Smutná zpráva o smrti Hany Hegerové se rozšířila v úterý 23. března a Michala Horáčka zastihla během přednášky na Karlově univerzitě. Telefon mu totiž začal každé tři minuty vibrovat. „Povím vám, že to byla zpráva, jako kdyby se stalo něco světově zásadního.To nebývá něco obvyklého a vůbec se tomu nedivím. Byla to důležitá zpráva,“ prozradil Horáček, jak se nečekaně o skonu královny šansonu dozvěděl.

Její vystoupení viděl ještě v šedesátých letech v Semaforu, kam se několikrát dostal jako středoškolský student. „Už tehdy byla jiná. Oproti pozdějším létům, kdy spíš působila klidným, nostalgickým dojmem, tak tenkrát byla plná energie. Byla to mladá, rtuťovitá, trochu exotičtější žena, která tam patřila. Určitě byla mezi těmi, kteří tehdy v Semaforu zářili,“ podělil se o vzpomínky textař.

Tak to by nešlo!

První osobní setkání s Hanou Hegerovou se konalo v Divadle Na Zábradlí a Michal Horáček s Petrem Hapkou jí předestřeli svůj plán na společnou desku. „Slovo dalo slovo, ona byla opatrná a prohlížela si mě. A jak jinak? Když mě nemohla znát a za mnou nebyla žádná práce,“ popsal vůbec první setkání. Když pak další týden přišla slavná zpěvačka do bytu Petra Hapky a vyslechla si první skladbu, bylo ještě hůř.

Jí se to vůbec nelíbilo. Říkala, že tohle ne. Bylo to spíš tím tématem. Jmenovalo se to Litanie a jí se nelíbil ten text, respektive námět,“ řekl s úsměvem Horáček. Ale pak Petr Hapka přehrál další tři písně a ty již slavily úspěch a skončily na slavném albu Potměšilý host. Autorské skladby se staly velmi populárními a Hana Hegerová některé hrála až do svého úmyslného odchodu z hudební scény do ústraní.

Šamani Hapka a Hegerová

Naposledy se textař s elegantní dámou setkal při křtu alba Richarda Müllera, kterého mají oba rádi. Hana Hegerová tou dobou měla zdravotní problémy, avšak tématem rozhovoru bylo něco jiného. „Nemluvili jsme o tom, jak jí slouží zdraví, ale o Richardovi, co nám dává. To bylo pro ni typický, nikdy si nestěžovala. Držela si své soukromí, a aby své trable nešířila do světa a sama se s nimi vyrovnala. To bylo na ní pozoruhodné,“ obdivoval Horáček první dámu českého šansonu. A jak si textař přeje, aby si ji lidé pamatovali?

Neměla by to být podle Horáčka práce Hany Hegerové, ale to, že na ní spočinula milost Boží. „Petr Hapka a Hana Hegerová byli nějakým způsobem vyvolení k tomu. To nebylo zasloužený. Takový Petr Hapka si nikdy nic nezasloužil. (úsměv) Ale dostal to. A to je to úžasný. Měli zvláštní schopnost hluboce oslovit lidi. Vzít je na cestu a ukázat jim to, co by bez jejich pomoci neviděli. To je hrozně cenný. Chci, aby si lidé pamatovali Hanu Hegerovou jako jednoho z těch nemála šamanů našeho kmene, kteří nám zprostředkovávají úplně jiné zážitky, než dokážou ti, kteří takhle vyvolení nejsou.

Jak se s Hanou Hegerovou pracovalo na Potměšilém hostovi, proč to s ní měli textaři náročné a jak vnímal její dobrovolný odchod z jeviště, řekl Michal Horáček v Blesk Podcast:

Video
Video se připravuje ...

Blesk Podcast: První má píseň se Hegerové nelíbila, vzpomínal Michal Horáček Jiří Marek

Fotogalerie
21 fotografií