Stroj k mošnovskému letišti přilákal tisíce fanoušků letectví nejen z ČR, ale také ze Slovenska, Polska, Německa, Rakouska a dalších zemí. "Je to jedinečná příležitost něco takového spatřit. Je to světová rarita," řekl ČTK muž z Opavska. Ten sleduje všechny zajímavé letouny, které na Ostravsku přistávají.
Mluvčí společnosti Excalibur Army Andrej Čírtek ČTK řekl, že v zásilce jsou modernizované tanky T-72 M1, raketomety RM-70 a obrněná vozidla BVP, dohromady jich je 16 kusů.
Prezident Asociace obranného a bezpečnostního průmyslu Jiří Hynek deníku Mladá fronta Dnes potvrdil, že technika míří do Nigérie, kde bude tamní armádě pomáhat v boji s radikálním hnutím Boko Haram. Hodnota zakázky podle deníku zřejmě převyšuje osm milionů dolarů (přes 196 milionů korun).
"Před expedováním prošla technika ve zbrojovce ve Šternberku komplexní generálkou, které věnovali kvalifikovaní pracovníci hodně pracovních hodin. V podstatě tu techniku celou rozebrali, vyčistili, zkontrolovali a sestavili znova," řekl Čírtek. Na generálce se podle něj ve velkém rozsahu podílel státní podnik VOP CZ ze Šenova u Nového Jičína. "Projevila se tak dobrá spolupráce soukromého a státního sektoru i dobrá spolupráce s ministerstvem obrany," řekl Čírtek.
Do Mošnova obrněné vozy přepravila kamiony s podvalníky dopravní společnost Nika Chrudim, jež je součástí holdingu Excalibur Group. Čírtek řekl, že letecky se technika přepravuje na přání zákazníka. "Zakázka je výjimečná způsobem přepravy, který je nejnákladnější, ale také nejrychlejší. Kombinace železniční a lodní dopravy by trvala řádově týdny nebo dokonce měsíce, takhle je to přepraveno za několik hodin," řekl mluvčí.
Společnost Excalibur Army podle něj zatím obchoduje převážně s technikou východního původu z armádních přebytků. "Vzhledem k tomu, že tato technika je už zastaralá a přebytky z dob studené války docházejí, bude se stále častěji orientovat na vlastní výrobu. Přibude pilíř soudobé moderní západní obrněné techniky," řekl Čírtek.
Letoun Antonov An-225 Mrija je jediný exemplář na světě. Provozuje ho ukrajinská společnost Antonov Airlines ve spolupráci s Avioncharter company. Letadlo je dlouhé 84 metrů, jeho křídla mají rozpětí 88,4 metru. Prázdný letoun váží 175 tun, jeho maximální vzletová hmotnost, tedy váha včetně nákladu a paliva, činí 600 tun. Se stopadesátitunovým nákladem může letadlo doletět 7000 kilometrů.
Technici v tehdejším Sovětském svazu letadlo původně vyrobili pro přepravu raketoplánu Buran a součástí jeho nosné rakety Eněrgija. Poprvé stroj vzlétl 21. prosince 1988. Počátkem 90. let ale program letů ruských raketoplánů skončil a letoun byl odstaven. Znovu vzlétl až v roce 2001, poté co prošel rozsáhlou modernizací. Od té doby slouží ke komerční přepravě velkých nákladů.
V České republice letoun poprvé přistál v červnu 1989 v Praze. Ve stejném roce ho mohli lidé vidět i v Mošnově na Leteckém dni s Květy. Od té doby přiletěl An-225 do Česka už jen na tři komerční lety po roce 2000, do letoška naposledy ho mohli lidé vidět v roce 2006 v Praze.