State of Decay je původně videohrou pro Xbox 360, která byla distribuovaná výhradně digitální formou. Díky otevřenému světu, neustálému boji o přežití a spoustě zombie se stala velmi populární u statisíců hráčů, takže se jí dočkáváme ve vylepšené podobě se vším všudy i na Xbox One.

Year One Survival Edition přináší vše, co původní hra, a ještě něco navíc. V základní hře okusíte, co znamená přežití ve světě nemrtvých. Budete shlukovat ostatní přeživší v odvážnou a odhodlanou komunitu. Aby vám věřili, musíte být ale úspěšní při hraní, získat jim jídlo, zbraně i munici.Bez důvěry pro vás totiž nehnou ani prstem. Proto si budete muset dávat pozor na to, co děláte. Nejsnadněji ztratíte důvěru bezohledným řízením, když někoho přejedete. Tento systém se nám zamlouvá se vším všudy. Stejně jako nutné prohledávání všech objevených lokací. Nalezené suroviny jsou klíčové k přežití.

Jakmile na vás zaútočí zombie, je zle. Ohánět se budete muset zbraněmi na blízko, jako sekyrami, holemi nebo šroubováky. I tak ale nemáte vyhráno, protože každá zbraň se jednou rozbije. Do rukou dostanete i silnější výbavu. Střelné zbraně jsou však k ničemu bez munice, a té je všude zatraceně málo. Navíc si budete muset doplňovat i energii, kterou vyčerpává i běh. Jídlo je nutné k přežití.

Přejíždění zombie v autech je velká zábava.
Ve hře však neokusíte hratelnost pouze po svých, usadíte se za volant mnoha vozidel, se kterými můžete snadno zlikvidovat i hordu útočících zombie. V těchto případech připomíná hra známou sérii Grand Theft Auto, akorát se zombiemi. A byť to zní sebevíc nadneseně, není pravda až tak daleko. Jízdní model je vážně dobrý, byť detekce kolizí trochu skřípe.

Celá hra je neskutečně rozlehlá. Většinu mapy máte přístupnou už zpočátku, takže je jen a jen na vás, kde si založíte nový domov. Nic však netrvá věčně. Buďte připraveni se přesouvat. Hry v otevřených světech jsou obvykle plné chyb a technických problémů, State of Decay: Year One Survival Edition však v tomto směru trhá všechny rekordy.

Pozor, zombie na kapotě.
Hra je chybami protkaná jako pavučina trpělivého pavouka mrtvými mouchami. Každou chvíli někdo nebo něco prolétne texturami, neustále se o něco sekáte a nejednou budete muset hru restartovat. Zní to děsivě, ale přesto nejde o největší ostudu hry. Tou je nestabilní framerate, který někdy připomíná spíš fotogalerii než hraní hry. Vážně se seká tak vážně.

Ještě že State of Decay: Year One Survival Edition není bez vylepšení. Veškeré textury jsou ostřejší, stejně jako jsou propracovanější světelné efekty. Přibyly také mise se shazováním pomocných zásob, které musíte najít. Jinak ale ani ň. Hra je pouze předělávkou původní hry a obou dodatků.

Každý nalezený kousek se vyplatí prohledat, nikdy nevíte, co najdete.
A tím se dostáváme k tomu nejzajímavějšímu bonusu hry, kterým jsou dva přítomné dodatky. První Breakdown nabízí možnost nekonečného hraní, možnost vybrat si nové hrdiny a vyzkoušet si hratelnost původní hry tak trochu jinak. Ale vážně jen trochu. Breakdown je totiž podle nás docela nuda a zklamání.

Druhý přídavek Lifetime je ale jiná liga. Na rozdíl od Breakdownu se neodehrává v jednom a tom samém prostředí, ale přináší neokoukané město Danforth a hlavně úplně jiné pojetí. Chopíte se v něm totiž rolí vojáků z jednotky Greyhound One, která se snaží zachránit vědce, kteří by mohli najít lék proti viru zombie. Vojáci mají navíc ve vybavení spoustu zbraní, takže si užijete více střelby.

10 fotografií
State of Decay: Year One Survival Edition je hra plná rozporů. Na jedné straně zde máme hafo technických chyb a problémů, na druhé atmosférické akce v překvapivě rozlehlém světě. Chcete bojovat o přežití, chcete se utkat s nemrtvými, prohledávat zpustošené lokace, abyste našli předměty, díky kterým zůstanete na tomto světě? Pak je tato variace na zombie GTA tím pravým herním zážitkem právě pro vás.

Hodnocení Blesk.cz: 7/10

Velký otevřený svět
Neustálý boj o přežití