Polojasno 9°C

14 pařeb (převážně) ze staré školy se žlutou kuličkou! Recenze Pac-Man Museum+

/
  • Pac-Man Museum+ je kompilace, která se zavděčí milovníkům žlutého sympaťáka i retro videoher.
    Aktualizováno - 14. července 2022 ● 17:50
    10. července 2022 ● 18:00

Legendární kulička s nekonečným apetitem a obřím chřtánem se opět vrátila. Tentokrát ale nejde o žádné nové Pac-Manovo dobrodružství. Pac-Man Museum+ je kompilací čtrnácti převážně starších a klasických dobrodružství jedné z nejznámějších postaviček ze světa videoher. V článku najdete minirecenze všech titulů, které obsahuje!

• 1.

Úvod

Pac-Man Museum+ trailer Bandai Namco Entertainment

Pac-Manova sláva neopadá. Právě naopak! Nedávno vyšla dokonce desková hra se žlutým sympaťákem a nyní jsme se dočkali kompilace jeho klasických titulů. Pac-Man Museum+ nabízí 14 videoher převážně z dob minulých. I když hraje ve všech z nich Pac-Man hlavní roli, nejde vždy o klasickou arkádu odehrávající se v bludišti. Toto interaktivní muzeum nabízí žánrově rozmanité gamesy včetně hopsaček nebo logického rychlíku.

• 2.

Vítejte v arkádové herně

Přístup ke všem videohrám z kompilace je stylový. S Pac-Manem se octnete v arkádové herně, kde se můžete procházet, potkávat v ní duchy, pouštět v jukeboxu hudbu a samozřejmě také hrát na automatech. Každé spuštění hry stojí žetony, ale za úspěšné paření je budete také získávat. Některé gamesy jsou zpočátku zamčeny, ale hraním ostatních je snadno zpřístupníte. Hernu si pak vybavíte novými automaty, tapetami nebo novým osazenstvem. Jde prostě o krásně a stylově zpracované interaktivní menu.

• 3.

Pac-Man

Originál je jen jeden! Genialitu tohoto 42 let starého veledíla podtrhuje fakt, že je stále skvěle hratelné i po tak dlouhé době. Koncept je jednoduchý. S nenažranou žlutou kuličkou, kterou její tvůrce Toru Iwatani vytvořil podle částečně snězené pizzy, máte za úkol sežrat všechny tečky v bludišti. Jenže nic není jen tak. Honí vás totiž duchové, kteří na vás mají spadeno. Jediný způsob, jak je dočasně zlikvidovat, je pozřít je po snězení super kuličky, když se stávají zranitelnými. Úkolem je získat co nejvyšší skóre. Pac-Man je prostě nestárnoucí klasika, kterou je radost hrát i dnes.

• 4.

Super Pac-Man

O dva roky mladší druhý díl je typickým pokračováním, ve kterém je toho více a vše je tak nějak větší. Pac-Man zde tentokrát nepožírá bodíky, ale výhradně ovoce, které slouží v originále jen k extra skóre. Sbírat se také musí klíče, které otevírají dveře k dalšímu ovoci. Poprvé se objevuje power-up, který vás dokáže proměnit v Super Pac-Mana. Ten nejenom požírá duchy, ale zbaští i zmiňované dveře. Poprvé jsou přítomná i bonusová kola. Toto je pokračování, na které se možná trochu zapomnělo, ale je povedené i dnes. Tedy pokud si hovíte ve staré herní škole.

• 5.

Pac & Pal

Ehm, upřímně je tohle hrozná kravina. Tvůrci se snažili obměnit Pac-Manovu zažitou formuli, ale vůbec se jim to nepovedlo. Žluťasovi tentokrát pomáhá jeho zelená kamarádka, která je duch. Společně stejně jako v předcházejícím díle  požíráte ovoce a nově také karty, které odhalí další předměty k sežrání. Objevují se ikonky z jiných starých videoher od Namca a power-upem dokonce můžete duchy na chvíli omráčit. Pac & Pal se ale opravdu nepovedl a nudí.

Hodnocení: 20 %

• 6.

