Rozpočtová krize v USA ochromila letiště. Piloti si museli poradit bez dispečerů na věžích

Autor: mav - 
10. října 2025
08:52

Neshoda v Kongresu: Federální vláda nemá rozpočet, zavírá se řada úřadů, zaměstnanci federálních orgánů přestanou dostávat výplaty. Na několika letištích napříč Spojenými státy už to paralyzovalo řízení letového provozu.

Tzv. shutdown znamená, že Washington nemůže prakticky nic platit. Týká se to i pozic nezbytných pro chod země, tito pracovníci přitom mají povinnost chodit do práce i tak, včetně letových dispečerů. Těch je už dlouhodobě nedostatek, kvůli přesčasům bývají mnohde vyčerpaní. Pozastavení výplat je tak další ranou civilnímu letectví.

V pondělí měla takový výpadek věž na kalifornském letišti Burbank, obsluhující mj. oblast Hollywoodu. Prostě dispečeři ohlásili, že na směnu nepřijdou. „V 16:15 místního času bude věž uzavřena z důvodu personálních důvodů,“ oznámil dispečer z Burbanku v rádiovém vysílání pilotům a všem, kdo patřičný kanál poslouchali. Věž byla prázdná šest hodin.

Neznamená to úplné vypnutí letiště, jen zeslabení bezpečí. Místo komunikace s dispečinkem, který provoz hlídá, musí piloti sami koordinovat svou polohu s ostatními na příslušném rádiovém kanálu. „Není to nic neobvyklého, problémy s personálním obsazením v Nashvillu nebo na jiných místech nejsou žádnou vzácností,“ řekl pro CNN předseda odborů NATCA Nick Daniels. „Jsou to věci, se kterými se potýkáme každý den.“ Dispečeři se totiž již roky potýkají s žalostně nedostatečným personálním obsazením systému řízení letového provozu.

„Je to proveditelné, ale zvyšuje to riziko,“ konstatuje Mary Schiavoová, dopravní expertka CNN a bývalá inspektorka na ministerstvu dopravy. „Není to tak bezpečné jako plná kontrola letového provozu.“

Dlouhá zpoždění

Některé úkoly burbanské věže převzal dispečink v San Diegu. V takových případech se ale považují větší rozestupy mezi startujícími a přistávajícími letadly, v Burbanku tak nabírala zpoždění až dvě a půl hodiny.

O den později se zavřelo pracoviště v Nashvillu. Omezenou kapacitu hlásili z Houstonu, Newarku (u New Jersey a New Yorku), Las Vegas, Bostonu, Atlanty, Filadelfie, Dallasu či Chicaga. Tamní letiště O’Hare, jedno z nejrušnějších v zemi, hlásilo kvůli výpadku dispečerů zpoždění v průměru 41 minut, psala CBS.

Podobně jako třeba hasiči a policisté, ani letoví dispečeři nesmějí stávkovat. Svou nevoli někdy hromadně vyjadřují takzvaným sickoutem – do práce hromadně oznámí pracovní neschopnost (zpravidla totiž nepotřebují potvrzení od lékaře, nemocenská bývá neplaceným volnem). Nesmí to dělat, odbory od toho své členy zrazují; jenže za personálně napjaté situace už výpadek několika málo dispečerů může na dané věži znamenat velký problém.

A v některých oblastech nešla do práce až polovina dispečerů, cituje BBC ministra dopravy Seana Duffyho. „Letoví dispečeři nezpůsobili vládní shutdown a rozhodně ho ani neukončí. To je na politicích,“ lamentuje Drew MacQueen z odborů NATCA. „Co nepotřebují, je únava z toho, že musí zvládat svou práci při nedostatku personálu, pracovat šest dní v týdnu, 10 hodin denně,“ pokračoval podle BBC. „Teď se ještě bojí, kdy dostanou zaplaceno.“

Video  Nouzové přistání letadle FedEx, kterému krátce po startu začal hořet pravý motor  - X.com
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi