Zisk diskontů Lidl se ve finančním roce 2013/2014 zvýšil o 13 procent na rekordních 1,73 miliardy korun. Kaufland, který také patří do německé maloobchodní skupiny Schwarz, v ČR ve finančním roce 2013/2014 vydělal o dvě procenta víc, a to 1,6 miliardy korun. Supermarkety Billa se v roce 2013 v ČR dostaly do zisku 209 milionů korun, když v předchozích dvou letech byl řetězec ve ztrátě. Globus zvýšil zisk o 34 procent na 207 milionů korun.

Společnost Ahold, která v ČR provozuje prodejny Albert a Interspar, předloni na českém trhu téměř zdvojnásobila zisk na 312 milionů korun. Zisk prodejen s tabákovými výrobky Geco stoupl v roce 2013 ze 182 na 185 milionů korun.

Tesco sice vykázalo ve finančním roce 2013/2014 účetní ztrátu čtyři miliardy korun, výsledky hospodaření ale byly podle společnosti ovlivněny mimořádným odpisem pozemků a budov, jinak je řetězec ziskový. Diskontním prodejnám Penny Market v roce 2013 klesl zisk o desetinu na 294 milionů korun.

Z hlediska trhu jako celku byl rok 2013 podle analytiků spíše špatný, na makroekonomické úrovni se maloobchodu příliš nedařilo. "Růst tržeb (řetězců) byl tažený růstem cen zboží. Po odečtení inflace tržby celého maloobchodu fakticky stagnovaly. Obchodní řetězce ale dokázaly růst v mnoha případech rychleji než trh. To se pozitivně projevilo i na jejich ziskovosti, která zůstala dobrá i v době, kdy mantrou Čechů bylo šetření. Proto výsledky největších českých retailových řetězců jsou dobré," uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub. Podle něj za lepšími výsledky obchodníků stojí také lepší práce s cenami a maržemi a lepší vyjednávací podmínky u dodavatelů.

Čeští obchodníci se mohou těšit i v letošním roce na růst tržeb. "Konkurence v rámci maloobchodu je však stále velká, obchodníci musí pokračovat v inovacích. Jedním z trendů je další propojování kamenných prodejen s internetovým prodejem, kdy nejenom velcí tradiční obchodníci nově nabízí svým zákazníkům také nákup po internetu, ale i naopak úspěšní internetoví prodejci otevírají své vlastní sítě prodejen," uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý.

mdk mal