Série Red Faction začala jako střílečka z první osoby. První díl vyšel na tehdy novou konzoli PlayStation 2 v roce 2001 a hned si získal oblibu hráčů. Všem učaroval engine Geo-Mod s naprosto nevídanou mírou destrukce a poškození. Akce na Marsu měla prostě ten správný říz. Druhý díl vyšel o rok později, odehrával se na Zemi a potvrdil dobré jméno série.

Třetí díl s podtitulem Guerilla vyšel v roce 2009 a vydal se naprosto jiným směrem. Nejde o akci z první, ale třetí osoby, která se navíc odehrává v otevřeném prostředí Marsu. Nyní je tu vylepšená Re-Mars-tered verze, která ukazuje hru v hezčí podobě. Jenže ani vylepšená grafika nedokáže zamaskovat zub času, který se na hře podepsal. 9 let je dlouhá doba.

Red Faction Guerrilla Re-Mars-tered pro PlayStation 4
Má tedy tato hra co říct hráčům i dnes? Ano, má. Dokonce víc než poslední čtvrtý díl s podtitulem Apocalypse, jehož neúspěch vedl ke krachu vydavatele. Je však nutné přistoupit na pravidla hry, která je i přes všechna grafická a technický vylepšení viditelně staršího data. Příběh o Alecu Masonovi, který se přidá k Red Faction odboji, aby splnil přání zavražděného bratra, nemá cenu rozebírat. Je primitivní.

Samotná hra je však něco jiného. Sice nejde o intelektuální zábavu, ale akce a i dnes propracovaná destrukce pořád baví. Hratelnost hodně připomíná sérii Far Cry. Jde o hru v otevřeném prostředí. Postupně osvobozujete jeden region Marsu za druhým. A to jak příběhovými misemi, partyzánskými akcemi (vedlejší úkoly) i snadno srozumitelným, efektním a nadmíru zábavným ničením budov a majetku nepřátel.

Zbrojní arzenál čítá mnoho destruktivních kousků, několik z nich je vážně zajímavých. Po celou dobu hraní budete mít po ruce obří kladivo, se kterým si užijete ničení hezky zblízka. Nechybí klasiky jako brokovnice nebo raketomet. K originálním zbraním patří elektrická svářečka nebo kotouče vystřelující bruska. Zbraně lze vylepšovat, stejně jako pořizovat nové schopnosti.

Po Marsu se budete pohybovat nejenom po svých, ale i za volantem buggyn, jeepů a dalších vozů. Řídit budete i tank nebo nejrůznější typy mechů – obřích robotů. I když je stáří hry znát, stále baví. Budete zachraňovat rukojmí, převážet vozidla, ničit, ničit a ničit. Sice je potřeba si trošku pohrát s ovládáním a celkovým nastavením, ale pak už hra přejde do rukou. Vizuálně remaster samozřejmě prokouknul.

Osvětlení a stíny jsou propracovanější, textury ostřejší i detailnější a přítomno je více shaderů. K dispozici jsou dva režimy – vizuální a výkonnostní. Ten první nabízí 60 snímků při rozlišení 1500p, ten druhý údajně 30 snímků při rozlišení 4K. V druhém jmenovaném se dočkáte vážně ostrého obrazu a textur, ale hra se skoro nehýbe. Říct, že je tak nehratelná, není přehnané.

V Re-Mars-tered edici nechybí ani multiplayer, výzvy a veškerý obsah, který k původní verzi vyšel jako DLC. Málo toho tedy není. Pokud máte rádi hodně destrukce, výbuchů a hry z otevřeného světa ve sci-fi prostředí, zaujme vás tento titul i dnes. České titulky stále těší. Jen je nad ním potřeba trochu přimhouřit oči, protože ani vylepšený vizuál nezamaskuje fakt, že nejde o novinku v pravém slova smyslu.

57 fotografií

Hodnocení Blesk.cz: 70 %

Zábava i 9 let od původního vydání