Dovolené Čechů v ohrožení: Války ruší lety, spoje nabírají dlouhá zpoždění!
Řada leteckých spojů zřejmě bude i přes preventivní opatření pražského letiště a dispečerů v létě nabírat zpoždění, cestující se na to musí připravit. Novinářům to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Letecký provoz podle něj komplikuje geopolitická situace ve světě a dlouhodobě přetížený vzdušný prostor nad Evropou. Pražské letiště kvůli snížení rizika problémů během léta, kdy čeká rekordní provoz, personálně posílilo kontroly a upravilo některé vnitřní procesy při odbavování. Řízení letového provozu ČR (ŘLP) se snaží ulevit přetíženému provozu nad Evropou převzetím řízení desítek letů denně.
„Do leteckého provozu nyní výrazně zasahuje geopolitická situace ve světě. Dochází k častému přesměrovávání letů, kvůli čemuž jsou nutné zásahy do už tak přetíženého letového provozu nad Evropou. To vše následně zvyšuje riziko zpoždění letů v Evropě,“ řekl Kupka. Například nedávné uzavření vzdušného prostoru nad zeměmi Blízkého východu podle něj mělo přímý dopad i na letový provoz nad Českem. Podle informací České televize jsou například dnes z pražského letiště zrušeny lety do Tel Avivu a egyptské Taby.
„Klientům, kteří míří do Spojených arabských emirátů, umožníme, pokud nechtějí odletět, bezplatné storno a vrácení peněz, nebo případně změnu zájezdu. Platí to v tuhle chvíli až do neděle 6. července,“ řekl Blesku tiskový mluvčí cestovní kancléře Fischer Jan Bezděk. Zpoždění letů kvůli válce na Blízkém východě ale zatím u svých zákazníků cestovka nezaznamenala.
„V souvislosti s krizí mezi Izraelem a Íránem mohlo výjimečně dojít ke zpoždění některých letů, a to zejména kvůli přehlcenému vzdušnému prostoru nad Egyptem. Do této oblasti byly dočasně odkloněny lety, které běžně směřují přes oblast Izraele a okolních zemí,“ pověděla ale Blesku Simona Fischerová z cestovní kanceláře Blue Style.
Kupka varoval cestující, že během léta, kdy pražské letiště očekává rekordní sezonu, mohou nastat zpoždění. „Chceme upozornit cestující, aby na to byli pokud možno připraveni a využívali například možností předběžného odbavení a nenechávali příchod na letiště na poslední chvíli,“ podotkl ministr.
Problémům z loňského léta, kdy letecké spoje nabíraly velká zpoždění a někteří cestující odlétali bez svých zavazadel, se letos snaží Letiště Praha předejít řadou opatření. Letiště podle předsedy představenstva Jiřího Pose například společně s odbavovacími firmami upravilo procesy a vzájemné sdílení dat, spustilo rozsáhlou edukační kampaň nebo instalovalo nové rentgeny, které by měly zvýšit propustnost bezpečnostních kontrol. Do konce června by také měly být hotovy všechny stavební práce, které omezovaly pohyb cestujících u letiště. Zprovozněny by tak měly být zejména přestavěné koridory před prvním terminálem. Modernizace hlavní vzletové dráhy naopak potrvá podle plánu do poloviny srpna.
Personální posílení letiště, respektive zejména jeho dceřiné firmy Czech Airlines Handling, která má na starost odbavování, by podle Pose mělo zrychlit bezpečnostní i pasové kontroly.
Přetíženému provozu nad Evropou se snaží přizpůsobit i tuzemští letoví dispečeři. České ŘLP tak například přebírá až 35 letů denně od okolních zemí, čímž chce ulevit tamním dispečerům, nyní navíc převezme i část provozu z Rakouska. „Snažíme se tím přispět i k celoevropskému řešení situace,“ řekl šéf ŘLP Jan Klas.
Problémy s kapacitou jsou podle něj zejména na jihu a západě Evropě, především pak nad Německem, Francií nebo Španělskem. Lepší je oproti loňsku naopak situace ve směru na východ. Ovšem nad Balkánem lze podle Klase i kvůli situaci na Blízkém východě rovněž čekat možné problémy s přetíženým vzdušným prostorem.
Ruzyňské letiště loni odbavilo 16,35 milionu lidí, meziročně o 18 procent víc. Letos chce odbavit 18,4 milionu cestujících, dosud nejvíce. V roce 2019 před pandemií covidu-19 letištěm prošlo 17,8 milionu pasažérů.
Rušení GPS škodí
Na palubě letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines (AZAL) bylo šedesát sedm lidí, když let havaroval těsně před letištěm Aktau v Kazachstánu 25. prosince. Záběry ukazují, jak se letadlo prudce zřítilo, než narazilo do země, proměnilo se v ohnivou kouli a o život přišlo 38 lidí, píše britský deník Daily Mail.
V následujících dnech se pak objevila tvrzení, že navigační systémy letadla byly narušeny a že bylo sestřeleno, pravděpodobně omylem zaměněno za ukrajinský projektil pozemním dělostřelectvem v Čečensku. Místní média s odvoláním na vládní zdroje naznačila, že rušičky „paralyzovaly“ komunikační systémy letadla. Rusko se snažilo spekulace bagatelizovat.
Později došlo k odhalení, že úlomky střely systému Pantsir-S byly zaseknuté v letadle. Posádka hlásila ztrátu GPS navigace kvůli rušení signálu. Vladimir Putin neřekl, že Rusko letadlo sestřelilo, ale nakonec se za „tragickou událost“ v ruském vzdušném prostoru omluvil.
Ruská válka s Ukrajinou stále pokračuje. Příměří mezi Íránem a Izraelem se během několika hodin zhroutilo. Ozbrojené konflikty pokračují ve velké části Afriky, Jižní Ameriky a Asie. Pax Americana skončila. S tím přicházejí i nové hrozby pro civilní obyvatelstvo.
Rušení signálu představuje v dnešní době výzvy pro bezpečnou leteckou dopravu.
Údaje z FlightRadar24 – ukazují na „silné“ rušení GPS signálu v oblasti Perského zálivu, kolem Kypru a Sinaje, jižně od Černého moře a jižně od pohoří Kavkaz.
Armády využívají tzv. „spoofing“ (forma podvodu, pozn. redakce) – mate přijímače ohledně jejich polohy. Například během izraelské války s Hizballáhem v Libanonu řidič Uberu v Bejrútu uvedl, že mu online mapa najednou ukázala, že se nachází v Gaze.
Zařízení, která tyto signály matou, nerozlišují. Stejně zranitelné jsou civilní letadla, záchranné týmy, mobilní sítě, řízení letového provozu.
Pilot vystavený rušení GPS by poměrně rychle zjistil, že nedostává potřebná data. Při spoofingu by ale mohl být oklamán a odletět jinam, čímž by se letadlo a cestující dostali do rizika srážky nebo do nepřátelského vzdušného prostoru.
FlightRadar24 oznámil, že od nedělního útoku USA na izraelská jaderná zařízení došlo na Blízkém východě k dramatickému nárůstu těchto typů rušení.
Letecké společnosti si jsou problému vědomy. Ryanair loni uvedl, že počet takových incidentů v posledních letech výrazně vzrostl. „Pokud některý z lokalizačních systémů, jako například GPS, nefunguje, posádka v rámci standardních operačních postupů přepne na jeden z alternativních systémů,“ řekl mluvčí letecké společnosti britskému deníku The Mirror.
Uvedl, že v posledních letech došlo k „nárůstu“ občasného rušení GPS, které „ovlivnilo všechny letecké společnosti“.
Vzhledem k tomu, že konflikty po celém světě pokračují v neustálém tempu, představují tyto technologie pro letecké společnosti nové výzvy, kterým musí čelit, aby byla zajištěna bezpečnost cestujících na palubě.
Co na to české influsr.....čky, jakožto odborníci na vše? 😁