Sobota 16. leden 2021
Svátek slaví Ctirad, zítra Drahoslav
Zataženo, sněžení -1°C

Vyhodit, nebo vykrojit? 13 skvělých tipů, jak ušetřit na jídle

/
  • (istock.cz)
    5. ledna 2021 ● 06:00

    Chceme svou rodinu dobře nakrmit a při tom utratit co nejméně. A každá z nás má jiný osvědčený recept. Podle odborníků se dá ale nejvíce uspořit při nákupu potravin a hlavně při vaření.

    Na internetu najdete takových vzdechů spoustu. „Připadá mi, že za jídlo moc utrácíme, a cítím se neschopná. Nějak prostě neumím vařit levná jídla. Nechápu, jak někdo může vyjít se čtyřmi tisíci na měsíc,“ píše třeba maminka dvou dětí. Podobných příspěvků je tu mnoho. Na čem se dá fakt ušetřit a na čem ne? Třeba se vůbec nevyplácí vykrojit z broskve nahnilý kousek a zbytek dát do ovocného salátu. I když ušetříte, jsou potraviny, které do žaludku nepatří.

  • 1.

    Nakupovat v malém

    šetření

    „Velmi často si pleteme pojmy ‚minimální trvanlivost‘ a ‚spotřebujte do‘. Tyhle dva termíny ale nezaměňujte,“ říká Anna Strejcová z iniciativy Zachraň jídlo. Datum spotřeby je doba, do jejíhož uplynutí je potravina zaručeně zdravotně nezávadná, po uplynutí je ale potravina neprodejná. Po vypršení lhůty minimální trvanlivosti je potravina zdravotně nezávadná a poživatelná, ale její jakost se může změnit. U některých potravin samozřejmě k horšímu, u jiných paradoxně k lepšímu. Třeba u jistých druhů salámu. Každopádně je mnohem lepší nakupovat menší množství jídla vícekrát za týden.

  • 2.

    Neomývat uzeniny

    šetření

    I když někteří omývají salámy a buřty s lepivým povrchem a tvrdí, že těm potravinám vlastně nic není, je to chyba. Uzeniny, které začnou pouštět nakyslou tekutinu, patří do koše. Stejné je to, pokud zapáchají nebo se na nich zvenku začala objevovat plíseň. Maso, které se kazí, poznáte podle toho, že má tmavší barvu, než je obvyklé.

  • 3.

    Hlídat si kalendář

    šetření

    Vejce by se správně měla zkonzumovat do osmadvaceti dnů od snůšky. Dobu trvanlivosti jim prodloužíte, pokud je dáte do chladu (ideální je lednice) a zachováte nepoškozenou skořápku. Pokud vejce rozklepnete a žloutek s bílkem v něm začne tvořit stejnorodou konzistenci, tedy nejsou od sebe oddělené, rozhodně vejce vyhoďte.

  • 4.

    Zrádné vitaminy

    šetření

    Tady se váhá nejvíc. Naše babičky běžně okrajovaly nahnilý kus jablka, broskve nebo jiného ovoce či zeleniny a zbytek se považoval za zdravý. Jenže to není pravda. Jakmile se objeví flíček, je nakažený i celý zbytek plodu. Tohle pravidlo platí také pro marmelády a povidla. I kdyby bylo nahoře jen malé plesnivé kolečko, je na vyhození celá sklenice.

  • 5.

    Jogurty vydrží

    šetření

    Vyděsilo vás datum spotřeby na víčku a chystáte se takového jogurtu zbavit? To je ale škoda. Pokud je jogurt dobře skladovaný, můžete ho jíst bez obav ještě týden po uplynulé záruční lhůtě. Nevýhoda je, že čím je jogurt starší, tím míň je v něm prospěšných vitaminů a bakterií. Do koše ale patří všechny jogurty s vybouleným víčkem.

  • 6.

    Mléko vás neotráví

    šetření

    Pro mléko platí podobná pravidla jako pro jogurt. Zkyslé mléko navíc není jedovaté, jen může potrápit vaše zažívání, zvlášť pokud ho máte citlivé. Nikdy ovšem nekonzumujte nic mléčného, co začne mít hořkou nebo nahořklou chuť.

  • 7.

    Chleba, rohlíky a pečivo

    šetření

    Před pár lety proběhla kampaň, během níž se doporučovalo vyhodit dva dny staré pečivo, protože obsahuje plísně. To se opravdu může stát. Hodně záleží na tom, jak s pečivem zacházeli v pekárně a pak v obchodě, i na tom, jak se k němu budete chovat doma. Na mikrotenové sáčky zapomeňte, ideální je skladovat pečivo v papírovém sáčku obaleném utěrkou.

  • 8.

    Neplaťte zbytečně za obal

    šetření

    U většiny potravin platíme i za jejich obal, který nakonec stejně skončí v koši. Nakupujte maso raději přímo u řezníka než balené v supermarketu, stejně tak dejte přednost sýru kupovanému na váhu a zelenině a ovoci na trzích.

  • 9.

    Sestavte si jídelníček

    šetření

    Ihned si vybavíte film Pelíšky a je vám to k smíchu? Rozpis nemusí viset na nástěnce, napište si ho jen sama pro sebe. Díky němu budete přesně vědět, co v obchodě hledat. Praktický způsob, jak si zapsat věci, které je třeba nakoupit, nabízí třeba i mobilní aplikace Out of Milk. Na internetu je ke stažení zdarma.

  • 10.

    Vyhněte se polotovarům a fast foodům

    šetření

    Polotovary a rychlá občerstvení vám možná ušetří čas, ale to je asi tak všechno. Místo mražených, přesolených a "éček" plných pokrmů, které zasytí jen na chvíli, si raději uvařte poctivé domácí jídlo.

  • 11.

    Pusťte se do nových receptů

    šetření

    Nevíte si rady, jak levně a přitom chutně vařit? Vyzkoušejte čočku, kroupy, kuskus, pohanku, cizrnu nebo sóju. Skvělých receptů najdete na internetu spoustu.

  • 12.

    Zelenou sezoně

    šetření

    Sezonní potraviny bývají levnější a jsou i zdravější. Také si je zavařte nebo zmrazte do zásoby, až zase nebudou. Pokud si ale budete kupovat jahody v lednu, nemůžete se divit, že jsou drahé.

  • 13.

    Využijte slevy a akce

    šetření

    Vyhazujete letáky s akčním zbožím? Chyba. Zkuste je prolistovat a nakupovat podle nich. Některé potraviny tak seženete téměř za polovinu. 

Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
ČLÁNKY ODJINUD

Dnešní horoskopy