Kaple Panny Marie Bolestné podle návrhu Jana Říčného přišla na 24 milionů korun. Z velké části na ni přispěli věřící. Netradiční, válcovitá, 25 metrů vysoká dřevostavba na vejčitém půdorysu upoutá už z dálky.

Hlavní konstrukci tvoří sedm jedlových trámů opracovaných pouze sekerami. Odkazovat mají k sedmi utrpením Panny Marie. Osmý trám, osazený napříč, dotváří obraz kříže. Desítky malých oken symbolizují slzy.

Investorem stavby, při níž se kombinovaly středověké postupy a moderní technologické možnosti, byla Římskokatolická farnost Moutnice. Tím, kdo stál za ideou a výstavbou, je moutnický farář René Václav Strouhal.

Jako maják naděje

„Stavba ční se svou bílou věžičkou v rozlehlé krajině mezi poli jako maják naděje a svým provedením odkazuje na historii, současnost ale neopomíjí. Snažíme se stavbou zkulturnit místní krajinu, jako naši předkové," řekl při loňském vysvěcení kaple autor oceněného projektu Jan Říčný.

Video
Video se připravuje ...

V Nesvačilce na Brněnsku vysvětili unikátní kapli TV Blesk Zdeněk Matyáš

O Grand Prix Architektů - Národní cenu za architekturu se v letošním ročníku ucházelo 155 projektů. V prvním kole hodnocení porota vybrala 50 projektů, které postoupily do finále, z nich pak vybírala vítěze: Kapli v Nesvačilce.

Cenu dostal i okruh Žabovřeská

Radovat se může i Brno. Velký městský okruh Žabovřeská (VMO) získal ocenění Stavba roku 2024 od Inženýrské komory. Mezi řekou a skalním masivem pod Wilsonovým lesem vznikl tunel pro tramvaj, díky kterému se podařilo rozšířit silnici na dva pruhy v každém směru, zastřešit část trasy a vytvořit nový park pro veřejnost.

Tento strategický projekt města Brna, který výrazně zlepší dopravní situaci ve městě, se skládá z mnoha etap. Každá z nich má svoje termíny. Některé úseky jsou již hotové nebo ve výstavbě, jiné na realizaci teprve čekají.

Dopravní úleva v roce 2035

V roce 2024 byly otevřeny nové úseky Žabovřeská, Bauerova, Tomkovo náměstí a Rokytova. Začaly práce na výzkumné štole pro tunel Vinohrady. Předpokládané dokončení celého okruhu je v roce 2035. Celkové náklady na všechny práce mezi lety 2015-2035 jsou spočítány na 38,3 miliardy Kč. Investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic a město Brno.

Fotogalerie
20 fotografií