Mzdy a platy, stejně jako důchody v roce 2015 porostou, zatímco ceny v obchodech budou růst jen velmi mírně. "Velkým faktorem je cena ropy, která rozhodně z peněženek nebude ubírat nic navíc. Tyto dva faktory dohromady budou silně podporovat útraty domácností. Lidé vnímají budoucnost mnohem lépe, jsou větší optimisté, a proto si dovolují i více utrácet, než tomu bylo v předchozích letech," uvedl analytik společnosti Home Credit Michal Kozub.
Společnost Ahold, která provozuje obchody Albert, se po dokončení převzetí prodejen Interspar v polovině letošního roku stane novou jedničkou na maloobchodním trhu s podílem 21 procent a ročními tržbami přes 53 miliard korun.
"Maloobchodní trh bude v roce 2015 určitě stále vysoce konkurenční a kromě jiného bude stále více ovlivňován posilováním on-line prodeje potravin a drogerie," dodal šéfredaktor časopisu Zboží&Prodej Petr Hříbal. Na trh, kde nyní působí Potraviny on-line či Rohlik.cz zamíří nový e-shop s potravinami skupiny Rockaway.
Podle odborníka na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavla Kulhavého nyní budou muset obchodníci zákazníka zaujmout i jinak než cenou. "Čeští maloobchodníci v posledních letech až příliš spoléhali na slevy, a mnozí zákazníci tak nyní nechtějí za 'běžnou cenu' kupovat. Na jedné straně se tak bude stále ve velké míře prodávat prostřednictvím slevových akcí, na druhou stranu slevu jako konkurenční výhodu bude velmi těžké využít, protože ve slevě prodávají téměř všichni všechno," dodal Kulhavý.
V různých slevových akcích se prodává asi 45 procent rychloobrátkového zboží. "Pokud jde o slevy, ty budou 'vládnout' tak dlouho, dokud s nimi někdo jako první z velkých hráčů nepřestane, ale zatím nikdo nenašel odvahu. Jsou sice výjimky, které sázejí na kvalitni a čerstve potraviny, tím pádem i na tomu odpovídající ceny, ale jde zatím spíše o výjimky," uvedl Hříbal.
Další akvizice očekávají odborníci především u sortimentu se specializovaným zbožím. "Například u hobbymarketů je možné, že dojde ke změnám, protože zde je stále velmi silná a ostrá konkurence mezi jednotlivými řetězci. Tvrdá konkurence panuje i na trhu s elektrem, kde se do boje přidávají i e-shopy," dodal Kozub.
mdk rot