Otázku, jakými auty budeme v budoucnu jezdit, ze všeho nejvíc řeší konstruktéři a lidé z vedení automobilek. Pokud totiž v pravý čas přijdou s řešením, které zaujme zákazníky a přitom vyhoví všem možný předpisům včetně ekologických, vydělají velký balík peněz. Přesnou odpověď na otázku, jak budou auta za 20 let vypadat, nemá v tuto chvíli asi nikdo. Přesto se už teď dá leccos vytušit.
1. Automobily se zmenší
Končí doba, kdy každá nová generace určitého modelu byla větší než ta předcházející. Teď je trend zmenšovat a odlehčovat. Výrazně vidět je to například u světového Auta roku, kterým se stala Mazda 2. Menší, lehčí a tudíž ekologičtější budou ale i příští modely Ferrari. Dokonce i nástupce superrychlého enza by měl mít menší (i když přinejmenším stejně výkonný) motor i rozměry.
2. Budou prošpikovány elektronikou
Podle informací specialistů Microsoftu byl podíl elektroniky v autě na celkové hodnotě vozu ještě před pěti lety jen 20 procent. Za dva roky to má být již 40 procent. V autech neustále přibývají různé senzory, kamery, řídicí jednotky. Díky tomu dnes vozy umějí řidiče varovat před dalším autem, které se nachází ve vedlejším pruhu, v tzv. mrtvém úhlu (a ve zpětném zrcátku tudíž není vidět), umějí samy na dálnici udržovat bezpečnou vzdálenost od auta jedoucího před ním, a třeba nové Volvo XC 60 dokáže samo v městském provozu při rychlostech do 30 km/hod. zabránit srážkám (pokud se automobil blíží k vozidlu vpředu a řidič na tuto situaci nereaguje, vůz sám zabrzdí). Elektronika například ve Škodě Superb zase sama dokáže řídit auto při parkování do řady u chodníku.
3. Materiály se změní
Méně oceli, více plastů. To je jednoznačně trend při konstrukci nových karoserií. Nástupce celoplastového trabantu se sice asi hned tak nedočkáme, ale dílů z oceli bude stále méně. Kvůli nutnosti odlehčení a dalšího zvyšování pevnosti se již brzy zvýší podíl plastů – ze současných průměrných deseti až na čtrnáct procent. Plastové díly na několika svých modelech používá například firma Renault. Třeba složitý tvar víka kufru by ani z plechu udělat nešel.
4. Řidič bude mít stále méně volnosti
Povinnost dýchnout do klíčku nebo senzoru na palubní desce, jinak se vůz nenastartuje. A pak dýchnout na jiný senzor, který posoudí, zda jste před jízdou nepili alkohol. Přesně to řidiče čeká zřejmě už za pár let. Kanada už navíc testuje systém omezení rychlosti automobilů pomocí GPS. Auto je vybaveno navigačním systémem, v jehož mapách jsou uvedeny rychlostní limity na jednotlivých komunikacích. Pokud auto překročí povolenou rychlost o více než 10 procent, začne plynový pedál klást odpor a je obtížné dále zrychlovat.
5. Auta si spolu budou »povídat«
„Pozor, v blízkém lesním úseku je náledí, za dva kilometry v nepřehledné zatáčce je odstavené havarované auto, u řeky na silnici se drží mlha.“ Podobné informace budou posílat systémy auta, které nebezpečí nebo neobvyklou situaci zaznamenalo, všem dalším vozům na stejné silnici, které se teprve k danému místu blíží. Signály budou snímat kamery, senzory na ABS či ESP či na světlometech, a ty je pak odešlou na displeje dalších vozů.

6. Vozy budou ekologičtější
Jedna z nejzásadnějších otázek zní: Na co budou auta budoucnosti jezdit? Biopaliva, která se jeden čas houfně propagovala, asi nebudou tou správnou cestou. Hybridní automobily jsou zatím poměrně složité a drahé, vodíkový pohon je ještě dražší. Univerzální cesta asi nebude. Je možné, že část levných aut bude nadále jezdit na klasický benzin a naftu, případně zemní plyn. Městská auta budou buď hybridní nebo na elektřinu a kupci velkých a drahých aut si připlatí za vodíkový pohon.