Obsah filmu Víly z Inisherinu

Na odlehlém ostrově západně od pobřeží Irska sledujeme celoživotní přátele Pádraica (Colin Farrell) a Colma (Brendan Gleeson), kteří se ocitnou v nejednoduché situaci, když Colm nečekaně jejich přátelství ukončí. Zaskočený Pádraic, kterému pomáhá jeho sestra Siobhán (Kerry Condon) a mladík žijící na ostrově, Dominic (Barry Keoghan), usilují o obnovu přátelství a odmítají ne jako odpověď. Pádraicovy opakované snahy však jen posilují odhodlání bývalého přítele a když dá Colm zoufalé ultimátum, události rychle eskalují s šokujícími důsledky.

Obsazení filmu Víly z Inisherinu

Herci Postavy
Colin Farrell Pádraic Súilleabháin
Brendan Gleeson Colm Doherty
Kerry Condon Siobhán Súilleabháin
Bary Keoghan Dominic Kearney

Colin Farrell - Pádraic Súilleabháin

Má za sebou více než dvacetiletou kariéru ve filmu a televizi.  Můžeme ho vidět ve filmu Batman od Warner Bros. režiséra Matta Reevese, ve filmu společnosti MGM Třináct životů režiséra Rona Howarda, v dramatu BBC / AMC Severní voda a ve filmu After Yang, který měl premiéru na festivalu v Cannes v roce 2021 a svou severoamerickou premiéru si odbyl také na festivalu Sundance v roce 2022.

Farrell se naposledy objevil v roce 2019 v hraném filmu Tima Burtona Dumbo a v roce 2018 ve snímku společnosti Fox Vdovy, který režíroval Steve McQueen a v němž si zahrála Viola Davis. V roce 2017 Farrell natočil svůj druhý film s Yorgosem Lanthimosem, Zabití posvátného jelena po boku Nicole Kidmanové pro společnost A24. Film měl premiéru na festivalu v Cannes spolu s filmem Sofie Coppoly The Beguiled, v němž si zahrál také s Nicole Kidman, Elle Fanning a Kirsten Dunst.

V témže roce se objevil po boku Denzela Washingtona ve filmu společnosti Sony Roman Israel, Esq., který napsal a režíroval Dan Gilroy. Lanthimosův film Humr s Rachel Weiszovou v hlavní roli byl Farrellovou první spoluprací s renomovaným režisérem. Film získal Cenu poroty na 68. ročníku filmového festivalu v Cannes a byl nominován na cenu BAFTA 2016. Farrell byl za svou roli ve filmu nominován také na Zlatý glóbus v kategorii Nejlepší herecký výkon ve filmu, muzikálu nebo komedii, na British Independent Film Awards v kategorii Nejlepší herec a na European Film Awards v kategorii Nejlepší evropský herec.

V červnu 2015 Farrell debutoval v televizi ve druhé sérii seriálu HBO "True Detective". V roce 2009 získal Zlatý glóbus za roli ve filmu Martina McDonagha V Bruggách. V minulosti si zahrál také ve filmech Fantastická zvířata a kde je najít, Slečna Julie, Zachraňte pana Bankse, Winter's Tale, Dead Man Down, Total Recall, Cesta zpátky Petera Weira, London Boulevard, Fright Night, komedii Horrible Bosses od Warner Bros. a Ondine. Farrell si zahrál také nezapomenutelné role ve filmech Gavina O'Connera Pýcha a sláva, Miami Vice, Olivera Stonea Alexander, Nový svět Terrence Malicka, Zeptej se prachu, Rekrut, Domov na konci světa podle románu Michaela Cunninghama a ve dvou filmech Joela Schumachera Telefonní budka a Tygří země.

Mezi jeho další významné filmové role patří Minority Report, Daredevil, Američtí zločinci, SWAT a Intermission. Farrell se narodil a vyrostl v Castleknocku v Irské republice, navštěvoval Gaiety School of Acting v Dublinu a poté získal hlavní role v minisérii Deirda Purcella "Falling for a Dancer", v seriálu BBC "Ballykissangel" a v režijním debutu Tima Rotha The War Zone.