Pac-Land

Úplně první hopsačka s Pac-Manem není vůbec taková hrůza, jak by člověk čekal. I když je jednoduchá a na ovládání si hráč musí chvíli zvykat, dokáže pobavit. Pac-Man běhá po pláních, v lesích a ve městech a setká se s mnoha duchy, které může opět po snězení super pilulky požírat. Jenže pestrobarevná strašidla se nyní pohybují i v automobilech, nebo dokonce létajících talířích. Na pár okamžiků je Pac-Land zábavný, i když v kompilaci určitě naleznete i lepší kousky.

Hodnocení: 65 %

• 7.

Pac-Mania

Solidní variace na klasického Pac-Mana. I když grafice ještě chybí polygony, díky izometrickému nadhledu evokuje třetí rozměr. Největší novinkou je možnost skákat, čímž se můžete vyhnout útokům duchů. To je velmi praktická vychytávka. Přibyli ale také dva noví duchové, kteří umějí také skákat. A jednomu z nich se nejde ani vyhnout. Nová červená super pilulka zdvojnásobuje skóre za pozřené duchy, zelená zase Pac-Mana zrychluje. Fajnový přírůstek do Pac-Manovy série.

• 8.

Pac-Attack

Stalo se to Ježkovi Sonicovi i Mariovi. I Pac-Man zavítal do světa logických rychlíků. A Pac-Attack není vskutku marný pokus, i když nejde o nic převratného. Nejvíc je podobný klasice Tetris. I zde padají shora dolů bloky, které musíte seřadit do řady tak, aby zmizely. Navíc ale padají duchové a občas i Pac-Man, který je může po dopadu sežrat. Musíte ho ale nastavit tak, aby se vydal správným směrem. Rychlost hry se časem zrychluje. Nechybí přitom ani multiplayer pro dva a přítomný je taktéž puzzle mód, v němž musíte vyčistit hrací plochu co nejrychleji. Tohle je nekomplikovaná zábava.

• 9.

Pac-In-Time

Další hopsačka, která je přítomná v japonské Super Famicon verzi s dodatečným překladem. Proč, to nevím, protože verze v angličtině vyšla na Západě i tehdy. Tentokrát jde o nenápaditý titul, jelikož se jedná o licencovanou předělávku jiné skákačky Fury of the Furries. I v Pac-In-Time máte za úkol posbírat v levelech všechny bodíky. Jenže to není jen tak. Ve skutečnosti je hra hodně obtížná, na čemž má vinu i nepřesné ovládání. Pac-Man zde má k dispozici řadu power-upů jako ohnivé koule, lano, dřevenou palici nebo dýchání pod vodou, které mu pomohou k postupu i sbírání puntíků. Celkově nic moc hra.

Hodnocení: 45 %

• 10.

Pac-Man Arrangement (1996)

Tato přepracovaná verze klasického Pac-Mana je dobře hratelná i dnes. Změnil se v ní pohled kamery, která dění snímá z izometrického nadhledu, díky kterému působí 2D grafika jakoby trojrozměrným dojmem. Úrovní, které se jenom hemží duchy (včetně jednoho nového), je habaděj. Velkou novinkou je možnost skákání, díky kterému můžete přeskočit duchy, a vyhnout se tak svému polapení. Vizuál je příjemný, přítomné jsou plochy pro zrychlení, díky kterým můžete omráčit duchy bez super kuličky i odrazové můstky pro skoky. Na konci hry vás dokonce čeká boss. Tahle reinkarnace klasiky se povedla.

• 11.

Pac-Man Arrangement (2005)

Další předělávka klasiky má dokonce stejný název jako o 9 let starší bratříček. Tentokrát je grafika skutečně plně trojrozměrná díky polygonovému zpracování. Hratelnost je opět báječná a přítomny jsou všechny prvky z předchozího Arrangementu. Nově se objevují i levitující plošiny nebo zavírající se dveře. Hra je rozdělený do několika odlišných světů. Bossů je přitom tentokrát několik – každý pro jeden z nich. Celkově jde opět o povedenou předělávku klasické videohry v novějším zpracování.

• 12.

