Vorlíček byl majitelem bytu v přízemí se zahrádkou v pražských Vokovicích v odhadované hodnotě osm milionů korun, který tak bude předmětem dědictví. To si mezi sebe budou rozdělovat režisérovy dcery Zuzana (61) a Kateřina (66). Ty měl s manželkou Sofií (†78), která zemřela v roce 2009. „Jestli v životě něčeho lituju, tak že mi manželka zemřela předčasně,“ říkal vždy oddaně.

Nemovitost ale nebude jedinou položkou, která zamíří k notáři. Nejvíce starostí mu zabere rozdělit peníze z Vorlíčkova účtu, na kterém se může nacházet ohromující suma. Však počítejte s námi: Režisér totiž každý rok dostával autorské honoráře za svá díla. A šlo o milionové sumy! Vorlíček to netajil.

„Za Popelku mi chodí ročně autorské honoráře okolo tří milionů korun,“ odhalil před smrtí režisér. Když Popelku natočil, dostal za ni Václav Vorlíček od producentů honorář 40 tisíc Kčs. To je v přepočtu na dnešní peníze cca 362 000 Kč. Průměrná měsíční mzda byla tehdy 2164 Kčs, to je dnešních cca 20 000 Kč. Popelka přitom vznikla už v roce 1973, tedy před téměř 46 roky! Jen do kin přilákala 2 851 538 diváků, v televizi měla bezpočet repríz, a to i v německých, švýcarských, norských, atd. I kdybychom pominuli veškerou dobu do roku 1989 a započítali jen časy svobody a tržního hospodářství, přišlo by Vorlíčkovi za posledních 29 let celkem 87 milionů korun!

A to jen za jeho »zlaté vejce«. Další tučné zisky samozřejmě nese Arabela, Saxana a všechny další jeho dodnes zhusta reprízované filmy a seriály. Odhad, že režisér, který navíc nebyl vyznavačem extravagantního a nákladného životního stylu, mohl mít naspořeno přes 100 milionů korun, je tak zcela střízlivý... A peníze navíc budou Vorlíčkovým dědicům vydělávat ještě dlouhé desítky let!

„Filmů, které se hrají dvacet třicet let, mám hodně. Honoráře chodí v jednom balíku. Dohromady to dává slušnou částku, ze které by se dalo celkem slušně žít, i kdybych už nepracoval,“ svěřil Vorlíček v rozhovoru pro knihu Tři oříšky pro Popelku. „Pro mě je ale vždy největší odměnou ne honorář, ale to, že se lidé smějí,“ zamrkal spokojeně.

Zatímco Václav Vorlíček bral za Popelku do své smrti miliony korun ročně, herci z kultovní pohádky si o takových penězích mohou nechat jen zdát. Nejsou totiž autory pohádky, a nemají tak na vysoké honoráře nárok. Dostávají pouze tantiémy za její reprízování, které ročně dělají za Česko a zbytek světa cca 100 tisíc korun!

70 let dalších milionů!

Blesk zjistil, že nezdaněný honorář cca tři miliony korun ročně dostával Václav Vorlíček za promítání Popelky nejen u nás, ale také v dalších zemích. Tuhle sumu budou dál dostávat dědicové (pravděpodobně dcery a jejich potomci). A to ještě dalších 70 let poté, co odejde do uměleckého nebe poslední autor daného filmu či pohádky!

Tak se o tom píše v autorském zákoně. „Těch sedmdesát let se počítá od smrti posledního autora, a to buď režiséra, autora scénáře, kameramana nebo kostýmního výtvarníka,“ stojí v oficiálním prohlášení administrátora agentury DILIA Pavla Škorpy. Agentura kolektivně zajišťuje ochranu autorských práv.

Pokud jde o Tři oříšky pro Popelku, autorů pohádky stále žije několik. Mezi nimi je např. kostýmní výtvarník Theodor Pištěk (86) nebo Bohumila Zelenková (81), scenáristka, která svým jménem zaštítila v titulcích filmu skutečného autora Františka Pavlíčka (†80). Oněch 70 štědrých roků pro Vorlíčkovu rodinu tak ještě pořád nezačalo...

Tajemství Václava Vorlíčka (†88): Jaké své filmy neměl rád a proč?

Video
délka: 22:38
1080p 720p 360p

Tajemství Václava Vorlíčka (†88): Jaké své filmy neměl rád a proč? Blesk TV

Fotogalerie
81 fotografií