Vůz, kvůli kterému se zadlužila, si vybrala ve známém autobazaru v Praze. „Chtěli jsme spolehlivé auto, protože za prací cestuji do Německa,“ řekla reportérům Blesku paní Alena. Radost z nového auta ale netrvala dlouho.
Po měsíci přestala fungovat převodovka. Alena Jarošová chtěla ihned odstoupit od smlouvy, na to ale prodejce nepřistoupil.
„Naopak po mně chtěli dodat zprávu ze servisu s popisem závady. Musela jsem zaplatit odtahovou službu a čerpala dovolenou, abych mohla auto odvézt na vlastní náklady do Prahy,“ říká žena.
Chování personálu ji zaskočilo. Na pobočce prý nebyli na převzetí vozu připraveni, ačkoliv rodina podle pokynů volala předem a byla ujištěna, že na ně čeká kompetentní osoba. „Trvala jsem na odstoupení od smlouvy, ale nikdo neměl informace. Podepsala jsem jen papír o převzetí vozidla do provozovny. Já jsem opravu odmítla s tím, že trvám na odstoupení od smlouvy, ale řekli mi, že se věc vyřídí, až bude vůz po kontrole. Za deset dní mi volali, že si mám opravený vůz vyzvednout,“ popisuje svoji zkušenost paní Alena.
Manažer prodejny ji prý ujistil, že vyměněný díl sice není nový, ale že odpovídá přibližně najetým kilometrům v opravovaném voze. Už při zkušební jízdě po opravě vozu prý zaznamenala problém s řazením rychlosti. V servisu ji ale ubezpečili, že se převodovka musí »vyběhat«. O tři měsíce později, zrovna když se rodina chystala na dovolenou, auto vypovědělo službu podruhé.
Tentokrát už autobazar vadu opravit odmítl. Argumentoval tím, že od vyřízení první reklamace najela paní Alena bez projevení závady přes 9000 kilometrů. Vada tak prý vznikla provozem vozidla.
Jarošovi na koupi nové převodovky nemají, a tak nepojízdný vůz parkují na dvoře. Podle automechanika, na kterého se obrátili, je problém nejspíš zase v převodovce, konkrétní závada se ale dá zjistit jen demontováním dílů.
„Nemyslím si, že převodovka je spotřební zboží, které by se mělo během pár týdnů opotřebovat,“ tvrdí bezradní Jarošovi. Poté, co se o příběh začal zajímat Blesk, vedení autobazaru přehodnotilo své stanovisko.
Po roce jsou ochotni umožnit své klientce odstoupení od smlouvy. „Vrátíme jí peníze, vůz převezmeme a na naše náklady zjistíme, co je skutečně příčinou závady,“ řekl Blesku zástupce společnosti.
Porušení smlouvy? Kupující si může vybrat způsob kompenzace
„Jestliže kupujete vůz v bazaru, neznamená to, že máte automaticky menší práva na reklamaci vad,“ říká právník. Nárok kupujícího z vadného plnění se prý obecně týká vad, které má věc při převzetí, i když se vada projeví později.
„Kupujícímu by právo z vady nenáleželo, pokud by vadu mohl poznat už při sjednání smlouvy. To ale není případ vadné převodovky!“ upozorňuje odborník.
Vada na vozidle je podle něj podstatným porušením smlouvy a kupující má právo buď na odstranění vady dodáním jiného vozidla nebo převodovky bez vady, nebo opravou věci. „Kupující taky může požadovat přiměřenou slevu z ceny nebo odstoupení od smlouvy,“ vysvětluje právník.
„Při nákupu ojetého vozu více než kdy jindy záleží na obsahu smlouvy či předávacího protokolu,“ říká právník. Podle popisu stavu vozidla si může kupující udělat lepší představu o tom, v jakém stavu se vůz skutečně nachází, co jak je staré a kdy byl který díl měněn.
„Autobazar jako podnikatel odpovídá za vady, a to nejen zjevné, ale i skryté, které vyjdou najevo později při provozu vozidla ve dvouleté, případně zkrácené jednoleté záruční době,“ upozorňuje Zelený.
Určení, co je vadou a co opotřebením, je prý u starších aut obtížné a je nutné jej přenechat znalci v oboru. „Nezávislý odborník může napomoci při sporu s podnikatelem o oprávněnosti reklamace a doložit nárok kupujícího na bezplatnou opravu, přiměřenou slevu, případně na odstoupení od smlouvy,“ radí právník.
Zástupce autobazaru: Chceme mít spokojené zákazníky
„Naše společnost lituje, že klientka není spokojena se způsobem, jakým byla řešena reklamace vozu Opel Meriva. Reklamace klientky byla uznána a byla provedena oprava vadné převodovky. Po ujetí necelých 10 000 km reklamovala klientka opětovně závadu na převodovce. Naše společnost požadovala prokázání vady vyjádřením odborného servisu. Ten uvedl, že pro specifi kaci závady je nutná demontáž převodovky. Klientce jsme nabídli součinnost při řešení ve smyslu zaplacení demontáže převodovky v autorizovaném servisu za účasti znalce a tím odhalení příčiny závady. Protože však klientka trvá na odstoupení od smlouvy, jsme v zájmu zachování proklientského přístupu ochotni tuto možnost akceptovat.“
Koupila porouchané auto z bazaru! Poradíme, jak vyhrát reklamační válku! Eva Fraňková, Lukáš Červený, Tomáš Polák