K tomu však využívají nejen aktuální data, ale učí se i z minulých cyklů, jež jsou využita pro kompletní zmapování všech místností. Sestaven je nejen přesný plán, kde kromě tvaru a typu povrchu najdeme i umístění nábytku, ale například i přesná mapa míst, která jsou nejvíc znečištěna. Všechna tato data má Roomba v plánu prodávat dalším stranám – o záměrech informoval Reuters.

Tip: EU schválila systém Privacy Shield. Bude chránit evropská data na serverech v USA

Prvním potenciálním partnerem je Amazon, který by chtěl mapy bytů a pokojů využít pro optimalizaci svého reproduktoru Echo. Díky nim by mohly být upraveny parametry zvukového výstupu či konfigurace interních mikrofonů. V teoretické rovině si však umíme představit i možné zapojení do reklamních nabídek, kdy získá Amazon díky chytrému vysavači velmi přesný přehled o výbavě bytu.

iRobot, společnost stojící za vysavači Roomba, má díky podmínkám, s nimiž uživatelé souhlasí, možnost jejich osobní data prodat třetí straně. V ovládací aplikaci lze aktuálně najít pouze možnost, která zakáže sdílení dat do cloudu. Explicitní nesouhlas s možností poskytovat data dalším společnostem však v aplikaci uživatelé nenajdou.

Mohlo by vás také zajímat: Nařízení na ochranu osobních údajů přitvrdí, pokuty se budou počítat z obratu firmy

Samotné mapování a ukládání těchto dat sice může být kontroverzní, ale v dnešní době jde o naprosto běžnou praxi. Pokud používáte smartphone, pak jeho systém podobným způsobem zjišťuje váš pohyb i jiné aktivity. Problematický je ale především záměr tato data sdílet s dalšími subjekty. Zatímco ve Spojených státech může projít právě na základě odsouhlasených podmínek, při podobném pokusu v rámci EU, by mohl iRobot narazit. Proti by mohl být nejen minulý rok schválený Privacy Shield, ale rovněž plánované Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, které začne platit za necelý rok.