Heřmánkův mail se v pátek začal šířit po sociálních sítích, ředitel divadla jeho pravost potvrdil. „Ano, text je opravdu můj, nevezmu si zodpovědnost za zdraví herců,“ dodal pro Blesk.

V textu apeluje na vládu z pozice divadelního principála. „Zavřete prosím divadla stejně, jako tomu bylo na jaře. Ve všech civilizovaných zemích tomu tak je. Uvědomte si, prosím, že herci jsou v tuto chvíli nejohroženější skupinou. Všichni obyvatelé jsou chráněni na pracovištích a ve veřejném prostoru řadou vládních nařízení a opatření. Herci ne!“ upozorňuje Heřmánek. „Příspěvková divadla není třeba nikterak sanovat a pro podporu OSVČ by se snad nějaké řešení našlo,“ myslí si.

Za pravdu mu dává množství potvrzených případů koronaviru mezi umělci, například Simona Stašová, Ladislav Frej, Ivana Andrlová, Lucie Bílá či zpěvačka Hana Zagorová, která skončila kvůli covidu-19 ve vážném stavu v nemocnici.

V zásadě s ním souhlasí i někteří další divadelní ředitelé, které Blesk oslovil, upozorňují však, že problém je mnohem spletitější. „O Karlově dopisu vím, informoval nás o něm,“ řekl Blesku šéf Divadla Broadway Oldřich Lichtenberg. „Zvolil bych sice jinou formulaci a dodal ještě b, ale myšlenka je správná, byť pro diváka je divadelní hlediště jedno z nejbezpečnějších míst. Situace divadel je zoufalá také ekonomicky, protože žijeme jen z lístků, které se prodaly na jaře, a nově se nic neprodává. Ideální situace pro všechny by byla, kdyby se vše zavřelo do 30. 6. příštího roku a divadlům se poskytly náhrady na provoz,“ přiznává Lichtenberg.

VIDEO: Zaorálek spíš škodil, než pomáhal, tvrdí producent Lichtenberg. Krize tvrdě dopadla i na herce

Video
délka: 22:05.96

Zaorálek spíš škodil, než pomáhal, tvrdí producent Lichtenberg. Krize tvrdě dopadla i na herce. Pavlína Horáková, Aleš Brunclík

Pro řadu převážně mladších herců a dalších profesí by ovšem zavření divadel znamenalo vážné existenční problémy, jak zdůraznil František Janeček, majitel GoJa Music Hall. „Jedna věc je ekonomika divadla, druhou situace jednotlivých lidí a další věcí je opravdu zdraví. Skutečně je běžnou věcí, že umělec hraje ve více souborech, každou chvíli je někde jinde a tímto pendlováním se nemoc lehce roznáší,“ říká Janeček, který by ale v zásadě proti návrhu nebyl.

„Faktem zůstává, že aby se provoz divadla alespoň zaplatil, musí se do nějaké kapacity zaplnit. A přiznejme si, lidé se teď bojí vstupenky kupovat, jedna část se bojí o zdraví a druhá nejistoty, jestli se bude hrát. Vláda by v tomto měla postupovat jasně. Bohužel, zatím se s námi ale nikdo nebaví,“ zlobí se Janeček.

„V Německu divadla uzavřeli, ale poskytli náhrady, díky kterým umělci mají jak přežít. U nás podobný plán zatím nevidím,“ mrzí legendárního producenta, který by od ministerstva kultury čekal aktivnější přístup.  

„Důležité je, že zatímco o příspěvková divadla je a bude postaráno státem, toto se dotýká převážně soukromých divadel, která zaměstnávají tisíce lidí. O ty se stát musí postarat,“‎ přidává se režisér Zdeněk Zelenka.

Fotogalerie
16 fotografií