Přestavěli ho z původního klasického spalovacího modelu. Oproti němu má elektromobil přibližně o 90 procent nižší náklady na palivo a další výhody, řekl v pondělí Jaromír Marušinec z VUT. Právě na motorech na alternativní pohony bude nyní VUT spolupracovat s kopřivnickou automobilkou Tatra.

Tatra chce jak elektrické, tak hybridní motory. Na jejich vývoji už pracuje většina světových automobilek. VUT má v této oblasti značné zkušenosti. "Tato auta už jsou dávno připravena pro každodenní provoz. Jediný problém, co s tím automobilky zatím mají, že se na tom autě nedělá vůbec žádný servis," míní Marušinec.

Pořizovací cena elektromobilu by mohla být podle jeho odhadů asi o 20 procent vyšší než u aut se spalovacími motory. Provozní náklady jsou ale nižší a i jízdní vlastnosti jsou podle Marušince lepší. Elektromobil VUT má výkon 33 kilowatt, což odpovídá 66 kilowatům u spalovacích motorů, zrychlení z nuly na 100 zvládne také rychleji, popsal.

Další výhodou jsou solární panely umístěné na boční straně karoserie. Za den dokážou vyrobit až dva kilowatty elektřiny, což postačí na 15kilometrovou trasu. "Zdá se to málo, ale za měsíc to může být 500 kilometrů zadarmo, jen ze slunce," uvedl Marušinec.

VUT bude zatím s Tatrou spolupracovat na alternativních pohonech pro nákladní auta. Do budoucna ale nevylučuje, že své zkušenosti využije i ve vývoji pohonů pro osobní vozidla, poznamenal ředitel Ústavu automobilního a dopravního inženýrství Fakulty strojního inženýrství VUT Václav Píštěk.