Recenzent se hned v úvodu článku musí vyzpovídat, že nepatří k bezhlavým uctívačům knižní pentalogie. Zaklínač mě nikdy neuchvátil, takže jsem mohl ke hře přistoupit s chladnou hlavou, a opomenout všudypřítomný hype. I když mě hra uchvátila a pobavila, jedničkou na poli fantasy pro mě nadále zůstává svět Warhammeru.

Video
Video se připravuje ...

Trailer na videohru Zaklínač III: Divoký hon Blesk - Ladislav Leimer

Nutno dodat, že pokud jste na tom stejně jako já, v příběhu, který je fajn, ale nijak nevybočuje z řady, vám unikne spousta nuancí, na které mě upozornili ostatní hráči. I přesto si však určitě hru dokážete užít. Obsahuje totiž celou řadu fantasy postav, které jsou sice klišovité, ale do hry sednou jako zadek do středověkého dřevěného nočníku.

Fandové se setkají s celou řadou známých, ať už jde o Bílého vlka Geralta, jeho milou čarodějku Yennefer, opatrovnici Ciri či další ženy, které prošly Geraltovou postelí. V třetím Zaklínači si zasouložíte a stejně jako v reálném životě to je zábava, byť ne ekvivalentní. Tohle je hra pro dospělé, ať už kvůli sexu, nahotě, či krvavému a brutálnímu znázornění násilí.

Zaklínač III: Divoký hon je krvavá hra.
Autor: Blesk - Ladislav Leimer
Třetí Zaklínač je RPG, hrou na hrdinu, až do morku kostí. Od prvních okamžiků budete sbírat zkušenosti z bojů a úkolů, abyste z Geralta učinili co nejsilnějšího bojovníka a nejzkušenějšího mága. Budete sbírat mutageny, které ovlivní vývoj v několika různých kategoriích. Budete vytvářet nové předměty, míchat lektvary nebo rozbíjet vlastní zbraně, abyste získali nové a cenné suroviny.

Herní svět je něco epického. Nejenom že je skutečně živý, ale navíc máte při exploraci pocit poznávání dosud neviděného, protože lokace neprošly přes kopírák. Nejednou jsem si uvědomil, že bezcílně jedu na koňském hřbetu vstříc neznámu, protože se mi líbí prostředí a grafika. Při pohledu na ty stromy, louky a roztodivnou zvěř jsem vlastně relaxoval. Byť se mezi některými lokacemi nelze přemístit jinak než teleportem, je třetí Zaklínač tááák velký a rozsáhlý, že vám z toho půjde hlava kolem.

Grafika je nádherná, to vidíte jistě sami.
Autor: Blesk - Ladislav Leimer
Navíc prostředí je velmi živé, a co se týče RPG v otevřeném světě, tak nejvíc věrohodné. Vítr si hraje se stromy a keři, kolem pobíhá divoká zvěř. I nehratelné postavy vypadají důvěryhodně. Pokud jde o ty významnější. Bezejmenní vesničané nezaujmou. Stejně tak nezaujme, že pokud k nim přivedete skupinu krvelačných bestií, nedají se ani na útěk a v klidu vedle nich postávají.

Questy neboli dobrodružné úkoly, jež máte nebo můžete plnit, jsou tak nápadité, že opět budeme pět chválu. Nejde jen o »přines a zabij«. Menu questů je navíc přehledné a trefné, takže vždy víte, co máte nebo můžete dělat. Na své pouti budete sbírat nepovinné úkoly, řešit zapeklitosti hlavní dějové linie a užívat si rozmanitosti možností, jak dál postupovat hrou. A tím se jen tak mezi řečí dostáváme k rozhovorům, jež tvoří nepřehlédnutelnou část hry.

Nestyda Geralt
Autor: Blesk - Ladislav Leimer
Jestli vím něco málo o Geraltovi, tak je to, že si nebere nikdy a před nikým servítky. A ve hře je také takový, pokud ho vy nezměníte. Rozhovory jsou nedílnou součástí hry stejně jako u libovolného RPG od Bioware z posledních let. Na výběr máte typicky sarkastické Geraltovy průpovídky, ale i vlídnější přístup, který vás může přivést k cenným informacím. Použít můžete i jedno z kouzel připomínající ovlivňování mysli jako u rytířů řádu Jedi ze Star Wars. Každé rozhodnutí přitom přináší své následky. Ty se ale někdy projeví až o mnoho hodin později.

