Na vlastní kůži ve formuli z Lega: Závodili v ní Alonso i Verstappen

Autor: Martin Valeš - 
10. května 2025
17:14

Velká cena Miami měla v neděli unikátní předehru: Všichni piloti se divákům před závodem předvedli v modelech formulí z kostiček Lego. Deset pojízdných závoďáků navrhli a postavili experti na Kladně. Reportér Blesku exkluzivně nahlédl do přísně utajované dílny a české designéry obřích modelů – každý má kolem 400 tisíc dílků a půldruhé tuny – vyzpovídal. A na vlastní kůži si posezení vyzkoušel ještě dřív než piloti.

Největší hračkář planety uzavřel partnerství s nejslavnějším motoristickým sportem. Vedle spousty závodnických stavebnic v obchodech jsme tak mohli sledovat i jedinečnou exhibici na floridském autodromu. Dvacítka pilotů nasedla do deseti formulí – že šlo o stroje pro dva lidi, bylo jen tou první zvláštností, které si divák všimnul. Také chyběl hřmot benzinových motorů. Při bližším pohledu pak bylo znát, že jsou tvary poněkud zubaté...

Exhibici předcházela asi roční práce v kladenské továrně. Tam je jeden z klíčových provozů dánské-globální hračkářské firmy. Pro Evropu a širší region se zde kostičky či třeba minifigurky potiskují, celé stavebnice se tu kompletují do krabic – ale také tu je ještě další sekce. Modelárna navrhuje a zhotovuje modely všeho druhu pro prodejny a Legolandy, od malých sošek až po obří modely strojů.

Velkostavění v Lego továrně na Kladně. Velkostavění v Lego továrně na Kladně. | CNC

K modelářům jsem mohl - za přísného utajení a bezpečnostních regulí - nahlédnout, kterak skládání velikých formulí probíhá. Ze zeleného Aston Martinu měli složené dílčí součásti na paletách, ferrari už bylo kompletní a mercedes zrovna zkoušeli, jak se v tovární hale rozjede.

Velikostně stroje odpovídají formulím, nejsou však jejich replikou. Místo toho modeláři postavili zvětšeniny stavebnic, vlastně tedy zvětšeniny zmenšenin, které si každý může koupit. „Myslím, že to tak pro nás bylo jednodušší, zvětšování Lego elementů jde lépe, než kdybychom kopírovali ty skutečné, unikátní aerodynamické tvary všech komponentů, které jsou na formulích použity,“ řekl mi projektový manažer Marcel Šťastný.

„Když jsme dělali modely reálných aut, třeba Bugatti nebo Land Rover, to jsme museli opravdu hodiny strávit s designérem té reálné předlohy a ladit všechny křivky, to nemohly být jen hranaté kostky, chtěli, aby to vypadalo opravdu dobře,“ dodal šéfinženýr Martin ŠmIda, odpovědný za technickou a mechanickou stránku modelů.

Aby se s formulemi dalo opravdu jezdit, museli si pomoci i mimo repertoár stavebnice. Z plastových kostek jde postavit bytelný dům nebo sochu, ovšem auto je pro pevnost kostiček docela něco jiného. „Když to má stát na čtyřech kolech, ba jezdit, tak musíte použít nějaké železo, je v tom rám,“ popsal Šťastný.

Výše zmíněný model Bugatti Chiron kladenští rozpohybovali čistě pomocí motorků pro stavebnice, po okruhu bugatka frčela dvacetikilometrovou rychlostí. Museli však motorků spřáhnout 2304. Formule už dostaly nehračkový motor i převodovku. „A poprvé jsme použili v modelech hydraulické brzdy. Máme je z reálného závodního auta, byť ne přímo formule 1. Ale nemohli bychom si dovolit použít něco slabšího, je potřeba ubrzdit 1,5 tuny,“ vysvětlil Šmida s tím, že skutečná formule váží jen polovinu.

Sedí jako na polštářích

Ze skutečných formulí pocházejí kola modelů s pneumatikami. „Tím, že máme originální kola Pirelli, v zatáčkách sedí skvěle. Jsou to takové polštáře, dokonce jsme nedávali ani žádné aktivní odpružení, na tlustých pneumatikách je jízda pohodlná,“ vylíčil vrchní designér Jonatan Jurion.

Rám, motor, převodovka a kola představují asi třetinu této hmotnosti, tunu pak váží 400 tisíc běžných kostiček – 1600krát víc než předloha. Z těch je mimochodem vyskládané i každé logo a reklama, žádné nastříkávání či potisky!

Výzvou jiného druhu bylo navrhnout obří stavebnici tak, aby se tam vešli dva lidé – dva dospělí. „Na webu F1 najdete i výšku jednotlivých pilotů, pohybuje se od nějakých 165 po lehce přes 180 centimetrů,“ řekl Marcel Šťastný. Za kostičkový volant nechali nasoukat i mě. Se 193 centimetry jsem to také zvládl, ovšem bez spolujezdce za zády (a řídit mě nenechali, to by taky možná byl oříšek). Posezení to bylo těsné a hladké, bez výstupků – ale tvrdé. Ještě, že se s tímto strojem jezdí jen pomalu a po hladkém asfaltu!

Redaktor Blesku Martin Valeš si vyzkoušel posezení v Lego formuli Mercedes. Redaktor Blesku Martin Valeš si vyzkoušel posezení v Lego formuli Mercedes. | TLC

Motory rozhýbaly stavebnicové formule na 20 km/h, podobně jezdí motokáry. Proti burácivým spalovacím motorům je to úplně jiný dojem: Elektromotor je tichoučký, auto ovšem chřestí svou zvláštní kostičkovou akustikou. 

„Rychlost se vypočítala od času, který jezdci mají na přehlídkové kolo, nějakých dvacet, třicet minut. Samozřejmě víme, že jsou divocí a rádi by s tím závodili, ale to není úplně účel našich modelů,“ smál se Jurion. Nakonec se ale stejně piloti před Velkou cenou Miami nekrotili a i ve „šnečím“ tempu šli do soubojů. „Bude zapotřebí zamést trať, jsou tam teď kusy Lega, jak se pár aut srazilo,“ komentoval po přehlídce – a před samotným závodem – bujarý Max Verstappen ze stáje Red Bull Racing. A ještě nadšenější byl Lewis Hamilton z Ferrari: „Nejzábavnější přehlídková jízda, jakou jsme kdy měli!“ Za vše mluví videa, která si sami piloti při jízdě natáčeli – jejich řehot je hlasitější než divoká jízda.

Po skončení akce v Miami se všech deset modelů vydá na světové turné po dalších závodech Formule 1 i jiných akcích. „Stavíme takovým způsobem, aby modely běžně v provozu vydržely několik let bez nutnosti oprav a zásahů,“ ujistil Marcel Šťastný.

Další českou stopou v kampani Lego & Formule 1 je designér Milan Reindl alias Grohl, který ovšem pracuje nikoli na Kladně, nýbrž ve firemním ústředí v dánském Billundu. Vytvořil stavebnici formule Oracle Red Bull Racing RB20 v měřítku 1:8 - a se kterou se rád pochlubil právě šampion Max Verstappen. 

Video  Lego formule z Kladna.  - Lego A/S
Video se připravuje ...

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi