Internet přináší stále více možností, bohužel i pro e-predátory. Jsou rychlí, mazaní a nebojí se hrát na city. Falešné soutěže, výhodné investice, zamilované zprávy i manipulovaná videa, která se tváří jako opravdová (tzv. deepfake). Kombinují technologie s psychologií a umí i z ostražitého člověka udělat během pár kliků oběť s prázdným účtem, spoléhají na stres, nepozornost a důvěřivost.

„Denně monitorujeme stovky tisíc platebních transakcí. To, že se nám daří ve velkém rozsahu zastavovat útoky podvodníků, je výsledkem komplexního přístupu,“ popisuje Jitka Haubová, členka představenstva a provozní ředitelka Komerční banky.

Jakým způsobem nepoctivce zastavují? „Kyberbezpečnost pro nás není jen o technologiích – klademe důraz i na prevenci, vzdělávání, rychlou reakci na nové triky podvodníků a máme sehraný tým specialistů, který s klienty tvoří pevnou obrannou linii,“ uvádí.

Třetina netuší

Obyčejná zpráva od »kamaráda « na Whats-Appu a peníze jsou v ohrožení. Tak podvodníci aktuálně útočí nejčastěji. Nebo dostanete zprávu o výhře v soutěži, do které jste se nikdy nepřihlásili. Zhruba tři miliony lidí v Česku podle průzkumu Komerční banky stále netuší, že se na ně podvodníci každý den zaměřují. Mnozí z nich se v online světě, a to nejen připojení na internet přes počítač, ale i přes mobil, chovají jako turisté na známých místech, tedy s nulovou ostražitostí. Pošli mi ten kód, pomůžeš mi!

Nejčastější trik? Zpráva od »známého«, že se účastní soutěže a potřebuje potvrzovací kód. Lidé ho často pošlou dřív, než jim dojde, že si právě hackera pustili do účtu. Každý třetí mladý do 24 let takovou past podle dat Komerční banky neprokoukl. Ověřit si zprávu? To by prý bylo divné.

Zlatý důl? Láska přes internet

Romantické podvody frčí. Na druhém konci zprávy není něžná dívka či krasavec s květinou, ale zločinec, který si získává důvěru. Pak velmi snadno získá i číslo karty. Stačí trocha lichotek a slib o společné budoucnosti. Ženy i muži, mladí i starší tak přichází o stovky tisíc.

Největší zachráněná částka: 8 262 200 Kč

Díky systému Komerční banky se podařilo letos zastavit i podvod, kde by klient přišel o 8 262 200 Kč. „Máme špičkový tým, pravidla se aktualizují denně. Nejsme roboti, ale máme technologie, které roboticky chrání,“ vysvětluje manažer karetního servisu Pavel Šašek.

Video
Video se připravuje ...

Kriminalista o zlodějích na internetu: Je jim jedno v jaké situaci jste, okradou vás o vše. Jak to dělají? Bára Holá

Jak neskočit na špek?

1. Adresa s překlepem? Smrdí to! – Jedno písmenko přehozené v názvu internetové stránky může být past.

2. Čeština jako od robota? – Takové zprávy rovnou mažte!

3. Nespěchejte! – „Pošli do 24 h, jinak zablokujeme účet!“ Tak vypadá typická lež.

4. Zázračná investice? Falešná! – Když něco zní až moc dobře, pravda to nebude.

5. Zavolej si! – I když žádá kamarád, ověř si to. Hlas je jistota.

Seznamte se s kyberpříášerami: Phishingér, Romantrik a Podfakturák

Komerční banka rozjela kampaň, která podvodníky převtělila do příšer. Phishingér – mistr falešných e-mailů. Romantrik – hraje na city. Podfakturák – miluje falešné faktury. Banka chce lidi v Česku naučit, jak je poznat. A hlavně se jich nebát! „Nejlepší obrana je selský rozum,“ vysvětlují bankéř.

Kyberútoky v číslech

  • 9 z 10 lidí v Česku už se setkalo s pokusem o kyberpodvod.
  • 3 miliony z nás jsou aktuálně v ohrožení, nepoznají podvod.
  • 32 % lidí neprošlo testem digitální bezpečnosti. Nejhůře dopadli mladí od 15 do 24 let. Zejména studenti nebo ti z nich, kteří hledají práci.
  • 6,3 milionu lidí už dostalo podvodný e-mail nebo SMS.
  • Každý 10. obyvatel Česka kvůli podvodu přišel o peníze. Průměrná ztráta při karetním podvodu je 2990 Kč.
  • Ženy se online bojí a jsou ostražitější (36 %) než muži (29 %).
  • 65 % všech karetních podvodů způsobuje phishing, tedy falešné e-maily.

 

Fotogalerie
4 fotografie

 

Video
Video se připravuje ...

Poslechněte si, jak kyberpodvodníci luxují konta. Česká spořitelna