Brendan Gleeson - Colm Doherty

Bývalý učitel, který se narodil v Dublinu, opustil svou profesi, aby se mohl věnovat své první lásce - herectví. Připojil se k irské divadelní společnosti Passion Machine a od té doby hraje na divadelních prknech, ve filmech i v televizi a získává fanoušky a ocenění po celém světě.

Po malých rolích ve filmech jako The Field Jima Sheridana, Into the West Mikea Newella, televizním filmu The Treaty Jonathana Lewise a Far and Away Rona Howarda získal průlomovou roli ve filmu Mela Gibsona Statečné srdce, který získal pět Oscarů včetně ceny za nejlepší film. Za ztvárnění skutečného zločince Martina Cahilla ve filmu Generál režiséra Johna Boormana a za výkon ve filmu Paddyho Breathnacha Šel jsem ke dnu získal pan Gleeson od Bostonské společnosti filmových kritiků ocenění pro nejlepšího herce.

Za Generála získal také cenu Irish Film & Television Award (IFTA) a cenu London Critics' Circle Film Award pro nejlepšího herce. Pro scenáristu a režiséra Martina McDonagha hrál ve filmu Six Shooter, který získal Oscara za nejlepší krátký hraný film. Za svůj nezapomenutelný výkon po boku Colina Farrella si Gleeson vysloužil nominace na Zlatý glóbus, British Independent Film, Satellite, IFTA a BAFTA. V poslední době si pan Gleeson vysloužil nominaci na cenu Emmy za 2. sérii seriálu stanice AMC "State of the Union" po boku Patricie Clarksonové; hrál ve třech sériích seriálového hitu Direct TV / Audience Network "Pan Mercedes" podle stejnojmenné knihy Stephena Kinga; získal nominaci na Zlatý glóbus za ztvárnění Donalda Trumpa v seriálu CBS "A Higher Loyalty" a objevil se po boku Denzela Washingtona a Frances McDormandové ve filmu Joela Coena The Tragedy of Macbeth společnosti Apple.

Jeho charakteristický hlas jsme mohli slyšet jako vypravěče irskojazyčného dokumentárního seriálu "1916 Seachtar na Cásca" a také v rolích ve třech animovaných filmech nominovaných na Oscara: Piráti! (The Secret of Kells, režie Tomm Moore a Nora Twomey). Band of the Misfits, režírovaném Peterem Lordem a Jeffem Newittem, a Píseň moře pana Moora. Filmoví diváci ho znají také ze tří filmů o Harrym Potterovi, které režírovali Mike Newell a David Yates, z filmů pana Boormana Panamský krejčí, V mé zemi a Tygří ocas, z filmů Neila Jordana Michael Collins, Řezník a Snídaně na Plutu, z filmu Johna Woo Mise: Impossible II; Umělá inteligence Stevena Spielberga; 28 dní poté Dannyho Boylea...; Gangy New Yorku Martina Scorseseho; Troja Wolfganga Petersena; Království nebeské Ridleyho Scotta; Beowulf Roberta Zemeckise; Zelená zóna Paula Greengrasse; Albert Nobbs Rodriga Garcíi; Bezpečný dům Daniela Espinosy; Společnost, kterou držíš Roberta Redforda; Douga Limana Na hraně zítřka; a filmy Johna Michaela McDonagha Strážce, za který byl opět nominován na Zlatý glóbus, IFTA a British Independent Film Award (BIFA), a Kavalérie, za který byl vyhlášen nejlepším hercem jak IFTA, tak BIFA.

Gleeson hrál Winstona Churchilla v televizním filmu Thaddeuse O'Sullivana Into the Storm a byl nominován na Zlatý glóbus a cenu BAFTA, kromě toho získal i cenu IFTA a ceny Satellite a Emmy. Mezi další nedávné filmy patří: The Ballad of Buster Scruggs pro Netflix, Hampstead s Diane Keaton, Paddington 2 s Hughem Grantem, Sally Hawkins a Julií Walters, Trespass Against Us s Michaelem Fassbenderem, Alone in Berlin Vincenta Pereze s Emmou Thompson, Assassin's Creed opět s Michaelem Fassbenderem, Warner Bros. Bena Afflecka Live By Night; V srdci moře Rona Howarda; a Suffragette s Carey Mulligan a Meryl Streepovou, která opět získala cenu BIFA za nejlepší vedlejší roli.

Kerry Condon - Siobhán Súilleabháin

Irská herečka, která se poprvé objevila ve filmu Angelin popel nominovaném na Oscara, sklízí chválu za své četné role v nejznámějších hollywoodských filmech.

Condon brzy uvidíme v připravovaném thrilleru In The Land Of Saints And Sinners po boku Liama Neesona a Ciarána Hindse. Kerry jsme nedávno mohli vidět v oscarovém snímku Tři billboardy kousek za Ebbingem a také v dramatickém thrilleru Milese Jorise-Peyrafitteho Dreamland po boku Margot Robbie, Travise Fimmela, Garretta Hedlunda a Finna Colea.

Další filmové role: Dean Devlin: Bad Samaritan, Dom Hemingway po boku Judea Lawa, The Last Station, This Must Be the Place se Seanem Pennem, oscarový krátký film The Shore, The Runaway, Unleashed, Intermission a Kate Kelly ve filmu Ned Kelly. Condon propůjčila svůj hlas roli Friday ve filmu Avengers: a Age of Ultron, stejně jako ve filmech Spider-Man: Homecoming a Captain America: Občanská válka. V televizi se Condon nedávno objevila v roli Molly Sullivanové ve třetí sérii seriálu Ray Donovan stanice Showtime a také v následném filmu tohoto seriálu.

Dříve hrála hlavní roli v komediálním seriálu Sharon Horgan "Women on the Verge". Zopakovala si roli Stacey Ehrmantrautové v oceňovaném seriálu stanice AMC "Better Call Saul" a zahrála si ve filmu HBO "Luck" po boku Dustina Hoffmana a Nicka Nolteho v režii Michaela Manna. Po dvě sezóny Condonová oživovala starověké město Řím v seriálu HBO "Rome" režiséra Bruna Hellera.

V pouhých 19 letech se Condon představila v roli Mairead ve hře Martina McDonagha Poručík z Inishmoru v Royal Shakespeare Company a v newyorském divadle Atlantic Theatre Company. Pro tuto inscenaci nahrála píseň "The Patriot Game" se skupinou The Pogues. Ve stejném roce hrála Ofélii v Hamletovi, čímž se stala nejmladší herečkou, která kdy hrála tuto roli v The Royal Shakespeare Company. Kerry také hrála v první inscenaci hry After the End Dennise Kellyho. V roce 2009 se objevila ve hře The Cripple of Inishmaan, rovněž od McDonagha, za kterou získala cenu Lucille Lortel a Drama Desk.

Barry Keoghan - Dominic Kearney

V současné době natáčí pro společnost Amazon velmi očekávaný další celovečerní film Salt Burn oscarového režiséra Emeralda Fennella. Hraje hlavní roli v obsazení, které zahrnuje Jacoba Elordiho a Alison Oliver.

Keoghan se naposledy připojil k vesmíru DC jako Joker po boku Roberta Pattinsona ve filmu Matta Reevese The Batman. K vidění je také v marvelovském filmu Eternals režisérky Chloe Zhao. Mezi další snímky patří na Oscara nominovaný film Christophera Nolana Dunkirk, středověký snímek Davida Loweryho Zelený rytíř pro A24, film společnosti Film4 Klid s koňmi (premiéra na TIFF 2019), American Animals Barta Laytona (premiéra na Sundance 2018), Trespass Against Us (premiéra na TIFF 2016), Mammal (premiéra na Sundance 2016), '71 Yanna Demange (premiéra v Berlíně 2014) a Zlatý glóbus & BAFTA oceněný seriál HBO "Černobyl".

V roce 2018 byl Keoghan nominován na cenu Independent Spirit Award za nejlepší mužský herecký výkon ve vedlejší roli za svůj výkon ve filmu Zabití posvátného jelena režiséra Yorgose Lanthimose, v němž hrál po boku Colina Farrella a Nicole Kidmanové. Film měl premiéru na festivalu v Cannes, kde byl Barry časopisem The Hollywood Reporter označen za "Cannes' Next Big Thing". Keoghan byl také nominován na cenu BAFTA 2019 v kategorii EE Rising Star.

Víly z Inisherinu (The Bansees of Inisherin) - podrobné informace o filmu

Koncem roku 2019 cestoval producent Graham Broadbent po Argentině, když mu přišel e-mail od Martina McDonagha, scenáristy a režiséra, s nímž v té době spolupracoval na třech filmech - V Bruggách (2008), Sedm psychopatů (2012) a Tři billboardy kousek za Ebbingem (2017).

"Přečtěte si to," napsal McDonagh ve svém e-mailu.  Během letu z Buenos Aires do Patagonie se Broadbent ponořil do příběhu BANSHEES OF INISHERIN. Svět, který McDonagh vytvořil - fiktivní ostrov u západního pobřeží Irska, kde se dva přátelé odcizí, což vede ke katastrofálním, anarchickým následkům. Film měl všechny spisovatelovy a režisérovy trademarky: byl vtipný, smutný, temný a plný lidskosti - výrazně McDonaghův. "The Banshees of Inisherin je příběh ostrova, malé skupiny lidí na tomto ostrově a dvou přátel, kteří jsou na začátku filmu nuceni rozhodnutím jednoho z nich jít každý svou cestou," říká herec Colin Farrell (Humr, Minority Report), který ve filmu hraje Pádraica.

"Druhý přítel se s tím vyrovnává obzvlášť těžce." Příběh začíná šťastnou procházkou Pádraica po ostrově Inisherin, kde žije se svou sestrou Siobhán. Pádraic je milý, mírně vychovaný a šťastný chlapík: "Hodně se podobá skutečnému Colinu Farrellovi," poznamenává McDonagh.  Každý den se Pádraic a Colm scházejí ve 14 hodin, aby si zašli na skleničku do jediné hospody na ostrově. Je to každodenní rutina. V tento konkrétní den se však všechno změní. Colm, kterého hraje Brendan Gleeson (Harry Potter a Ohnivý pohár, Statečné srdce, Gangy New Yorku), Pádraica ignoruje, když mu zavolá.

"Colm se začne chovat velmi podivně a začne se Pádraicovi vyhýbat," říká Gleeson. "Colm neotvírá dveře, čímž začínáme cestu. Tak to začíná - zavřením dveří před dobrým přítelem... bez zjevného důvodu." Pádraic je nejprve překvapen, pak šokován a nakonec mu to zlomí srdce. Je také zmatený, protože Colm neuvedl žádný konkrétní důvod rozchodu.  Tito dva muži byli přáteli, jak předpokládáme, celý život. Proč Colm zničil své přátelství s Pádraicem, bylo to něco, co Pádraic řekl nebo udělal? Je Colm v depresi? Měl by respektovat Colmovo přání a stáhnout se? Nebo by se měl pokusit změnit Colmův názor či změnit sám sebe? Během prvních šesti minut filmu je zápletka na svém místě.

"Pádraic nechápe, proč se s ním Colm už nechce přátelit, a nechce se s tím smířit. Je to podobné pocitům, jaké člověk cítí, když dostane ve vztahu kopačky. Říkáte si: "Tak měl jsi mě vůbec někdy rád, nebo jsem si jenom představoval, že jsme se milovali?" říká McDonagh.  "Je zajímavé sledovat, s kým se diváci ztotožňují. Dokážou pochopit tvrdou linii, kterou zvolil rozchodník Colm, nebo se ztotožní s milým člověkem, který má zlomené srdce?" dodává. Ale Colm má své důvody. "Už nechce ztrácet čas," říká McDonagh. "Chce se věnovat uměleckým podnikům: hudbě nebo myšlení. Pádraic je důsledkem tohoto rozhodnutí. Až do této chvíle šlo všechno snadno. Ale Colm je o patnáct nebo dvacet let starší než Pádraic. Colm si uvědomuje, že čas je drahocenný, a Pádraica považuje za ztrátu času."