Někdy je ale opravdu meč ostřejší slova, a tak ho Geralt tasí více než často. Navíc má jako správný zaklínač dva, jeden na monstra a jeden na lidské protivníky. Souboje jsou vedeny stylem jeden proti mnoha, a než si na ně zvyknete, chvíli to dá zabrat. Automatické zaměřování na nejbližšího protivníka nefunguje vždy tak, jak by mohlo. Manuální zaměřování pomocí L3 pak cíl uzamkne v zaměřovači, ale stisknutí páčky váš občas při boji rozhodí.

Plavání je tak neohrabané, že budete mít často problémy se neutopit.
Autor: Blesk - Ladislav Leimer
Celkově je Geralt pohyblivější než v předchozích dílech. Šplhá, skáče, a dokonce se i potápí, byť je ovládání pod vodou velká hrůza. Opravdu děs. Jízda na koni je něco jiného, to je naprostá paráda. Běhání, klusání. Z koňského hřbetu je radost na fantasy svět Zaklínače pohledět. Kůň se při dlouhé jízdě navíc unaví, a pokud najedete na nepřátele, tak se vyplaší. Škoda, že souboje při jízdě na koni jsou nedodělané a trefit někoho je zázrak často se rovnající několikaminutovému objíždění nepřátel.

Ne vždy je však boj tím správným řešením. Na svých cestách využijete nejednou zaklínačské smysly, které vám pomůžou odhalit, co se na daném místě stalo. Zároveň jsou neocenitelným pomocníkem při stopování. Nuda, ta v třetím Zaklínači neexistuje. Na svém pátrání po Ciri se několikrát ocitnete v její kůži. Ano, jde o hratelnou postavu, byť ji nelze vylepšovat nebo otevřít její inventář. Na druhou stranu umí extrahbité úskoky, což dává soubojům akčnější nádech.

Je libo karetní hru?
Autor: Blesk - Ladislav Leimer
Nudit se nebudete nikdy. Dále tu totiž máme sběratelskou karetní hru Gwent a spoustu stahovatelného obsahu zdarma. Nebojte, nešálí vás zrak, tohle nejsou zaklínačova kouzla. Tvůrci z CD Projekt Red skutečně uvolňují stahovatelný obsah zdarma. Jednou je to brnění, jindy zase kostým, ale jde i o nové questy, což je báječné, a navíc jde o zdvižený prostředníček všem ostatním vývojářům a vydavatelům, kteří nás dodatečným stahovatelným obsahem obírají o další peníze.

Na závěr zde máme slovo o grafice. Je potřeba ji vůbec nějak komentovat? Ale jistě! Takové vizuální zpracování jste totiž v rozlehlém RPG neviděli. Viditelnost je oslňující, jen občas nějaký ten předmět doskočí na horizontu. Světelné efekty jsou bezkonkurenční. Svítí skrze ve větru se vlnící listí, prostě nádhera. Textury jsou detailní jako ďas. Brnění, zdi, země. A co teprve postavy? Jejich obličeje jsou tak detailní, že je slovo detailní dostatečně nevystihuje. Zdvihající se obočí, šklebící se úsměvy i tváře plné výrazů i specifických pigmentů. Grafika je prostě wow.

Fotogalerie
17 fotografií
Tím největším problémem hry jsou bugy a technické chyby. Neduh všech her ve velkém otevřeném světě se nevyhnul ani třetímu Zaklínači. Občas se zaseknete o textury, občas někomu zmizí kus oblečení, občas se najednou objeví ve vzduchu. Nejde však o nic, co by vyloženě ničilo hratelnost. Takže dobře, ze Zaklínače si pořád nesednu na zadek, ale Zaklínač III: Divoký hon je grandiózní RPG, které byste si neměli nechat ujít.

Hodnocení Blesk.cz: 9/10 

Plusy:

Obrovský a žijící svět
Používání zaklínačských smyslů
Neuvěřitelně detailní grafika
Systém rozhodnutí a následků
Hra za Ciri
Stahovatelný obsah zdarma
 
Minusy:
Celá řada technických chyb, jež zamrzí
Zaměřování je krkolomné
Boj z koňského sedla působí nedodělaně

 

Infobox
Datum vydání: 19. květen 2015
Platformy: PlayStation 4, Xbox One, PC
Cena: 1699 Kč (konzole), 1199 Kč (PC)
Výrobce: CD Projekt Red
Vydavatel: CD Projekt Red
Distributor v ČR: Cenega
Jazyk: AJ + CZ titulky