Novinka Far Cry: New Dawn je sice pokračováním Far Cry 5, ale nejde o plnohodnotný řadový díl. Jde spíše o samostatně spustitelné rozšíření, které vydrží na cca 15 hodin a vyjde na méně peněz než normální videohra. Pokud jste pětku nehráli, užijete si hru také, ale rozhodně ne tolik jako její fanoušci, kteří ji dohráli. Spoilerem pro neznalce bude, že pětka skončila atomovou devastací Spojených států.

Všechno zmutovalo

I když to vypadalo, že svět skončil, nestalo se tomu tak. Naopak se znovuzrodil. Všude kolem kvetou rostliny, polární záře je vidět na obloze a zvířata zmutovala v silnější a odolnější tvory. Samotná Hope County je o něco menší, než tomu bylo v pětce a prošla také mnoha designovými změnami. Některé klíčové lokace jako věznice nebo kostel ale zůstaly na svých místech.

Far Cry: New Dawn pro PlayStation 4
Hlavním hrdinou hry je Kapitán(ka) – vámi stvořená postava, která může být ženou i mužem. Na rozdíl od pětky svou postavu také občas uvidíte. Po příjezdu vlakem do Hope County jste i se svou skupinou přepadeni a umírá se ve velkém. Hlavními padouchy hry je sesterské duo Mickey a Lou. Tyto drsňácké blonďaté černošky jsou sice sexy, ale postrádají hlubší charaktery a motivaci.

Vítané RPG prvky

A to samé platí i o ostatních postavách. Sice se objeví charismatický Otec Joseph Seed – hlavní antagonista Far Cry 5 a pár dalších známých postav, ale zbytek včetně osazenstva vaší základny Prosperity jsou docela másla. Po krku vám půjdou Loupežníci aneb banda vedená Mickey a Lou, která se neštítí ohrožovat ani děti. Jelikož New Dawn představuje vítané RPG prvky, jsou rozděleny do čtyř tříd.

Far Cry: New Dawn pro PlayStation 4
Označeny jsou jako I, II, III a korunou. K tomu, abyste se s nimi pořádně vypořádali, jsou potřeba stejně silně zbraně. A tady se dostáváme k bohatému arzenálu, který můžete rozšířit vámi vyrobenými kousky. Tedy pokud budete mít dostatek lepšící pásky a dalších surovin. Tvorba zbraní je zábava, i když většina nových zbraní působí jako přebarvené známé kusy. Takový metač pilových kotoučů je ale hustý.

Vylepšete si základnu

Posun k RPG přinesl i létající číslovky nad hlavami nepřátel po úspěšných zásazích, které ukazují, kolik jim střela ubrala zdraví. Váš Kapitán se samozřejmě také vyvíjí díky plnění nejrůznějších výzev, získává nové schopnosti a později i doslova nadpřirozené superschopnosti. Vytvářet si budete moct i nová vozidla, ale k tomu si nejdřív musíte zlepšit autodílnu. Ta se nachází na základně Prosperity.

Far Cry: New Dawn pro PlayStation 4
Stejně jako ošetřovna, laboratoř výbušnin, léčivá zahrada nebo výcvikový tábor. K jejich zpřístupnění potřebujete nejdřív najít specialistu a pak dostatek lihu na jejich vylepšování. Vracejí se i žoldáci k pronajmutí, mezi kterými nechybí šílené postavy jako babička odstřelovačka Nana, pes Timber nebo divočák Horation. A ano, i Hurk přežil nukleární katastrofu. Má pořádně tuhý kořínek.

Zábava v bunkrech

Na New Dawn je super, ostatně jako ve všech moderních dílech série, že je v něm vždy co dělat. Můžete plnit příběhové mise nebo ty vedlejší, lovit poklady nebo zvěř, snažit se dostat ke shozenému nákladu jako první, rybařit nebo se zkoušet vloupat do bunkrů. V nich naleznete spoustu užitečného, ale cesta do jejich vnitřku vždy vyžaduje vyřešení nějaké zábavné hádanky.

Far Cry: New Dawn pro PlayStation 4
Novinkou jsou expedice, což jsou výpravy mimo Hope County, které na chvíli příjemně ozvláštní hratelnost. Hra se vás snaží motivovat k tomu, abyste opakovaně dobývali osvobozené základny nepřátel, a říká tomu rabování. Získáte pak další body pro talenty a předměty, ale jde o velký opruz, kterému jsem se po prvním vyzkoušení celou hru vyhýbal. Není o co stát. Hlavní ale je akce.

Soundtracku vévodí Die Antwoord

A přestřelky jsou stále zábavné jako vždy. Z technického hlediska je na tom New Dawn moc dobře. Grafika je pěkná a celá Hope County působí po atomové apokalypse až překvapivě krásně. Zvuky jsou povedené, dabing profesionální a Čechy potěší lokalizace v podobě titulků. Hudba je lahodou pro uši. Uslyšíte spoustu super trapu, hip hopu a třešničkou na dortu je přítomnost několika tracků od jihoafrické formace Die Antwoord.

81 fotografií

Far Cry: New Dawn je fajn hrou, jenom ne tou úplně nejlepší. A to ani v rámci série. RPG prvky jsou fajn, postapokalyptické prostředí taky, ale je to stále tak nějak o tom samém. Ať už v rámci hry nebo celé ságy. U dalšího dílu bych si přál více změn. I tak jsem si ale poslední přírůstek do legendární rodiny stříleček Far Cry užil. Uvidíme, s čím přijde Ubisoft příště.

VŠE O SÉRII FAR CRY PŘEHLEDNĚ NA BLESK.CZ

Hodnocení Blesk.cz: 70 %

Otevřený svět po atomové apokalypse