Sobota 27. listopadu 2021
Svátek slaví Xenie, zítra René
Zataženo, sněžení 2°C

Při mražení potravin spousta lidí chybuje. Znáte dobře všechna pravidla?

/
  • (istock.cz)
    17. listopadu 2021 ● 06:00

    Dobrá chuť, pevná konzistence, uchované vitaminy a další prospěšné látky, přirozeně sytá barva… Když umíte potraviny správně zamrazit, máte vyhráno.

  • 1.

    Mrazte hned!

    Mražení je perfektní způsob uchování potravin. Jistě, co je čerstvé, bude bez debat nejlepší. Jenomže třeba plody již čtyři dny po sklizni ztrácejí až 80 % svých vitaminů a minerálů. Jestliže je ale do této doby zmrazíte, většinu těchto látek zachráníte. Pokud si navíc dokážete hned rozmyslet, co zpracujete okamžitě a co potřebujete nechat na příště, v případě ovoce a zeleniny na nic nečekejte a mrazte ihned. Existují průzkumy, podle nichž správně zmražená zelenina má již druhý den více vitaminů než ta, co na vaše kulinární úsilí čeká v ledničce nebo v komoře. Mražením sezonních potravin navíc ušetříte peníze – jediné, co musíte uhlídat, je energetická náročnost spotřebiče. A také námrazu, která ji výrazně zvyšuje. Moderní chytrá zařízení si ji většinou uhlídají sama, jinak je to prostě na vás.

  • 2.

    Pravidla mražení

    • Všechno, co jde do mrazáku, musí mít perfektní kvalitu. Mrazák není krabička poslední záchrany, když už zelenina nebo ovoce nahnívá, případně si uvědomíme, že maso v ledničce oproti původnímu plánu hned tak nezpracujeme. Totéž platí o navařeném jídle. Promyslet, uvařit, vychladit a potom v porcích zamrazit, to je správná strategie.

     

    • Stará dobrá mantra: Hygiena a zase hygiena. Všechno čerstvé je nutné dobře očistit a osušit! Zpracované jídlo by mělo jít do mrazáku z čistých nádob a pomocí čistých vařeček, naběraček, lžic – a určitě už je z nich neochutnávejte.

     

    • Blanšírování a předvaření v páře, případně spaření, zničí u zeleniny mikroorganismy způsobující stárnutí a ztrátu vitaminů.

     

    • Porcujte! Jen tak předejdete zbytečným ztrátám. Vždy si promyslete, kolik ovoce budete potřebovat na jeden koláč, kolik knedlíků přibližně pro jednu osobu. Maso nechte v celku pouze tehdy, když je jeho osudem pekáč.

     

    • Popisujte. Nestíratelným fixem či popisovačem na lepítka, která drží! Vždy uveďte to, co mrazíte a datum. – Barevné krabičky a sáčky mohou výborně pomoci při orientaci. Zelená na zeleninu, červená ovoce, oranžová na ořechy…

     

    • Pytlíky vhodné do mrazáku dokážou ušetřit spoustu místa, zvláště když potraviny mrazíte „naplacato“.

     

    • Vakuování je způsob, jak mraženým potravinám prodloužit čerstvost!
  • 3.

    Tohle ANO!

    • Vývary, bylinky. Zeleninové polévky. Pizza i koláče.

     

    • Houby. Nejlépe pár minut blanšírované. Zvýrazníte tím jejich chuť a vůni, potlačíte bakterie. Navíc budou stravitelnější.

     

    • Některé potraviny s vyšším obsahem vody lze zmrazit. Jde například o papriky, rajčata, ředkve a ředkvičky, brambory. Než je pustíte do mrazáku, očistěte je, na pár minut ponořte do horké vody a osušte.

     

    • Kořenovou zeleninu je dobré po očištění nakrájet na kostky nebo plátky. 

     

    • Drobné a měkké ovoce, jako jsou jahody, maliny či ostružiny, je vhodné předmrazit rozprostřené na tácu a potom je sesypat do dóz a pytlíků. * Listové saláty mrazák zvládnou, pokud je spaříte, necháte v cedníku okapat a vychladnout. Pak je stačí předmrazit na tácu a sesypat.

     

    • Knedlíky do mrazáku mohou, zvláště bramborové či karlovarské, nejlépe když je nakrájíte na plátky. Noky jsou v pohodě.

     

    • Tvrdé sýry mrazák zvládnou zabalené v pergamenovém papíru, vhodné jsou ty s obsahem tuku přes 45 procent. V každém případě sýry před podáváním nechte vzpamatovat při pokojové teplotě.
  • 4.

    Tohle NE!

    • Vejce, majonéza, smetana a další mléčné výrobky, jako je tvaroh. Výjimkou jsou jogurty a pochopitelně nanuky a zmrzliny. Mrazák neprospívá ricottě, smetanovým sýrům a všem nízkotučným variantám.

     

    • Smetanové omáčky v mrazáku ztrácejí konzistenci, hrudkovatí. Jestliže teď v sezoně navaříte smetanové rajské jako pro rotu, raději podělte sousedy.

     

    • Ovoce a zelenina s vysokým obsahem vody (broskve, meloun, cukety) se špatně mrazí, ztrácejí strukturu. Když už zásoby, tak ovoce zpracujte na pyré, ideálně tepelně upravené.

     

    • Rozmrazená jídla – nebezpečné bakterie se rychle množí.

     

    • Uvařené těstoviny a rýže – po rozmrazení ztratí chuť i konzistenci. Lze je sice předvařit a vychladlé uskladnit, ovšem kdo by to tak nutně potřeboval?

     

    • Teplé pečivo – množily by se v něm plísně.

Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy