Už krátce po smrti krásné princezny Diany, která se během svého života aktivně věnovala charitativní činnosti, se začalo spekulovat, kdo vlastně zavinil její nehodu. Za nitky podle mnohých tahala samotná královská rodina a k odstranění Lady Di a jejího milence Dodiho Al-Fayeda (†42) si najala britskou tajnou službu. Zastáncem těchto teorií byl především Dodiho otec, vlivný britský podnikatel arabského původu Mohamed Al-Fayed (90), jenž z vraždy nařkl přímo prince Philipa (98). „Nejsou žádné důkazy, že by vévoda z Edinburghu nařídil její popravu, a nejsou žádné důkazy, že by to tajná služba nebo jakákoli jiná složka vládního aparátu zorganizovala,“ zaznělo po mnoholetém vyšetřování během soudu.

Podle některých tvrzení byla „královna lidských srdcí“ s Dodim v jiném stavu, jenže britská královská rodina prý nechtěla slyšet ani slovo o tom, že by bývalá manželka prince Charlese (70) porodila dítě Egypťanovi, a co víc, přestoupila kvůli němu na islámskou víru. Dianino těhotenství však pitva jednoznačně vyvrátila.

Je ale pravou, že sama princezna Diana se už v říjnu 1995, tedy dva roky před svou smrtí, svěřila svému právníkovi, že se obává o svůj život, a dokonce vyslovila odvážnou hypotézu, že se jí bude královská rodina snažit zbavit – a narafičí na ni fingovanou nehodu. Nepohodlná měla být Alžbětě II. i pro svůj boj proti používání nášlapných min, čímž podrývala britskou zbrojařskou lobby. Z té totiž tekly peníze do Kensingtonského paláce…

Z nehody byla také obviněna média. Paparazzi totiž Dianu naháněli prakticky na každém kroku, a když se dozvěděli, že opustila potají a zadním vchodem hotel Ritz, kam zašla s Dodim na večeři, vyrazili za ní na motorkách. Mercedes, který si k tomuto úniku Diana s Dodim vypůjčili, byl sice v havarijním stavu (a navíc stál u Ritzu zcela nehlídaný, takže do něj mohl kdokoliv nebo cokoliv schovat), jenže fotografům, lačnícím po každém snímku, velice slušně ujížděl. Řidič a zároveň zástupce šéfa bezpečnosti v hotelu Ritz Henri Paul (†41) měl, jak se říká, slušně nakoupíno, a tak se předepsané rychlosti zrovna nedržel. Na místo nehody dorazili první fotografové až několik minut poté, co k ní došlo. Nemohli ji tedy ani zavinit, ani být svědky toho, co se v tunelu u Almského mostu stalo.

Na místě nehody se prý objevilo tajemné auto, malý bílý Fiat Uno, který se podle svědků celý potlučený z tunelu vyřítil těsně poté, co došlo k osudové havárii. Vyšetřovatelé našli na mercedesu stopy bílé barvy a na místě činu byly rovněž střepy ze zadního světla.

Bohužel však chybí kamerové záznamy. Deník Independent v roce 2006 uvedl, že v tunelu bylo v tu dobu více než 14 kamer, ale překvapivě žádná z nich vážnou nehodu nezaznamenala. Různé zdroje potvrdily, že kamery byly buď nasměrovány na zeď, nebo úplně vypnuty. Podle oficiálního francouzského vyšetřování žádná z kamer v době nehody nefungovala, překvapivě ale jeden motorista v tomto úseku dostal díky snímku z kamery pokutu za rychlou jízdu pouhých 15 minut před nehodou.

Podle všech oficiálních policejních vyjádření, a to jak těch francouzských, tak později i britských, havárii zavinil řidič – měl v krvi alkohol a antidepresiva. S tím ovšem zásadně nesouhlasí jediný přeživší z „auta smrti“, tedy Dianin bodyguard Trevor Rees-Jones (51), bývalý voják, který po nárazu auta do sloupu utrpěl těžké zranění hlavy. Dlouhá léta si proto nedokázal vybavit detaily oné hrůzné noci, po letech (a mnoha náročných operacích) se mu prý však leccos vybavilo. „Kdyby na něm byla vidět opilost, vůbec bych ho nenechal řídit,“ vypověděl Rees-Jones v roce 2008 před britským parlamentem a o svých vzpomínkách na Lady Di vydal knihu. „Musím to vyprávět všem, abych ty žvásty už nemusel poslouchat,“ vysvětlil. 

Jak to tedy bylo doopravdy, to se nejspíš veřejnost nikdy nedozví...

VIDEO: 50 věcí v životě princezny Diany, které nás fascinují dodnes

Video
délka: 04:14

50 věcí v životě princezny Diany, které nás fascinují dodnes Profimedia

Fotogalerie
71 fotografií