Za tímto skvělým nápadem stojí dvě šikovné sestry Darja Blahutová a Lea Pajurková Duží, které vymyslely speciální pytlíky na pečivo. Obaly jsou funkční, šetří životní prostředí a zároveň mají krásné vzory, ze kterých si vybere každý. O tom, jaká byla jejich cesta k úspěšnému podnikání, jsme si povídali s paní Leou.

Jak vás vůbec napadlo přijít na trh s pytlíkem na pečivo?

Na počátku to měl být ubrousek nebo nějaký látkový obal na svačiny pro děti, prostě alternativa místo igelitových sáčků k běžnému používání. Hlavní snahou bylo co nejvíce eliminovat plastové sáčky v domácnosti. Pytlík na pečivo byl až výsledkem zkoušení vhodných a dostupných textilií českých výrobců. 

Jak dlouhá cesta byla k tomu, než jste vyrobily první? Jak těžké je takový pytlík ušít? 

Delší, než jsme předpokládaly. Hledání materiálů, vývoj tvarů obalů, šití, zkoušky praní a mnoho pokusů, především jak pytlík ušít, aby se dal úplně uzavřít, dal se jednoduše čistit, nosit za šňůrky... A hlavně aby fungoval. Šití textilií s nánosováním má svoje specifika, nezvládne to každý šicí stroj, tyto látky fungující jako membrána jsou velmi pevné a hladké, navíc se při praní nesráží. A to byl zásadní problém při kombinování s bavlnou, která se při praní trochu srazí vždycky. Způsob ušití našeho pytlíku je proto specifický, jiný než u běžného pytlíku nebo tašky, a nechaly jsme si ho zapsat jako chráněný vzor. Nestačilo pytlík jen vyrobit, ale také získat atesty pro styk s potravinami a vyřešit správné označování, jinak by se nemohl začít prodávat.

Věděly jste už od začátku, že budete v tomto směru podnikat?  

Vůbec jsme nechtěly podnikat v tomto oboru. První pytlíky byly pro kamarádky a známé, nebyl to žádný business plán. 

Fotogalerie
12 fotografií

Jaká byla odezva? A co vás nejvíc překvapilo?

Odezva byla výborná. Podstatná byla zjištění, že v nich chleba vydržel mnohem déle bez okorání než v utěrce a přitom neplesnivěl jako v igelitovém sáčku. Takže jsme je daly testovat také do pekařství a k nezávislým odborníkům a pytlíky si vedly moc dobře.

Vaše firma se nakonec rozjela. Co to pro vás znamenalo, musely jste odejít ze svých předešlých zaměstnání? 

Sestra je účetní, pracovala jako OSVČ a musela předat několik klientů jiným účetním. Já jsem měla firmu v zahradnickém oboru, která ukončila svou činnost. Skutečnost, že jsme předtím už fungovaly v podnikání, nám pomohla, znaly jsme legislativu, účetnictví, věci pro chod firmy, pro zaměstnance a podobně. To ženy, které začínají podnikat například na mateřské a nemají tyhle zkušenosti, to mají určitě mnohem těžší. 

Kolik jste nakonec přibraly do firmy dalších lidí? A jak máte rozdělené funkce?

Sestra je naše účetní a má na starosti dodavatele, sklady a všechny švadlenky. Máme jednu naši švadlenku, s níž tvoříme designy, nové vzory a nové výrobky. Jinak pytlíky pro nás šijí šikovné švadlenky externě z Moravskoslezského a Olomouckého kraje a několik šicích i chráněných dílen. U nás probíhá kompletace, žehlení, balení a expedice. Prodáváme e-shopem i v naší kamenné prodejně ve Frýdku-Místku. Já se starám o velkoobchodní partnery, zahraniční odběratele a výrobu pytlíků s brandingem pro firmy. 

Vyplatí se v dnešní době e-commerce mít kamennou prodejnu?

Naše funkční pytlíky nejsou běžné, zákazníci se přijdou na ně podívat a poradit se. Odběratelé z e-shopu aspoň vědí, že nejsme fiktivní prodejci. Máme v prodejně vzorkovnu a zakázkové šití, expedici pro e-shop i kanceláře a pracujeme pohromadě. Samozřejmě v době koronakrize jsme měli zavřeno a poznali jsme, jak je e-shop zásadní pro existenci firmy. 

Pro firmu jste zvolily obchodní jméno Wrap Up. Proč ne něco českého?

Wrap Up se používá pro obaly nejen v domácnosti a přípona Up mimo jiné může naznačovat i něco navíc, vylepšení oproti běžnému obalu. Název se slovem pytlík není příliš „zvučný“ pro jméno společnosti. Ale čeština je tvárná, našim pytlíkům se říká wrapáčci, a to se pamatuje dobře. 

Jste sestry a obě jednatelky firmy. Dokážete se vždy na všem domluvit? Nebojíte se, že by třeba případné neshody měly nějaký vliv na váš vztah? 

Ani ne, máme stejný cíl, můžeme mít rozdílné pohledy na cestu, jak se k cíli dostaneme, ale umíme se dohodnout a naše rodina je na prvním místě. Nezaložily jsme podnikání jen pro zisk, jsme ženy už ve „zralém“ věku, záleží nám na dobrých vztazích, korektnosti, příjemném pracovním prostředí a na radosti z každého úspěchu našich pytlíků u někoho doma v kuchyni.   

A jak velký máte sortiment? Reagujete na přání zákazníků, třeba co se týče designu u pytlíků?

Začínaly jsme s puntíkovanými vzory, to jsou dodnes bestsellery. Nyní máme i levandulové, režné, se srdíčky, modré, decentní šedé a v rámci sledování moderních trendů i starorůžové a hořčicové. Šijeme několik velikostí včetně pytlíků na kulatý chleba a na bagety. Pro firmy se dají ušít pytlíky s potiskem. Vybere si určitě každý podle vkusu nebo své kuchyně. 

Design je důležitý, ale proč bych si měla pořídit právě wrapáčka?

Vzorovaná bavlněná látka tvoří vnější část pytlíku, ale funkci mu dává vnitřní bílá textilie s nánosováním. Je prodyšná, takže se pečivo nezapaří a netvoří se prostředí pro rozvoj plísní. Vlhkost z pečiva prostupuje pomaleji než v utěrce nebo v běžném látkovém pytlíku, proto okorávání probíhá pomaleji a pečivo je déle čerstvé. Zejména kvalitní kváskový chleba vydrží dlouho, naopak na pečivo ze zmraženého polotovaru to funguje jen krátce. Pytlík je možné použít i pro nakupování, vyhnete se balení do mikrotenových sáčků. Každý nevyhozený kousek chleba a každý nevyužitý igeliťák se počítá....

Máte v hlavě další plány a nápady, s čím byste ještě chtěly přijít? Co byste chtěly třeba zlepšit? Nebo toužíte nabízet i něco nového?

Pytlíky na pečivo doplňujeme o další doplňky do kuchyně, jako jsou například ošatky, aby se daly vytvořit sladěné kolekce. Máme ve schvalování i jiné obaly na potraviny a chceme je začít šít na podzim. Zkoušíme nový sortiment obalů pro profesionální použití v pekařství. S wrapáčky jsme také vyrazily do světa, věříme, že se jim bude dařit i v zahraničí, aspoň tam, kde mají dobrý chleba o dvou kůrkách....  

Upečte si doma křupavé rohlíky podle Mistra pekaře: