít vliv na následné plnění od pojišťovny. Je však nutné uvést, že pojišťovny budou každý takovýto případ posuzovat individuálně. Při pochybách se proto nebojte volat policii.

2. Ve smyku jsem narazil do plotu rodinného 3. domu a poškodil ho - škoda zjevně nebude ani 100 tisíc. Musím v tomto případě volat policii?
Zde záleží na faktu, zda majitel onoho domu a plotu bude přítomen na místě. Pokud ano, pak postačí sepsat společný záznam o dopravní nehodě, kdy vlastník bude v pozici poškozeného. Složitější to bude, když ho doma nezastihnete. V takovém případě byste měl policii přivolat.

3. Pokud bude nehoda s menší škodou - a tedy bez účasti policie - musí být nafocená, jako to dříve dělali na místě vyšetřující policisté?
Pořízení průkazné fotodokumentace z místa nehody je jedním z podkladů, které mohou poškozenému pomoci při prokazování nároku u pojišťovny. Nicméně je nutné zdůraznit, že fotodokumentace z místa nehody nenahrazuje fotodokumentaci pojišťovny při zjišťování rozsahu poškození!

4. Nejsme schopni se při nehodě dohodnout, kdo je viník - co máme tedy dělat?
V takovém případě je možné sepsat rozdílné verze s odlišným popisem. Při likvidaci škody bude rozhodnutí na pojišťovnách, které budou muset viníka odhalit.

5. Ani jeden z účastníků nehody nemá potřebný formulář - co o sobě musíme nezbytně vědět?

Společný záznam lze sepsat libovolnou formou, i na obyčejný list papíru nebo účtenku. Nicméně je nutné, aby obsahoval přesnou identifikaci účastníků nehody, zúčastněných vozidel, název pojišťovny, číslo pojistné smlouvy, platnost - tyto údaje jsou na Zelené kartě a dále informace o průběhu, příčinách a následcích nehody. K tomuto účelu je doporučováno využít formulář záznam o dopravní nehodě.

6. Vůbec netuším, kolik co na autě stojí, co mám dělat při odhadování škod při nehodě?
V takovém případě je vhodné dopravní nehodu oznámit na policii. Za výjezd ke karambolu nic neplatíte.

7. Mám auto na leasing. Musím k nehodám volat policii, i když bude škoda jen pár tisíc?
Pokud je škoda do sto tisíc, bez zranění a škody další osobě, není dána povinnost k takové nehodě policii přivolat.

8. Viník nehody byl viditelně opilý a z místa nehody ujel. Mám jen jeho SPZ - co dělat?
Zcela jednoznačně je v takovém případě doporučováno přivolat na místo nehody policii a předat veškeré dostupné údaje o 'viníkovi'.