Kerry Condon popisuje tuto postavu jako "chytrý způsob, jak si pohrát s pocity, které má každý z nás, pokud jde o milenecký pár, zlomené srdce a odmítnutí, ale s přáteli, takže je v tom i komediální prvek." – "Colm se rozhodne přijmout umění a tvořivost jako nejdůležitější věc v životě a to vede k pekelným následkům," říká Gleeson.

"Pádraic se rozhodne být hodný a skončí to pro něj také pekelnými následky. Irská občanská válka byla tragédií - to je kontext, který tu máme.  Tím, že ji prozkoumáme a pokusíme se pochopit, jak se věci mohou zvrtnout, se jí možná dokážeme postavit čelem a nevydat se touto cestou.  Doufám, že film lidem připomene, že přijímání ošklivých nebo škodlivých rozhodnutí má trvalé následky." – "Věnuješ se zcela životu umělce," pokračuje McDonagh, "a nebereš ohled na přátele, milence nebo rodinu? Je práce to nejdůležitější? Záleží na tom, kdo se při ní zraní? Je to debata, na kterou neodpovídám ani já, ani film. Nemyslím si, že člověk musí být sebemrskač nebo temný či nenávistný člověk, aby mohl dělat jakékoli umění, dokonce i temné umění. Ale rozhodně si myslím, že film tuto zajímavou hádanku zkoumá."

Děj Víl z Inisherinu se odehrává v roce 1923, kdy v Irsku zuřila občanská válka. Fiktivní ostrov Inisherin není zasažen, ale na druhé straně vody na pevnině panuje napětí. "Některé noci je slyšet dunění děl a střelba, a tak si na ostrově velmi dobře uvědomujeme, že probíhá občanská válka," říká Farrell. "Ale zároveň jsme před ní tak trochu chráněni, protože jsme stranou a jsme pobřežní základnou."

Irská občanská válka probíhala v letech 1922 až 1923 po válce za nezávislost a po vzniku Irského svobodného státu, který vytvořil na jedné polovině země celek oddělený od Spojeného království. O nadvládu bojovaly dvě znepřátelené skupiny, prozatímní vláda podporující anglo-irskou smlouvu a Irská republikánská armáda (IRA), která byla proti smlouvě. Místním obyvatelům Inisherinu to však může být jedno.

"Je legrační, že lidé na ostrově jako by ani nechtěli řešit, co se děje na pevnině," říká Condon. "Válka je nezajímá. Jako by byli samostatná malá země - samostatné malé všechno." To, co se odehrává na Inisherinu - rozdělení mezi Pádraicem a Colmem a rostoucí rozpory s ostatními lidmi na ostrově - však odráží dění na pevnině. Rozdělení mezi těmito dvěma muži má alegorické aspekty, stejně jako rozdělení obou stran v irské občanské válce, poznamenává McDonagh. "Je to příběh, v němž se odehrává malinká válka mezi dvěma chlapíky ve stejnou dobu, kdy se tam odehrává větší válka."

Gleeson popisuje občanskou válku jako katastrofický důsledek, který může vzniknout z boje za svobodu. V případě irského konfliktu by se bratr postavil proti bratrovi a přítel proti příteli. Historicky to skončilo strašlivými zvěrstvy. "Myslím, že rozpory, které na ostrově hnisají, a krutost toho, co se ve filmu děje, se odráží v tom, co se děje na pevnině. Každý se drží svých malých pozic a nechává rozpory hnisat a zhoršovat se," říká Gleeson.

McDonagh nikdy předtím nenatočil dobové drama a vyžíval se v oživování historických měst a postav. "Když se něco odehrává v minulosti, otevírá to spoustu možností," říká. Dobové zasazení také zabraňuje tomu, aby film začal být tak rychle aktuální jako příběh odehrávající se v moderní době. Ve filmu V Bruggách se scénárista a režisér snažil nezařazovat moderní odkazy - aby vytvořil nadčasové prostředí.

Tři billboardy také působily jako svébytný časosběrný snímek. Víly z Inisherinu se nedrží striktních hranic historie. Místo toho je to jeho vlastní, soběstačná fantazie: mýtické místo, divočejší než pevnina, do jehož kostí proniká šílenství. Například název filmu odkazuje na bájnou strašidelnou postavu z irské mytologie, která v noci naříkala a předznamenávala smrt v dané lokalitě. "Jestli jste ji slyšeli vyhrávat svou melodii," odtuší Farrell, "tak už je pro vás pozdě."

Ačkoli to ve filmu není výslovně uvedeno, starší žena na Inisherinu, paní McCormicková v podání Sheily Flittonové (The Northman), je fyzickým ztělesněním banshee. "Představuje zlověstného šedého hlídacího psa na ostrově, který se nikdy do ničeho fyzicky příliš nezapojuje - je vždy zvenčí," říká Farrell. "Zdá se, že má jakési zvláštní nadpozemské znalosti o tom, jaká jsou zranitelná místa lidí. Kde je jejich slabé místo? Kde na ně lze zaútočit?  Je fascinovaná smrtí." V příběhu paní McCormicková prorokuje dvě úmrtí, která přijdou do Inisherinu. "My jako diváci pak musíme zjistit, zda je to pravda," vysvětluje Broadbent.

"Opravdu nám ta potrhlá stará dáma říká něco, co pomůže našemu ději, nebo je to jenom šílenost?" Název také odkazuje na hudební skladbu, kterou Gleesonova postava v průběhu filmu složí. "Jak se příběh vyvíjí a rozvíjí, tato hudba se skrze Colmovu hru na housle stává artikulovanou," říká Farrell.  "Říkám, že v Inisherinu nejsou žádné Banshees.  On říká, že tam možná jsou, ale nemyslí si, že přivolávají lidi do záhuby. Myslí si, že sedí opodál a pozorují."

Colmovy housle nejsou jediným nástrojem, který ve filmu TVíly z Inisherinu vytváří melodie. McDonaghovy dialogy mají své vlastní vnitřní rytmy. "Chcete těmto řádkům vtisknout různé způsoby interpretace," říká Gleeson. "Ale ty repliky mají v sobě hudbu, která jde až k jádru krásného dialogu.  Martin má ve své obrazotvornosti jasno. Jeho psaní má neobyčejnou hloubku a krásu ve svém utváření."

Lydon také popisuje McDonaghovo psaní z hlediska hudby: "Důležité je naskočit na rytmus jazyka." A co se týče hudby, ta je pro McDonagha důležitá. Většina herců ve filmu jsou Irové, takže si s McDonaghovými slovními obraty hravě poradili. "Když Martin píše pro Iry, je to tak dobré," poznamenává Condon.

"Pro mě je snadné říkat repliky, protože tak mluvím já. Martin je z Anglie, jeho rodiče jsou Irové, ale mluví s anglickým přízvukem. Takže je to zásluha jeho sluchu, že dokáže psát přesně tak, jak mluvíme my." Keoghan poprvé ocenil McDonaghovu práci, když viděl divadelní představení Mrzák inishmaanský. Herec byl ohromen dramatikovým balancováním mezi temnotou a komedií.

"Zatímco mnozí autoři míchají komedii a tragédii," říká Keoghan, "McDonagh má schopnost prolínat oba styly v rámci jedné scény nebo dokonce jednoho dialogu." Atmosféra může během okamžiku přejít z veselé do bolestné či smutné, dojemné nebo dojemné. "Rychlost, s jakou dokáže měnit tón svých scén, je pro mě ohromující," říká Farrell. "Jeho věci jsou velmi vtipné," dodává Condon.  "Smějete se a pak najednou vloží hlášku, která vás úplně vykuchá. Ten pocit - 'smál jsem se a teď jsem úplně v šoku' - vás nutí k hlubšímu zamyšlení.

Za jeho psaním se skrývá skutečná inteligence. Je také velmi dobrý v líčení laskavosti a osamělosti." McDonaghova komedie je sice temná, ale nikdy není zlá. "Na Martinově psaní se mi líbí mimo jiné to, že v něm chybí zloba," pokračuje Farrell. "Některé postavy, které předkládá divákům, mohou být neuvěřitelně zlomyslné a kruté a některé události mohou být až za hranicí makabróznosti, ale nikdy nepozoruji žádnou zlomyslnost ze strany spisovatele, hlasu, tvůrce."