Facebook systém spustil loni a má být součástí boje proti fake news a dezinformacím na síti. Společnost totiž vyhodnocuje problematické zprávy částečně podle hlášení uživatelů, a potřebuje tak vědět, jestli jim může věřit.

Síť proto vymyslela jakýsi systém důvěryhodnosti, kdy lidi hodnotí podle toho, jak úspěšní byli při nahlašování fake news. Pokud někdo pravidelně nahlašuje zprávy jako nepravdivé a později se ukáže, že skutečně byly nepravdivé, jeho skóre důvěryhodnosti bude vysoké. Když ale někdo nahlásí příspěvek jako nepravdivý a nakonec bude pravdivý, jeho skóre bude nízké.

TIP: Facebook zostřuje boj proti fake news, bude zvýhodňovat kvalitní zpravodajství

Podle manažerky Facebooku Tessy Lyonsové, která má boj proti dezinformacím na starosti, je tento systém potřebný proto, že lidé často nahlašují jako nepravdivé příspěvky, se kterými nesouhlasí, ne ty, se kterými by měli faktický problém. Skóre tak má Facebooku ulehčovat práci, ne lidi peskovat za jejich názory.

V tuto chvíli není jasné, zda Facebook využívá skóre důvěryhodnosti i k něčemu jinému, než vyhodnocování fake news. Lyonsová to nepopřela ani nevyvrátila. Nevysvětlila ani do hloubky, jak přesně společnost skóre uživatelů počítá.

TIP: Manuál Googlu pro armádu webových soudců radí, jak mají zatočit s hoaxem

Je však faktem, že existence systému částečně popírá slova Marka Zuckerberga, který v nedávném rozhovoru pro Recode řekl, že je těžké hodnotit lidi podle jejich motivace ke sdílení fake news. Facebook se očividně hodnotit snaží. Jen neví tu motivaci.