Všichni aktéři jsou krásní. Ona je bezchybně nalíčená. Super oblečená. Rudá ústa, tvář panenky a tělo, jež se vzpírá v křeči vzpoury, do oblouku vypjaté... Nahý trup násilníka je dokonalý. Konkuruje Michelangelově Davidovi. To samé platí pro muskulaturu přihlížejícího společníka. Jeho oči zastírá blána zvráceného očekávání...

Macho a žena jako oběť

Stylizované znásilnění. Brutalita v glamour podobě. Reklamní poutač D&G je rozhodně výtvarně dokonalý. Ovšem z hlediska mezilidských vztahů nepřijatelný. Přinejmenším značně pobuřující. Stylizovaným znásilněním nazvala módní kampaň Dolce & Gabbana i prezidentka Asociace za práva žen, Kim Gandy, která ji ostře odmítla.

V Itálii a Španělsku se musela po davových protestech reklama na kolekci stáhnout. Zasadila se o to i organizace Amnesty International. Návrháři značky Dolce & Gabbana, se brání: „Chtěli jsme vyvolat iluzi nereálného sexuálního snu. Milostnou hru pohlaví.“

Sexuální deviace, dekadence s pečetí luxusu

Domenico Dolce a Stefano Gabbana, kteří za značkou D&G stojí, se dali dohromady v roce 1982. Pět let poté anoncovali svou kolekci nahou sicilskou ženou s černým šátkem na hlavě. Ta odstartovala sérii kontroverzních kampaní. Bylo jich bezpočet a sestřih z nich najdete zde. Ona hra pohlaví, o níž D&G mluví, je leitmotivem i společné tvorby, včetně doprovodné, s nadsázkou spojené reklamy.

Muži v mozartovských parukách a dobových kostýmech. Spolu s družkami v současných kreacích. Napětí kontrastů... Nahý Adonis - novodobý Ježíš přibitý na kříž nihilismu...

Teritorium bisexuality, svět gayů a lesbiček. Svět s pečetí luxusu. Ona a ona, on a on. My všichni. Vždycky perfektní. Pohlaví nerozhoduje, móda je zásadní.

Ideál versus realita

Kontroverze je jednou z cest k úspěchu. Vsadila na ni Madonna, Micheal Jackson a další jiní. Jsou jich zástupy, ale jen některým se tato strategie hvězdně vyplatí...

Sexualita je každopádně dobrou pákou k popularitě. Rebelové posouvají svět dopředu. Lascivní gesta, masturbaci evokující ruka v rozkroku. Zdevastovaní muži a stařeny,které John Galliano oblékl do kreací haute couture (vysoké módy) a poslal je na molo světových fashion show...

Nejsem prudérní a dobře vím, že přehlídka, včetně reklamy, potřebuje nadsázku. Francouzi mají téměř nepřeložitelné rčení, které lze prezentovat jako doporučení: Přestřel, abys dostřelil. Ve světě showbyznysu, jehož je móda součástí, to platí stoprocentně. Jenže Dolce & Gabbana přestřelili víc než záhodno.

Jde o víc než parádu

D&G tentokrát nezůstali ve svém dekadentním světě, ale flirtují s horkým tématem macha a bezbranné ženy. Vyspělá společnost sice vnímá rovnoprávnost pohlaví jako samozřejmost, ale realita je mnohdy jiná. Přiznejme si to.

Svět zažívá hospodářskou krizi. Veze se i móda, vlajková loď konzumu. Všichni se snaží zaujmout, přitáhnout pozornost za každou cenu. Strategie Dolce & Gabbana se mi přesto jeví jako velmi nešťastná. Nehorázná. V řadě zemí nejspíš bude součástí módních magazínů. Koupí si je ženy, které chtějí nad jejich stránkami relaxovat.

Očekávají voňavou glamour bezstarostnost. A narazí na stránku, jež jim připomene věci, na něž chtějí zapomenout. Domácí brutalitu, znásilnění na večírku, které nikdy neohlásily. Krutou realitu i děsivé vzpomínky. V tomto směru je reklamní kampaň Dolce & Gabbana neodpustitelná. Odsouzení hodná, i když ji někteří stylotvorní kritici považují za umění.

P.S.

Domenico Dolce a Stefano Gabbana sice protestují. Poukazují na nereálné sexuální sny, o kterých se nemluví. A také na nadsázku. Jejich vize by byla na další komentář. Tihle pánové si každopádně mnou ruce – i přes všechny protesty reklama zabrala. Mluví se o nich. To je podstatné. A hvězdy jako jsou Madonna, Nicole Kidman či Demi Moore a další jiné celebrity budou stále nosit jejich modely.