Piloti dostali nové cvičné stroje. „Nebeská liška“ jim pomůže na F-35
Rychlost přes 900 kilometrů v hodině, dvoučlenná posádka a až pět závěsníků na různé zbraně a munici. To představují dva letouny od společnosti Aero Vodochody, které od pondělka působí na pardubickém letišti. Další dva stroje L-39 Skyfox by v Centru leteckého výcviku měly dosednout v průběhu letošního roku. Podle výrobce podzvukové cvičné stroje mohou sloužit i pro výcvik pilotů stíhaček 5. generace F-35, které si Česko pořizuje.
Vojenští piloti budou v Pardubicích trénovat na nových proudových letounech L-39 Skyfox. Postupně nahradí starší Albatrosy. Dva stroje si dnes do své flotily převzalo Centrum leteckého výcviku a další dva očekává v druhé polovině letošního roku. Novinářům to dnes řekl Jiří Protiva, ředitel národního podniku LOM Praha, pod který centrum spadá. „S dodavatelem máme ještě opci na další čtyři letouny. Počet letounů se s ohledem na požadavky české armády a zahraničních armád může zvyšovat,“ řekl Protiva.
500 milionů za stroj
Zakázka na čtyři letouny L-39 NG s obchodním názvem Skyfox je přes dvě miliardy korun. Podle Protivy je v tom zahrnuto pozemní vybavení, školení pozemního personálu a pilotů, simulační technologie. „Právě teď probíhá diskuse nad výcvikovými osnovami, aby Skyfox byla platforma, z které by piloti mohli rovnou pilotovat bojový letoun páté generace, tedy F-35,“ dodal.
Lepší než předchůdce
Skyfox je podzvukové letadlo, létá rychlostí 800 až 900 kilometrů v hodině. Od svého předchůdce L-39 Albatros, kterého se vyrobilo 3000 kusů, převzalo zčásti jeho aerodynamický tvar. „Je to dolnoplošník s lichoběžníkovým křídlem. Je tam nový trup, nové křídlo, nový kokpit, vystřelovací sedačky,“ řekl generální ředitel Aero Vodochody Viktor Sotona. Z nového letounu je podle Sotony mnohem lepší výhled než z Albatrosu. Jeho motor také reaguje pružněji. Letoun už loni firma dodala v počtu 12 kusů do Vietnamu a osm jich letos předá do Maďarska. „Letadlo je mnohem rychlejší, mrštnější, ovladatelnější. Mám v sobě integrovaný virtuální výcvikový systém, dokáže simulovat protivníky,“ řekl Sotona.
Budíky minulostí
Pilot Ervín Ehm, který bude v Pardubicích školit piloty, se musel s novým skyfoxem seznámit. Díky tomu, že má zkušenosti z letounu L-159 Alca a gripenu, strávil výukou 20 hodin. Nováčkům to potrvá déle. „My máme zkušenosti, žák přichází z vrtulového stroje. Ty mají kulaté budíky, student musí očima hledat po kokpitu, soustředit se na každý jednotlivý budík. Ve skyfoxu je všechno na jednom displeji,“ řekl Ehm. Podle něj je potřeba si například osahat úhly náběhu, pádové rychlosti nebo létání ve skupině a zvyknout si na ovládání kniplu a plynu. „Oproti albatrosu se nový letoun chová trošku jinak,“ dodal Ehm. Centrum leteckého výcviku loni oslavilo 20 let. Piloti české armády i zahraniční vojáci se v něm začínají učit na vrtulovém letounu Zlín 142, na kterém udělají základní výcvik. Potom se přesouvají na proudový albatros, centrum ho však postupně vyřadí a nahradí skyfoxem.
Opět anglosaské zpitomění. Delfín, Alka, Albatros je pochopitelný český a všem srozumitelný název i v cizině. Ale proč najednou Skyfox? Opět česká superservilita anglosasům. Navíc, co má "liška" společného s létáním?