Pac-Man Championship Edition

Toto je jednoznačně jeden z nejlepších titulů z celé kompilace. Grafika je dvourozměrná, ale nesmírně pestrobarevná a ozařují ji neony. Hraní doprovází velmi chytlavý hudební doprovod elektronického ranku. V bludištích se vždy nachází jenom určitý počet bodíků. Není jimi vyplněno celé. Jakmile všechny pilulky pozřete, objeví se další v jiné části bludiště. Takto pokračujete dál a dál. K dispozici jsou režimy šampionát, výzva i extra. V nich se různě mění pravidla, Pac-Man je zrychlený, bodíky musíte sbírat ve tmě atd. Hodně povedená záležitost!

• 13.

Pac-Motos

Velmi zvláštní videohra, která mi ze začátku přišla jako totální konina, ale v průběhu hraní jsem rychle změnil názor. Pac-Motos je titul, který se poprvé objevil ve Wii kompilaci Namco Museum Remix. Tento titul je založený na prastaré hříčce Motos od Namca. S tím rozdílem, že auto nahradil Pac-Man. Jeho úkolem je shodit z herní plochy ostatní kuličky. Jenže to není obvykle jen tak, protože se brání nebo jsou podstatně větší a silnější než vy. Navíc během hraní začne postupně mizet i země pod nohama. Příjemné překvapení!

Hodnocení: 75 %

• 14.

Pac 'n Roll Remix

Původně Nintendo DS hra z roku 2005 je v Pac-Man Museum+ přítomná ve verzi pro Wii, která byla součástí jiné a již zmiňované kompilace Namco Museum Remix. Zde se v roli Pac-Mana musíte doslova prokutálet až do cíle a po cestě posbírat co nejvíce puntíků. To samozřejmě ale není jen tak. K dispozici jsou power-upy jako brnění, díky kterému může Pac-Man prorážet bedny a pohybovat se pod vodou. Díky křídlům se zase nadnáší. Příjemná hra, která pobaví. Je to zase něco jiného.

Hodnocení: 78 %

• 15.

Pac-Man Battle Royale

Velmi zajímavá multiplayerová variace na známou videohru. Se svým Pac-Manem tentokrát nepožíráte jenom bodíky a duchy, ale také ostatní hráče. Po sebrání speciální granule se zvětšíte a můžete požírat i je. Pac-Man Battle Royale je určený až čtyřem hráčům, bohužel v této verzi z kompilace není přítomný online multiplayer. Hrát můžete pouze lokálně, což radost ze hry dost kazí. Stejně jako to, že umělá inteligence může zastat roli pouze jednoho Pac-Mana. Jinak je hra založena na vizuálu a hudbě z Pac-Man Championship Edition.

Hodnocení: 40 %

• 16.

Pac-Man 256

Nejnovější titul z celé kompilace patří k těm nejzvláštnějším a nejvýstřednějším. S Pac-Manem se v něm pohybujete v nekonečném bludišti, kde musíte utíkat před glitchem a zároveň posbírat co nejvíce bodů. Jejich požírání lze nyní spojovat v kombosekvence, a přijít si tak na ještě vyšší skóre. Pac-Man zde může získat kulervoucí power-upy jako bombu nebo laser. Grafika je navíc nesmírně stylová. I když je trojrozměrná, tvůrci ji schválně pojali v retro stylu s 2D nádechem. Povedená hudba je pak elektronického ražení.

• 17.

Závěr a celkové hodnocení

108 fotografií
    Pac-Man Museum+ je rozhodně kolekcí, kterou by si neměl nechat žádný fanda nenasytné žluté kuličky ani příznivec videoher ze staré školy nechat ujít. Možnost u starších her pohrát si s velikostí obrazu nebo CRT filtrem je více než fajn. Za sníženou cenu není co řešit. Tohle je prostě kompilace, která se vyplatí zahrát. Leda byste neměli rádi retro. V tom případě pro vás není. Jinak neváhejte, Pac-Man Museum+ toho nabízí hodně.

Hodnocení Blesk.cz: 85 %

Hned 14 videoher s Pac-Manem
    Prostředí arkády a její zkrášlování