Miloš Forman jako tvůrce. Miloš Forman jako člověk. Filmař ověnčený Oscary za Amadea a Přelet nad kukaččím hnízdem. A taky charismatický dobrodruh, který se nebojí pochybovat sám o sobě. Takovou podívanou slibuje nejen fanouškům nový snímek o legendárním českém filmaři z Čáslavi, který dobyl Hollywood. Sice nejde o první pokus zmapovat jeho život, v něčem ale bude dokument unikátní. Nejenže se probere dosud neznámým archivem jeho fotografií, ale Milošovy autobiografické vzpomínky bude vyprávět režisérův syn Petr.

Syn váhal

„Ten komentář na mě vybalili a trochu mě tím zaskočili. Ono to není jenom – Jasně, namluvím to. Jsou to věci, které táta říkal, jeho přímé řeči,“ prozradil Petr. „Táta měl od přírody krásnej, zvučnej hlas. A navíc uměl vyprávět! Od kohokoli jiného by ty jeho historky zněly nudně, zatímco od něj to byla stejná zábava, jako dívat se na jeho filmy. Vědomí, že mluvím za něj, bylo pro mě k zamyšlení. Nijak zvlášť jsem se ale nepřipravoval, protože by to pak už nikdy neznělo přirozeně,“ dodal s tím, že výsledek vnímá hodně osobně.

Síla dojetí

„Ten film tátu ukazuje, jak jsme ho v životě poznali, jaký skutečně byl. Nejenom při práci, ale jak otevřeně tam mluví. Není to jenom dokument, který má předvést, co všechno táta dokázal. Jde za hranu a vypráví, jaký to byl člověk,“ dodal. A sílu podívat se na něj v sobě bude muset najít i vdova Martina Formanová. „Mě dojme každá Milošova fotografie, natož krásný dokument, který mapuje celý jeho neuvěřitelný život,“ přiznala Formanová.

Běh na dlouhou trať

Na snímku pracovala režisérská dvojice Helena Třeštíková a Jakub Hejna (42) intenzivně dva měsíce. „Potom jsme si dali pauzu, dohledávali dodatečné materiály a znovu se k tomu vrátili. Odstup a nadhled jsou strašně důležité, aby se nám vrátily instinkty, které ztrácíme, když jsme v tom dennodenně ponoření,“ vysvětluje Třeštíková, že si na tom dali hodně záležet. „Pracovali jsme zhruba se sto položkami, použili jsme jich nakonec asi sedmdesát. Jsou to různé zdroje,“ dodala.

Uvedení v Cannes

Poslední hold Miloši Formanovi bude uveden v rámci Cannes Classics festival, a bude tak ve výběru pouhých pěti dokumentů z velkého množství přihlášených projektů. Jeho účast na festivalu je výlučná i proto, že do hlavního programu se od uvedení Švankmajerova filmu Lekce Faust v roce 1994 nedostal žádný nový český film. V rámci holdu Miloši Formanovi se pak letos v Cannes promítají i zrestaurované Lásky jedné plavovlásky.

Sám režisér soutěžil na tomto festivalu několikrát – v roce 1968 přivezl snímek Hoří, má panenko, jenže v solidaritě s protestujícími studenty byl festival předčasně ukončen. V roce 1971 pak Forman získal Grand Prix, druhou nejvýznamnější cenu, se svým anglicky mluveným debutem Taking Off. Mimo soutěž se pak promítal i omnibus Viděno osmi (1973) a muzikál Vlasy (1979). V roce 2016 festival uvedl zrestaurovanou verzi Valmonta a loni se v kině na pláži k padesátému výročí promítalo Hoří, má panenko.

Fotogalerie
47 fotografií